Zajęcia z jogi. Uśmiechnięta kobieta ćwiczy jogę. fot. Adobe Stock

Aktywność fizyczna – 3 ważne pytania, których nie zada ci trener! Rozważania dietetyka

Człowiek rodzi się po to, by się ruszać! Skąd to wiem? Popatrz na dzieci, które uczą się chodzić, na ich ciekawość, wytrwałość i zaangażowanie. Ich małe ciała wiedzą, że aktywność to naturalny element życia. Potem siadasz w ławce, za biurkiem, za kierownicą, na kanapie. Uczysz się, że bezruch przynosi korzyści i zatracasz instynktowną potrzebę ruchu. To oznacza, że w dorosłym życiu musisz celowo szukać możliwości, by aktywować ciało. Najpierw jednak zastanów się nad odpowiedzią na 3 ważne pytania!
Barbara Dąbrowska / 14.12.2018 12:57
Zajęcia z jogi. Uśmiechnięta kobieta ćwiczy jogę. fot. Adobe Stock

Regularna aktywność fizyczna to element stylu życia, który nie podlega negocjacji. To jak mycie zębów czy regularne posiłki – po prostu konieczność, by dłużej cieszyć się zdrowiem. Niestety skutki bezruchu wyraźnie widoczne stają się dopiero po latach. Przypadkiem odkrywasz podwyższone ciśnienie krwi, a badania wykazują wysoki cholesterol w wieku 30-stu kilku lat!

Słyszą jak mówisz: „No tak, ale…ja nie mam czasu, ja nie lubię się ruszać, ja nie widzę efektów”. Chcesz trwale wzmocnić swoją motywację do treningu? Odpowiedz sobie na 3 pytania!

Dlaczego chcę się ruszać więcej?

Co może sprawić, że z „muszę” przejdziesz do „chcę”? Zastanów się i zapisz listę korzyści, jakie zyskasz dzięki regularnej aktywności. Jest jednak jedno „ale". Wśród powodów nie wymieniaj ani wyglądu, ani masy ciała. Dlaczego? Zawsze, kiedy ponad korzyści zdrowotne stawiasz wygląd szanse, że wytrwasz w postanowieniu ruchu maleją prawie do zera. Często dążysz do wyglądu rodem z Instagrama, który jest dla ciebie nieosiągalny z powodu naturalnej budowy i genetyki. Większość ludzi nie wygląda tak, jak trenerki na zdjęciach i nigdy nie będzie! Zastanów się raczej jak się będziesz czuła, które obszary twojego życia osobistego i zawodowego zyskają na tym, że będziesz sprawniejsza!

Co chcesz trenować?

Czas na trening to czas wolny od oceny i oczekiwań. Bardziej od tego ile „dźwigniesz” liczy się to, że w ogóle próbujesz. Trudności zaś są elementem niezbędnym do postępu. Nie jest istotne, jaką formę aktywności fizycznej wybierzesz dopóki spełnione będą dwa warunki:

  • twoje serce będzie bić odczuwalnie szybciej,
  • będziesz się dobrze bawić.

Jeśli lubisz biegać, bo masz wtedy czas, by pomyśleć to dobrze! Gdy jesteś poszukiwaczką zmiany i ciągle próbujesz nowych form aktywności to tak właśnie rób. Wolisz ćwiczyć sama w domu wykonując krótkie serie ćwiczeń? Tak, to też przyniesie ci korzyści! Zyskasz zawsze wtedy, gdy będziesz się ruszać z zaangażowaniem!  

Kiedy zaplanujesz aktywność fizyczną?

Znasz odpowiedzi na 2 pierwsze pytania? Teraz pora, by przejść do akcji! Kiedy tylko masz taką możliwość planuj czas na trening! To nieprawda, że gdy nie masz godziny na zajęcia fitness to nic innego się nie liczy. Znajdziesz mnóstwo aplikacji i kanałów na You Tube, które udostępniają krótkie 5-10 minutowe treningi! Zrób choć jeden taki w ciągu dnia.

Do tego dołóż chodzenie po schodach, krótki spacer w czasie lunchu, rozciąganie w przerwie na reklamy, a uzbierasz dobre 30 minut aktywności dziennie! Porzuć bezzasadne powiedzenie: bez bólu nie ma postępu. Umiarkowanie tempo w aktywności fizycznej sprawia, że nie zniechęcasz się do kolejnego treningu, a zakwasy nie dokuczają ci przez kilka, kolejnych dni.

Przeczytaj inne artykuły z serii Rozważania dietetyka:
Jedzenie pod wpływem emocji – jak z tym skończyć?
Jesteś na diecie? Unikaj tych 3 typów ludzi! 
15 produktów, które zawsze warto mieć w kuchni, jeśli chcesz jeść zdrowo!