Gimnastyka fot. Adobe Stock

Gimnastyka korekcyjna zapobiega wadom postawy i leczy je

Choć przyjęło się, że gimnastyka korekcyjna stosowana jest u dzieci, to obecnie znajduje też zastosowanie u dorosłych. Wszystko przez to, że mamy coraz więcej wad postawy.
Ewa Cwil / 31.10.2019 13:46
Gimnastyka fot. Adobe Stock

Gimnastyka korekcyjna polega na wzmacnianiu i uelastycznianiu konkretnych partii mięśni, poprawie ich wytrzymałości oraz na kształtowaniu i utrwalaniu nawyków dotyczących utrzymywania prawidłowej postawy.

Gimnastyka korekcyjna – informacje:

Kiedy jest potrzebna gimnastyka korekcyjna?

Najczęściej gimnastykę korekcyjną prowadzi się w przypadku dzieci, u których stwierdzono wady postawy. Należą do nich, czyli dysproporcje, asymetrie i nieprawidłowe ustawienie niektórych części ciała. Do najczęstszych wad postawy należą:

  • koślawość lub szpotawość kolan albo/i stóp,
  • płaskostopie,
  • skolioza (boczne skrzywienie kręgosłupa),
  • plecy płaskie, okrągłe lub płasko-okrągłe,
  • klatka piersiowa kurza lub szewska.

Wady postawy mogą być wrodzone lub nabyte, dotykają dzieci i dorosłych. Korektywa jest to gimnastyka, która przeznaczona jest dla ludzi w każdym wieku.

Kto zaleca ćwiczenia korekcyjne

To fizjoterapeuta zaleca ćwiczenia dopasowane do konkretnej wady i pacjenta i czuwa nad ich prawidłowym wykonaniem. Bardzo często opracowuje też uzupełniające ćwiczenia do wykonywania w domu. I dopiero tak intensywny program – domowo-gabinetowy – może być skuteczny.

W gabinecie pacjent wykonuje trudniejsze ćwiczenia i może być poddawany specjalistycznym zabiegom – masażowi czy terapii manualnej nakierowanej na korekcję wady.

Co jest lepsze – ćwiczenia grupowe czy indywidualne?

Ćwiczenia grupowe warto wykonywać, gdy gimnastyka korekcyjna ma na celu zapobieganie powstawaniu wad.

W wielu przypadkach niezbędna jest terapia indywidualna – zajęcia grupowych grupowe mogą nie być dostosowane do konkretnego pacjenta i o ile mu raczej nie zaszkodzą, to mają mniejsze szanse pomóc zlikwidować wadę.

Efekty gimnastyki korekcyjnej

Terapia, w zależności od wady postawy i jej nasilenia, może całkowicie ją zlikwidować lub znacząco zmniejszyć. W przypadku skolioz obecnie stosowane techniki i metody (np. metoda Vojty, metoda Schroth) pozwalają uniknąć operacji i bardzo wyraźnie poprawić wygląd, sprawność i funkcjonowanie pacjenta.

Korekcja wad poprzez gimnastykę najczęściej zajmuje sporo czasu. Ćwiczenia trzeba wykonywać regularnie i często – nawet kilka razy w tygodniu – a wyraźne efekty zaczną pojawiać się dopiero po wielu tygodniach lub nawet miesiącach terapii.

Przykładowe ćwiczenia korekcyjne

Poniżej podajemy przykłady ćwiczeń wykorzystywanych w gimnastyce korekcyjnej. Zanim je jednak zaczniesz robić, skonsultuj się ze specjalistą, zwłaszcza, jeśli już masz wadę postawy – nie każde ćwiczenie jest dla każdego schorzenia odpowiednie.

Płaskostopie podłużne

Przy tego rodzaju wadzie wzmacnia się mięśnie odpowiadające za podtrzymywanie łuku podłużnego stopy. Może to być chodzenie na palcach, zwijanie palcami stóp ręczniczka, dźwiganie palcami stóp różnych przedmiotów.

Boczne skrzywienie kręgosłupa – skolioza

Kiedyś stosowało się ćwiczenia symetryczne, a obecnie za skuteczniejsze uznaje się ćwiczenia asymetryczne, np. zaczerpnięte z metody Schroth.

Do takich ćwiczeń należą np. ćwiczenia oddechowe – wypełniające powietrzem zapadniętą część klatki piersiowej. Stosuje się też ćwiczenia z taśmami elastycznymi oraz w siadzie na piłce gimnastycznej przy drabinkach. W tej pozycji unosi się odpowiednią nogę oraz naciska rękami na szczeble drabinki, co powoduje spłycenie nienaturalnych krzywizn kręgosłupa.

Koślawość kolan

Często jest ona spowodowana płaskostopiem. Wade utrwala zaburzone napięcie mięśni w obrębie stóp, ud i pośladków, dlatego część mięśni należy rozciągnąć, a niektóre wzmocnić. Często stosuje się ćwiczenia rozciągające wewnętrzną część ud. Wzmacnia się natomiast odwodziciele ud i mięśnie rotujące uda na zewnątrz, np. rozciąganie taśmy kolanami w siadzie lub na leżąco ze złączonymi stopami.

Zobacz także:
Drabinka gimnastyczna – rodzaje, zalety, ćwiczenia
Gimnastyka słowiańska jest tylko dla kobiet!