Jaki sport dla kogo?

Sport ma wiele pozytywnych skutków dla naszego zdrowia i samopoczucia. Podczas aktywności fizycznej nie tylko dotleniamy się, wzmacniamy mięśnie i stawy oraz poprawiamy sobie humor. Czujemy się i wyglądamy lepiej. Jak wybrać najodpowiedniejszy dla siebie rodzaj sportu?

Sport ma wiele pozytywnych skutków dla naszego zdrowia i samopoczucia. Podczas aktywności fizycznej nie tylko dotleniamy się, wzmacniamy mięśnie i stawy oraz poprawiamy sobie humor. Czujemy się i wyglądamy lepiej. Jak wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie rodzaj sportu?

Jaki sport dla kogo?

Fot. Depositphotos

Aby sport cieszył i pozytywnie wpływał na nasze zdrowie i samopoczucie musimy wybrać taki, aby nie tylko był dla nas przyjemny, ale przede wszystkim, nie szkodził. Poszczególne rodzaje sportów, zmuszają do pracy określone partie mięśni i stawów, dlatego wybierając sport dla siebie, warto mieć na uwadze swoje upodobania oraz dolegliwości. Rekreacyjny wysiłek fizyczny nie tylko nie powinien być przykrym obowiązkiem, powodującym frustrację, ale również nie może być źródłem kontuzji czy pogorszenia naszego stanu zdrowia. Ponadto warto dostosować go do naszych oczekiwań i możliwości. Czy chcemy ćwiczyć, aby schudnąć lub utrzymać szczupłą sylwetkę? A może sport ma być dla nas formą rozrywki lub okazją do spotkań towarzyskich? Na świeżym powietrzu czy pod dachem? Podpowiadamy, jaki rodzaj sportu wybrać!

Czytaj też: Znaleźć idealny sport dla siebie!

Po pierwsze odpowiedzmy sobie na podstawowe pytania, które pomogą sprecyzować nasze preferencje odnośnie aktywności fizycznej:

1. Wolisz ćwiczyć na świeżym powietrzu czy w pomieszczeniu?

2. Lubisz sporty indywidualne czy grupowe?

3. Chcesz ćwiczyć rekreacyjnie, żeby schudnąć, a może wyrzeźbić mięśnie?

4. Wolisz sporty statyczne czy dynamiczne?

5. Czy chorujesz na coś przewlekle lub w przeszłości miałeś urazy, które mają wpływ na twoją sprawność?

Kiedy już odpowiesz sobie na powyższe pytania, łatwiej będzie ci dobrać odpowiedni dla siebie rodzaj aktywności fizycznej. Poniżej znajdziesz rzeczowe opisy najpopularniejszych rodzajów sportów rekreacyjnych. Dowiesz się, jaki sport jest odpowiedni dla typu osobowości, motywacji, kto powinien się go wystrzegać oraz ile kalorii spalisz, uprawiając dany sport.

 

Pływanie

Czytaj też: Pływanie - wysiłek o szczególnym znaczeniu zdrowotnym

Rekreacyjne pływanie nie wymaga wymaga specjalnych treningów ani sprzętu. Wystarczy mieć w miarę dobrą kondycję oraz oczywiście umieć pływać. Ta forma wysiłku fizycznego ma wiele zalet i jest niezwykle przyjemna. Regularne pływanie utrzymuje ciało w dobrej formie, zwiększa możliwości układu oddechowego oraz wyśmienicie relaksuje.

Pływanie poleca się również osobom z różnego rodzaju dysfunkcjami ruchu, często jest ono jednym z elementów efektywnej rehabilitacji, przez co często zalecane jest podczas powrotów do formy po różnego typu urazach. Jednak, gdy chcemy wykorzystać lecznicze właściwości pływania, koniecznie skonsultujmy to wcześniej z lekarzem lub rehabilitantem.

Jaki sport dla kogo?

Dla kogo?

 

Pływanie polecane jest zarówno dla dzieci i młodzieży, szczególnie w okresie intensywnego wzrostu, ze względu na pozytywny wpływ kręgosłup oraz postawę ciała. Lecz z równą korzyścią z basenów mogą korzystać rówież kobiety w ciąży i seniorzy, dla których niezbyt wyczeprujący trening w wodzie będzie przede wszystkim doskonałym relaksem. Pływanie to doskonały sport zarówno dla tych, którzy od aktywności fizycznej oczekują dużego wysiłku, jak i dla wielbicieli mniej wyczynowych ćwiczeń. A jeśli od aktywności w basenie oczekujemy czegoś więcej niż pływania, postawmy na aqua aerobic!

Ile kalorii spala się podczas pływania?

Godzina intensywnego pływania to strata około 600 kalorii.

 

Jazda na rowerze

Jaki sport dla kogo?

Jazda na dwóch kółkach to sport, który możemy z powodzeniem uprawiać od wiosny aż do jesieni. Nie wymaga specjalnej kondycji fizycznej ani dużych nakładów finansowych. Wystarczy sprawny rower, wygodny strój i dobre chęci, by szybko przekonać się o niewątpliwych zaletach regularnego pedałowania!

Dla kogo?

Czytaj też: Czy jazda na rowerze poprawia sylwetkę?

Dla każdego, kto lubi aktywność na świeżym powietrzu. Rower może być zarówno formą rekreacji, jaki i transportu. Gdy aura na zewnątrz temu sprzyja, warto zrezygnować z dojazdów do pracy samochodem na rzecz zdrowej i ekologicznej przejażdżki rowerem. Jazda rowerem polecana jest dla wszystkich miłośników sportów dynamicznych, zarówno tych lubiących samotność, jak i sporty towarzystkie. Po konsultacji lekarskiej, często rower poleca się osobom ze zwyrodnieniami kręgosłupa oraz stawów kolanowych i biodrowych. Rower to również doskonały sposób, by zadbać o swoją kondycję i zdrowie, bowiem może on być jednym ze skutecznych elementów profilaktyki nadciśnienia i chorób układu krwionośnego. Docenią go również wszyscy ci, którym zależy na zrzuceniu kilku kilogramów oraz wzmocnieniu i wymodelowaniu mięśni (szczególnie dolnych partii ciała).

Ile kalorii spala się podczas jazdy na rowerze?

Godzina jazdy na rowerze to strata około 600-800 kalorii.

 

Bieganie

Czytaj też: Jogging

Bieganie czyli jogging, to najbardziej ekonomiczny i jeden z najchętniej wybieranych sportów. Do zalet joggingu należy zaliczyć dotlenienie oraz lepszą wydolność organizmu, profilaktykę chorób układu krążenia, depresji, nowotworów czy cukrzycy, wspomaganie procesu odchudzania, a także, jeśli biegamy na świeżym powietrzu, doskonały relaks i odstresowanie. Poza tym bieganie to sport niezwykle naturalny, z wielką łatwością przychodzący większości ludzi.

Jaki sport dla kogo?

Dla kogo?

Bieganie polecane jest osobom w każdym wieku, o różnej kondycji fizycznej. Spokojny trucht z powodzeniem mogą uprawiać nawet seniorzy! Ważne, by do joggingu podejść z rozsądkiem i stopniowo zwiększać przebiegane dystanse, szybkość biegu oraz trudność trasy treningowej. I uwaga! Pamiętajmy o odpowiednim obuwiu i krótkiej rozgrzewce, to pozwoli uchronić nasze stawy przed ewentualnymi kontuzjami.

Ile kalorii spala się podczas biegania?

Godzina joggingu to strata około 800 kalorii.

 

Fitness

Modny fitness to świetna propozycja dla wszystkich tych, którzy lubią "być na czasie", próbować nowości oraz nie jest im straszne ćwiczenie w sporej grupie innych trenujących. Oferty klubów fitness pękają w szwach, proponując różnego rodzaju zajęcia - mniej lub bardziej dynamiczne, przy muzyce, w formie tanecznej, z przyrządami etc. Każdy znajdzie coś dla siebie! A dużą zaletą tego typu zajęć jest przede wszystkim trening z profesjonalnym instruktorem, dzięki czemu nie zabraknie nam motywacji, a także będziemy spokojni o bezpieczeństwo podczas ćwiczeń.

Jaki sport dla kogo?

Dla kogo?

Dla wszystkich lubiących zajęcia w grupach, pragnących zrzucić kilka kilogramów lub wymodelować sylwetkę.Regularny trening fitness dość szybko przyniesie efekty pod postacią jędrniejszego, smuklejszego ciała, lepszego samopoczucia oraz wzrostu witalności i przypływu energii!

Ile kalorii spala się podczas fitnessu?

W zależności od rodzaju fitness, godzina treningu to utrata nawet 550 kalorii.

 

Joga

Jaki sport dla kogo?

O zaletach jogi mówi i piszę się bardzo dużo. Przede wszystkim joga pozytywnie wpływa nie tylko na naszą kondycję, ale również zdrowie i samopoczucie. Najlepiej rozpocząć trening pod okiem instruktora, lecz równie dobrze możemy spróbować ćwiczyć w domu, wspomagając się instruktażem z książki, płyty DVD lub internetu. Do ćwiczenia jogi przyda się wygodny strój sportowy, mata do ćwiczeń oraz kostki i paski (przydatne podczas wykonywania niektórych pozycji).

Dla kogo?

Największą zaletą jogi to jej uniwersalność! Jogę bowiem z powodzeniem mogą ćwiczyć wszyscy, również osoby z różnymi dolegliwościami stawów, seniorzy a nawet kobiety w ciąży. Ważne jednak, by przed sesją jogi, zgłosić instruktorowi jogi wszelkie dolegliwości, wówczas dostosuje on trening do naszych potrzeb. Joga to doskonała propozycja dla tych, którym zależy na smuklejszym, bardziej gibkim ciele oraz relaksie i wewnętrznym wyciszeniu. Niektóre szkoły jogi oferują zajęcia połączone z technikami relaksacyjnymi lub medytacją.

Ile kalorii spala się podczas jogi?

Godzinna sesja jogi to utrata około 200 do 400 kalorii w zależności od poziomu zaawansowania.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)