Boks fot. Adobe Stock

Boks - sport dla mężczyzn i kobiet

Trening bokserski przynosi wiele korzyści i wcale nie musi grozić kontuzją i obitą twarzą. Poznaj zalety amatorskiego uprawiania boksu.
/ 31.10.2019 13:30
Boks fot. Adobe Stock

Boks to nic innego niż walka na pięści, która wywodzi się ze starożytnej Grecji. Obecnie boks jest sportem olimpijskim, ale też rodzajem aktywności, która zyskuje coraz większą popularność wśród zwykłych ludzi. I nie ma się co dziwić – trening bokserski ma sporo zalet.

Informacje o boksie:

Zasady boksu

Walki odbywają się na kwadratowym ringu, gdzie zasad pilnuje arbiter. Walka trwa maksymalnie 12 rund (zawodowcy) lub 4 rundy (amatorzy). Czas jednej rundy to od 2 do 3 minut. Przerwa – 1minuta.

Zabronione jest stosowanie uderzeń w: głowę, z łokcia i kolana. Zakończenie walki może nastąpić przez nokaut (KO), gdy któryś z zawodników upadnie na ring, a arbiter doliczy do 10.

Walka kończy się również poprzez nokaut techniczny (TKO), gdy sędzia stwierdzi kontuzję lub zdecydowaną przewagę jednego z zawodników. Kiedy walka nie kończy się przed czasem, wyliczane są punkty, które decydują o zwycięstwie lub remisie.

Technika bokserska

Każdy ruch na ringu jest precyzyjnie zaplanowany, każdy krok ma znaczenie, a do tego jeszcze dochodzi przewidywanie ruchów przeciwnika. Technika bokserska to:

  • szybkie i łatwe przemieszczanie się po ringu – ułatwia to atak i obronę.
  • opanowanie wachlarza ciosów ataku – szybkich, ostrych i mocnych.
  • opanowanie odruchów obronnych.
  • opanowanie kontrowania ciosów. Technika ta łączy się z techniką obronną.

Technika to broń, którą trzeba perfekcyjnie opanować, aby w ciągle zmieniającej się walce móc zastosować odpowiednie, płynne, sprecyzowane ruchy.

Ciosy bokserskie

W boksie istnieją ciosy proste, sierpowe, z dołu, podwójne, całe serie i kontrciosy.

I tak, ciosy proste są szybkie, dokładne, łatwe i praktyczne, ale można je zastosować w walce z dystansu.

Przy ciosach sierpowych liczy się siła i skuteczność. Ciosy podwójne można wykonać jedną ręką, uderzając przeciwka raz za razem, bądź obiema. Cała seria liczy się w półdystansie, a przeciwnik otrzymuje grad uderzeń w różne miejsca na ciele. Kontrcios to blokowanie przy użyciu elementu obronnego.

Cała walka to wzajemne łączenie szeregu ciosów, wykorzystanie słabych punktów przeciwnika, dostosowanie się do obecnej sytuacji i skorzystanie z takiego uderzenia, który zada najwięcej szkód i pozwoli wygrać.

Jak zacząć?

Każdy, kto chce spróbować tego sportu, musi znać zasady, poznać gamę ciosów i ukształtować własną technikę ich zadawania.

Jednak boks to nie tylko praca rąk, ale przede wszystkim odpowiednia praca nóg. I to od niej zaczynają się treningi. Potrzeba czasu, aby się odpowiednio poruszać, poznać kroki, wymianę ciosów, bloki, uniki, umieć wyprowadzać ciosy i znać podstawową sekwencję walki w parze. Dopiero po kilku miesiącach efekt jest zauważalny. Do perfekcji jeszcze sporo brakuje...

Korzyści z uprawiania boksu

Boks może być dla wszystkich sposobem na: modelowanie sylwetki, zdobycie dobrej kondycji i rozwinięcie wielu partii mięśni. Przy zastosowaniu ochraniaczy może być również bezpieczny i bezbolesny. Boks to sport walki, który:

  • uczy koncentracji i skupienia,
  • poprawia refleks i spostrzegawczość,
  • rozwija koordynację ruchową,
  • mobilizuje do pracy nad własnymi słabościami,
  • uczy pokory i szacunku,
  • uczy cierpliwości w dążeniu do celu,
  • wzmacnia odporność na niepowodzenia,
  • uczy walki do końca, nie poddawania się,
  • pobudza do działania, daje zastrzyk energii i satysfakcję.

Najczęstsze kontuzje

  • Urazy głowy -  ból, wymioty, problem ze wzrokiem, wstrząs mózgu.
  • Bóle brzucha – możliwość uszkodzenia śledziony bądź jej pęknięcia.
  • Bóle kości i stawów – zwichnięcia, złamania, urazy wiązadeł kostki i kolan.
  • Rozcięcia łuku brwiowego, ust.
  • Skrócony oddech - w wyniku złamania żebra może dojść do odmy płucnej (pęknięcia płuca).

Do poważniejszych kontuzji dochodzi w boksie zawodowym. Zawsze warto pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa: stosować odpowiedni sprzęt ochronny (kask, rękawice, ochrona zębów, owijak, ochraniacz na krocze) i zachowywać rozsądny umiar. Wtedy uda się uniknąć kontuzji. Dzięki temu twoje zdrowie zyska, a nie straci.

Zobacz też:
Czy kulturystyka to sport tylko dla mężczyzn?
Poznaj zalety taekwondo