Podczas godziny treningu pływackiego człowiek potrafi spalić od 300 nawet do 600 kcal/Fotolia fot. Fotolia

Dlaczego warto pływać?

Pływanie jest jedną z najpopularniejszych form uprawiania sportu, zalecane praktycznie w każdym wieku ze względu na niską urazowość. Czy są jednak jakieś przeciwwskazania lub ograniczenia przy uprawianiu poszczególnych stylów pływackich? I odwrotnie – jakie korzyści mamy praktykując każdy z nich?
/ 03.08.2011 15:16
Podczas godziny treningu pływackiego człowiek potrafi spalić od 300 nawet do 600 kcal/Fotolia fot. Fotolia

Pływaj na zdrowie

Na unikalny charakter tej formy aktywności ruchowej ma z pewnością wpływ samo środowisko wodne. Stawy kończyn dolnych nie są tak obciążone jak w przypadku ćwiczeń na lądzie. Jeśli basen służy nam wyłącznie za miejsce ,,pluskania” się w wodzie lub moczenia nóg, przy zachowaniu zdrowego rozsądku nie grozi nam żadne wyjątkowe niebezpieczeństwo.

Jeśli chcemy jednak pływać regularnie, najważniejszą rzeczą jest poprawne opanowanie techniki. Nieprawidłowo wykonane ruchy niepotrzebnie obciążają stawy i mięśnie, wywołując nieprzyjemny ból i nasilając istniejące już dolegliwości. To dlatego pływacy najczęściej skarżą się na urazy barku i stawu kolanowego (tzw. kolano żabkarza), stawu ramiennego czy ścięgna Achillesa.

Wyróżniamy cztery style pływackie różniące się intensywnością wykonywanych ruchów i szybkością pływania: styl dowolny (kraul), styl grzbietowy, styl motylkowy (delfin) oraz styl klasyczny (żabka).

Gdy zdecydujemy się pływać regularnie, powinniśmy skonsultować dobór stylu z naszym lekarzem, szczególnie jeśli mamy jakąś wadę postawy, cierpimy na dolegliwości związane z układem ruchu lub jesteśmy w ciąży.  

Zobacz też: Jak ćwiczyć na plaży?

Styl dowolny (kraul)

Wskazany przede wszystkim dla osób zaczynających swoją przygodę z pływaniem. Główną siłę napędową stanowią tu mięśnie górnej połowy ciała i z tego powodu styl ten częściej praktykują mężczyźni niż kobiety. Aby nie obciążać niepotrzebnie stawu kolanowego, nożycowe ruchy nóg powinny obejmować całą ich długość, tzn. od bioder, a nie od kolan. Jest to najszybszy z pływackich stylów. Intensywna praca rąk może prowadzić do przeciążenia stawu barkowego, z tego względu nie jest on zalecany osobom cierpiącym na choćby najmniejsze dolegliwości związane z tą partią ciała. Natomiast wskazany jest bardzo wszystkim odchudzającym się, gdyż spala najwięcej kalorii.

Styl grzbietowy (pływanie na plecach)

Jest to styl najprostszy dla amatorów. Największym beneficjentem w przypadku dobrze wykonanej techniki jest kręgosłup. Styl wskazany jest przy takich wadach postawy jak plecy wklęsłe czy okrągłe, gdyż wzmacnia mięśnie skoncentrowane przy kręgosłupie, rozluźniając jednocześnie mięśnie klatki piersiowej, karku i ramion. Równoczesna symetryczna praca ramion (pływanie tzw. żabką na plecach) wpływa korzystnie na korekcję skoliozy, czyli bocznego skrzywienia kręgosłupa. Styl grzbietowy modeluje także łydki. Przeciwwskazany osobom ze schorzeniami stawów barkowych. Polecany dla kobiet w ciąży.

Zobacz też: Jaki wpływ na zdrowie ma aqua aerobik?

Styl motylkowy (delfin)

Technicznie najtrudniejszy do wykonania, praktykowany głównie przez profesjonalistów. Oprócz sprawności technicznej potrzebna jest tutaj duża wytrzymałość fizyczna. Przeznaczony jest wyłącznie dla osób silnych i zdrowych. Rozwija przede wszystkim mięsień prosty brzucha i mięśnie barków.

Styl klasyczny (żabka)

Preferowany głównie przez kobiety, gdyż główną siłą napędową jest tu praca nóg. Pływanie tym stylem modeluje uda i biodra. Przeciwwskazany osobom ze zwyrodnieniami stawu biodrowego i kolanowego oraz z lordozą lędźwiową. Nawet osoby zdrowe powinny pamiętać o niebezpieczeństwach pływania tzw. żabką odkrytą, która charakteryzuje głównie amatorów. Długotrwałe unoszenie głowy wysoko ponad taflę wody powoduje nienaturalne wygięcia odcinka szyjnego, co skutkuje bólami karku, prowadząc nawet do stanów zwyrodnieniowych. Bezpieczny dla kobiet w ciąży.