Staw kolanowy/fot. Fotolia fot. Fotolia

Jak chronić stawy, gdy uprawiamy sport?

Od tego, jak dobrze zadbamy o stan naszych stawów w młodości zależy nasza kondycja i pełna mobilność w przyszłości. Czynniki takie jak starzenie, intensywne treningi czy nadmierna masa ciała, mogą zwiększać ryzyko kontuzji i niszczenia stawów.
/ 30.11.2010 12:46
Staw kolanowy/fot. Fotolia fot. Fotolia

Czynniki ryzyka

Nasze stawy są znacznie bardziej narażone na urazy, jeśli poza podejmowaniem bardzo ciężkich i intensywnych treningów, BMI osoby ćwiczącej wskazuje na nadwagę lub otyłość. Im większa masa ciała, tym gorzej dla stawów, ponieważ są one bardziej obciążone podczas wykonywania ruchu. Jeśli nasza masa znacznie przekracza zalecane wartości, postawmy na ćwiczenia w odciążeniu. 

Dobre warunki do ćwiczeń, bez obciążania stawów, doskonale spełnia środowisko wodne. Osobom otyłym zaleca się rezygnację z tradycyjnych zajęć aerobiku, na korzyść tych prowadzonych na basenie (aqua- aerobik’u). Także pływanie może być świetną alternatywą.

Polecamy:  Chudnij zimą

Wyjście awaryjne

Zamiast joggingu lepiej zdecydować się na nieforsowaną jazdę na rowerze. Na siłowni można skorzystać z tak zwanych „wioseł”, które pozwalają na trening całego ciała. Niemniej ćwiczenia te wykonywane są w pozycji siedzącej, nie ma więc bezpośredniego nacisku na stawy stóp czy kolan. Nie należy przeciążać się, zwłaszcza jeśli jesteśmy sportowymi „laikami”, a od ostatniego treningu dzielą nas „lata świetlne”. Nie starajmy się udawać, że jesteśmy w szczytowej formie. Ćwicząc z wykorzystaniem ciężarów, zaczynajmy od najmniejszych, stopniowo zwiększając obciążenie. Pamiętajmy o zachowaniu prawidłowej postawy ciała w czasie wykonywania ćwiczeń. Zawsze stosujmy się do uwag trenera, gdyż technika jest równie ważna. Nie zapominajmy o rozgrzewce przed rozpoczęciem głównej części zajęć.

Jeśli doznaliśmy kontuzji - dajmy sobie czas na regenerację organizmu. Nie należy podejmować treningów bez porozumienia z lekarzem, gdyż to może jedynie pogorszyć naszą sytuację. Warto wspomóc się specjalnymi opaskami. Po wyleczeniu kontuzji, nie idźmy od razu „na całość”, tylko stopniowo wracajmy do szczytu formy.

Dieta wzmacniająca

Osoby, które intensywnie trenują powinny włączyć do menu produkty zawierające żelatynę. Mogą to być galaretki słodkie, mięsne. Ma to istotny wpływ na produkcję kolagenu, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania stawów. Dietetycy często zalecają suplementację diety preparatami na bazie glukozaminy, która stymuluje odnawianie i odbudowę chrząstki stawowej. Przed podjęciem decyzji o włączeniu do diety suplementów należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Polecamy: Masaż przy nagłych wypadkach...