Jak rozruszać stawy - 8 prostych ćwiczeń fot. Fotolia

Jak rozruszać stawy - 8 prostych ćwiczeń

Chcesz, by twoje stawy przez wiele lat pozostawały w formie? Pamiętaj o gimnastyce! Oto 5 prostych sposobów na ich rozruszanie.
Agata Bernaciak / 20.02.2015 05:53
Jak rozruszać stawy - 8 prostych ćwiczeń fot. Fotolia

Dlaczego warto trenować stawy?

Przede wszystkim dlatego, bowiem narząd nieużywany... zanika. Pamiętaj, że stawy będą potrzebne ci aż do starości i zawczasu zadbaj o ich dobrą kondycję. Jeśli codziennie zafundujesz im odrobinę gimnastyki możesz mieć pewność, że nie zawiodą cię jeszcze przez ładnych kilkadziesiąt lat! Zasada jest prosta - wykonuj trening regularnie - rano i wieczorem.

Jak rozruszać stawy?

Poniższe ćwiczenia sprawią ci przyjemność i na pewno nie nadwyrężą twoich stawów. Potrzebujesz na nie zaledwie 5 minut rano i 5 minut wieczorem! Dzięki temu treningowi poprawisz zarówno zakres ruchu stawów, jak i samopoczucie.

Ćwiczenia na poranne rozruszanie stawów

  1. Stojąc w rozkroku, zrób skłon do lewej nogi. Po 5 sekundach wyprostuj się i skłoń do prawej nogi. Powtórz 3–5 razy.
  2. Trzymając się klamki otwartych drzwi, zrób przysiad na całych stopach. Przenieś ciężar ciała z nogi na nogę. Wstań, powtórz 3 razy.
  3. Stań z rękami wyciągniętymi przed siebie. Lewą dłonią złap prawy kciuk i ciągnąc go zrób skręt w lewo. Zmień kierunek. Powtórz 5 razy.
  4. W klęku podpartym przenoś ciężar ciała z nóg na ręce i z powrotem. Powtórz 10 razy.
  5. Stojąc unieś ręce nad głowę i wyciągnij się najbardziej, jak potrafisz. Po 5 sekundach wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz 5 razy.
  6. Stojąc z dłońmi opartymi w pasie, wykonuj krążenia biodrami (po 15 w każdą stronę).
Uwaga! Ćwiczenia wykonuj na czczo w wywietrzonym pokoju.

Ćwiczenia na wieczorne rozruszanie stawów

  1. Siedząc na krześle, naciskaj dłońmi na kolana przez ok. 2 sekundy, potem je rozluźniaj. Powtórz 10 razy.
  2. Zwinięty ręcznik przewieś przez kark, złap z przodu jego końce i na przemian pociągaj (to doskonały masaż szyi!).

Dowiedz się więcej na temat zdrowia stawów: