Nowości dietetyczne

Pomidory, mleko, tran i bułeczki jak jogurt - zdrowie bez wysiłku
/ 11.04.2008 11:49
Graj w kolory pomidorem
Badacze z Ohio State University przeprowadzili ciekawe doświadczenie: jednej grupie osób podali sos z żółtych pomidorów, a drugiej – z czerwonych. Okazało się, że pierwsza grupa przyswoiła dwa i pół razy więcej likopenu – przeciwutleniacza, który chroni m.in. przed rakiem prostaty. Dlaczego żółte pomidory są lepsze? Prawdopodobnie zawarty w nich likopen lepiej rozpuszcza się w tłuszczu niż ten z odmian czerwonych. Bez względu na kolor więcej likopenu niż świeże pomidory zawierają przetwory z nich: ketchup, sos, przecier.
Żółte pomidory dostarczają więcej antyrakowego likopenu niż "zwykłe" czerwone.


Supermleko prosto od krowy
Być może już niedługo zdrowe pełnotłuste mleko zawierające jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (takie jak w olejach roślinnych) zastąpi gorsze w smaku mleko odtłuszczone. W dodatku nie będzie trzeba sztucznie odwirowywać tłuszczu z mleka ani zastanawiać się, jak wykorzystać zbędny tłuszcz. Z "nienasyconego" mleka prawdopodobnie będzie też można produkować masło, które da się rozsmarować tuż po wyjęciu z lodówki. Zapewne również twarogi i sery żółte będą inne niż obecnie.
Prowadząc badania nad składem mleka nowozelandzkich krów, tamtejsi naukowcy odkryli, że krasula o imieniu Marge dzięki specyficznym genom ma naturalną zdolność do wytwarzania mleka bogatego w tłuszcze nienasycone. To dziwne, bo w zwykłym mleku (jak we wszystkich produktach zwierzęcych) występują niezdrowe tłuszcze nasycone.
Obecnie naukowcy starają się wyhodować całe stado krów dających zdrowe mleko.


Dużo mięsa szkodzi skórze
Dieta bogata w mięso i tłuszcz zwierzęcy podnosi ryzyko jednego z najczęstszych rodzajów nowotworów skóry – raka płaskonabłonkowego. Do takich wniosków doszli australijscy naukowcy, którzy przeanalizowali nawyki żywieniowe 1360 osób. Okazuje się, że duże spożycie mięsa i tłuszczu jest złe nie tylko dla serca. Również dla skóry lepsza jest dieta bogata w warzywa i owoce. Zdaniem naukowców mogą one chronić przed nowotworem skóry w równym stopniu jak unikanie opalania (również na solarium) i stosowanie kremów z filtrami UV.
Mleko o cechach oliwy z oliwek? Czemu nie! Kobiety, które jedzą 19 lub więcej porcji produktów pełnoziarnistych w tygodniu, Mają o 34 proc. większe szanse na długie życie niż te, które nie jedzą ich wcale.


5 porcji dla zdrowia!
Zaledwie 11 proc. Polaków jada warzywa i owoce pięć razy dziennie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji "Promocja Zdrowia". Taka dawka zieleniny dziennie jest według naukowców niezbędna do zachowania zdrowia i zgrabnej sylwetki. Ale przeciętny Polak zjada zaledwie półtorej porcji. Trzeba to nadrobić! Porcja to np. jabłko, marchewka lub szklanka soku.


Tran na dobry humor
Łyżeczka tranu z dorsza dziennie może zapobiegać depresji – twierdzą norwescy naukowcy. Przeprowadzili oni badania w grupie niemal 22 tys. osób powyżej 40. roku życia. Podczas badań zebrano dane na temat różnych czynników wpływających na ryzyko depresji, takich jak wiek, płeć, palenie, picie kawy i alkoholu, wykształcenie i aktywność fizyczna.
Jak zaobserwowali badacze, osoby, którze regularnie piły tran, były o 30 proc. mniej podatne na depresję niż pozostałe. Im dłużej przyjmowały tran, tym mniejsze było zagrożenie depresją.
Tran obfituje w kwasy tłuszczowe omega-3 o korzystnym działaniu na psychikę i nastrój. Wcześniejsze badania innych naukowców wskazywały też, że kwasy te poprawiają rozwój mózgu u dzieci, pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia (np. zmniejszają ryzyko udaru mózgu i zawału serca) oraz mogą obniżać ryzyko nowotworów.


Bułeczki jak jogurt
Dokonujesz cudów, aby zachęcić swoje dziecko do jedzenia? Teraz będziesz mieć ułatwione zadanie – przynajmniej przy śniadaniu. Od czerwca w sklepach można kupić pszenne bułki K!DS, na których odciśnięty jest kontur głowy Myszki Miki. Pieczywo nie tylko ładnie wygląda, ale jest też smaczne i zdrowe. Jedna sztuka zawiera 171 g wapnia – tyle co mały jogurt (20 proc. zalecanego dziennego spożycia). Ma też więcej błonnika niż zwykłe bułki pszenne (2,3 g). Nie zawiera za to konserwantów.
Bułeczki K!DS można kupić w piekarniach i sklepach współpracujących z firmą Zeelandia. Opakowanie zawierające pięć sztuk kosztuje ok. 2,5 zł.

Źródło: Vita
Tagi: zdrowie, dieta