Jakie korzyści zdrowotne daje uprawianie nordic walking?

Nordic walking jest coraz popularniejszy w naszym kraju. Niestety sposób chodzenia z kijkami nie zawsze jest prawidłowy. Jakie korzyści daje uprawianie nordic walking? Jak prawidłowo chodzić z kijkami?
Jakie korzyści zdrowotne daje uprawianie nordic walking?

Marsz jest najbardziej naturalnym, najbezpieczniejszym i najbardziej powszechnym rodzajem aktywności ruchowej człowieka, niezależnie od jego wieku i kondycji fizycznej. Zalecany jest każdemu dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Nordic walking jest aktywnością fizyczną opartą na technice fizjologicznego marszu, angażującą mięśnie, które przy standardowym chodzie nie są używane. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych kijków, które służą do odpychania się od podłoża. Specyfika marszu z kijami czyni ten rodzaj aktywności znakomitą formą rehabilitacji. Zasadniczą kwestią jest jednak to, by marsz był uprawiany w sposób prawidłowy. Właściwej techniki mogą nas nauczyć wykwalifikowani instruktorzy nordic walking.

Jakie korzyści daje uprawianie nordic walking?

Odpowiednie przygotowanie i kije do nordic walking są dobrym sposobem na poprawę kondycji fizycznej i osiągnięcie korzyści zdrowotnych. Na podstawie wielu badań porównujących zwykły marsz do marszu z kijkami potwierdzono skuteczność tego ostatniego. Okazało się, że u osób trenujących ten rodzaj marszu poprawia się wydolność fizyczna. Usprawnia się także układ oddechowy, a poprawie ulegają parametry, takie jak: pojemność życiowa płuc (VC), natężona pojemność życiowa płuc (FVC) i objętość wydechowa pierwszosekundowa (FEV1). Trening nordic walking odgrywa bardzo pozytywną rolę u osób po przebytym zawale serca, pozwalając na poprawę ogólnej sprawności i na zwiększenie tolerancji wysiłku.

Warto wiedzieć: Czy nordic walking cię odchudzi?

Marsz z kijkami pozwala wzmocnić mięśnie kończyn górnych, dolnych oraz tułowia. Kije pozwalają utrzymać prawidłową postawę, dzięki czemu kręgosłup pracuje w prawidłowej pozycji i nie ma ryzyka jego skrzywienia. W porównaniu ze zwykłym marszem odciążeniu ulegają stawy, co pozwala uprawiać nordic walking osobom otyłym i w podeszłym wieku bez obaw o kontuzję. Ponadto w trakcie uprawiania tej aktywności wzrasta zużycie tlenu, wydatku energetycznego i zmniejsza się uczucie zmęczenia.

Na czym polega prawidłowa technika nordic walking?

Dla osiągnięcia wymienionych korzyści niezbędna jest prawidłowa technika marszu, pozwalająca na skoordynowanie wszystkich grup mięśniowych. Podczas chodu sylwetka powinna być wyprostowana i lekko pochylona w przód, bez zgięcia w stawach biodrowych. W stosunku do normalnego marszu krok powinien być wydłużony. Barki powinny być opuszczone, a ręce pracować w płaszczyźnie pionowej, diagonalnej, blisko tułowia. To właśnie praca rąk wymaga szczególnego wyćwiczenia. Podczas zgięcia w stawie ramiennym i łokciowym następuje zaciśnięcie dłoni na uchwycie kijka. Wyprostowi ręki powinno towarzyszyć otwarcie dłoni. Odepchnięcie kijka rozpoczynamy przed linią bioder, a otwarcie dłoni za nią. W momencie odepchnięcia kijka jego dolny koniec powinien znajdować się na wysokości pięty nogi wykrocznej (przeciwnej). Częstym błędem, popełnianym przez osoby chcące trenować nordic walking bez poznania prawidłowej techniki jest wystawianie kijka w pionie, przed nogę wykroczną, podczas gdy powinien on być nachylony do podłoża pod kątem około 600.

Organizowane w niemal wszystkich polskich miastach kursy nordic walking pozwalają poznać technikę marszu i cieszyć się tą formą aktywności w towarzystwie innych osób. Niewątpliwą zaletą tej formy aktywności są jej niskie koszty. Wystarczy wygodny strój, obuwie sportowe oraz komplet kijków, które kupimy za 50-100zł.

Polecamy: Marsz czy bieg? A może marszobieg?

Autor: Weronika Woźniak, fizjoterapeutka.
Ukończyła studia magisterskie na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym; jest doktorantką II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Szkolenia podyplomowe: Proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie (PNF), Kinesiotaping, Terapia Tkanek Miękkich Ciechomski, Terapia Manualna według koncepcji Kaltenborna i Evjentha.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)