Odporność zimą/fot. Fotolia

Jak hartować organizm zimą?

Aby cieszyć się zdrowiem i w pełni korzystać z uroków zimy, o odporność należy zadbać dużo wcześniej. Jaka dieta jest najlepsza zimą? Jakich przypraw używać? Czy stres wpływa na naszą odporność? Czy zimą można korzystać z sauny? Jak hartować organizm?
/ 10.01.2012 15:05
Odporność zimą/fot. Fotolia

Zimowe chłody nie pokrzyżują tym razem twoich planów i zamiast leżeć z grypą w łóżku, będziesz po prostu cieszyć się zdrowiem. By to osiągnąć, należy przestrzegać kilku prostych zasad. Jedną z nich jest odpowiedni dobór odzieży – czapka, szalik, rękawiczki, ciepłe skarpety i kurta są niezbędne. To oczywiste, ale pamiętaj jednak, by nie przesadzać z tym, co zakładasz na siebie. Zima nie powinno się marznąć, ale też nie wolno przegrzewać się.

Wysypiaj się

Niedobór snu może skutecznie osłabić odporność organizmu. Staraj się spać minimum 8 godzin. Kładź się do łóżka przed północą. Nie zarywaj nocy, by dokończyć projekt czy obejrzeć film. Zadbaj o swoje zdrowie.

Zwalcz stres

Jednym ze skutków ubocznych stresującego trybu życia jest obniżenie naszej odporności. Dlatego też warto jest „wykupić pakiet antystresowy”. Pozwól sobie czasem na odrobinę przyjemności, która na pewno skutecznie zwalczy napięcie.

Przede wszystkim postaw na sport. Wysiłek fizyczny skutecznie zlikwiduje napięcie mięśni. Podczas jego uprawiania wydzielają się tzw. hormony szczęścia, które poprawiają twoje samopoczucie. Nie trzeba od razu zapisywać się na siłownię. Można po prostu wybrać się na spacer, jogę lub tańce.

Ponadto zadbaj o relaks. Postaraj się każdego dnia znaleźć choć trochę czasu tylko dla siebie. Poświęć go na obejrzenie lekkiej komedii, czytanie książki, medytację, rozmowę z przyjaciółmi lub masaż. Po prostu rób wtedy to, co sprawia tobie przyjemność.

Zobacz także: Jak ruch wpływa na Twój organizm?

Postaw na dietę

Odpowiednio skomponowany jadłospis jest niemalże niezbędny. Zimą warto spożywać dużo odżywczych zup, które doskonale rozgrzeją cię. Warto dodać do nich specjalne przypraw, takie jak np. imbir czy kurkuma.

Ponadto zimowym menu nie powinno zabraknąć węglowodanów złożonych, które zapewniają odpowiednią dawkę energii, jak również minerałów i witamin. Odporność na infekcje zwiększy na pewno dodanie do przygotowywanych potraw czosnku oraz cytryny. Warto również pić owocowe soki (porzeczkowy, malinowy). Nie strońmy w tym okresie od jogurtów, chudego mięsa – przede wszystkim drobiu.

Zimowe menu ma nie tylko wzmacniać odporność, ale też uchronić nas przed przybieraniem na wadze, co jest bardzo powszechne podczas tej pory roku. Dlatego też warto unikać dań typu fast food oraz ograniczyć spożywanie słodyczy, niezdrowych przekąsek (np. chipsów) i tłustych dań.

Wygrzewaj się

Jednym ze skutecznych sposobów na zwiększenie odporności organizmu są częste wizyty w suchej fińskiej saunie. Pojedyncza sesja może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Podczas wygrzewania pod wpływem wysokiej temperatury (ok. 85-120°C) wraz z potem wydalane są z organizmu szkodliwe toksyny. Poza tym dzięki saunie poprawia się metabolizm, krążenie i odporność, rozluźnia mięśnie i odpręża.

Po wyjściu z sauny należy wziąć chłodny prysznic. Jednak osoby z niewydolnością serca oraz problemami kardiologicznymi, jaskrą, epilepsją, wrzodami, guzami, daltonizmem, chorobami wenerycznymi nie powinny korzystać z tej metody hartowania organizmu. Aby nie narażać siebie i innych zakazane jest korzystanie z sauny w przypadku wystąpienia infekcji, zapalenia, gruźlicy, ostrego stanu astmatycznego.

Zobacz także: Dlaczego warto wybrać się do sauny?