crossfit

Zacznij uprawiać nowy sport: crossfit

Słońca nie widać już od ponad dwóch miesięcy, wieje, leje, szaro i buro. Czujesz, że zapadasz w zimowy sen? Skłoń organizm by mimo niesprzyjającej aury produkował "życiodajne" endorfiny! Jak? Zmiń aktywność i zacznij uprawiać nowy sport. Na przykład crossfit!

Co to jest?
 
Gdy trener personalny z Kalifornii Greg Glassman po raz pierwszy zorganizował w swoim garażu trening tzw. dirty fitnessu (brudnego fittnessu), nikt nie podejrzewał, że na punkcie wymyślonego przez niego systemu ćwiczeń oszaleje cały świat. Glassman zrezygnował z wymyślnych form treningu i wrócił do prostych ćwiczeń funkcjonalnych, które wykorzystują naturalne ruchy ludzkiego ciała, niezbędne do wykonywania codziennych czynności. Postawił przede wszystkim na przysiady, burpeesy (padnij – powstań), rzuty piłką lekarską, podciąganie na drążku, pompki, wskakiwanie na skrzynię, podnoszenie ciężarów. Crossfiterzy biegają też z obciążeniem i po schodach, skaczą na skakance, wspinają się po linie. Liczba ćwiczeń i ich kombinacji jest nieskończona! 
 
Jak wygląda trening? 
 
W siłowni crossfitowej, zwanej boxem, wszyscy trenujący danego dnia wykonują ten sam zestaw ćwiczeń. Trening zaczyna się od intensywnej rozgrzewki. Główna część treningu zwana WOD (workout of the day) może wyglądać tak, że w określonym czasie trzeba zrobić jak największą liczbę powtórzeń lub zrobić określoną liczbę ćwiczeń i powtórzeń w jak najkrótszym czasie. Ćwiczenia w crossficie są bardzo intensywne, a czasu naprzerwę albo nie ma, albo jest go bardzo mało (30-60 sekund). Po skończonym WOD-zie robi się stretching i rozluźnia mięśnie. Ćwiczenia się skaluje, czyli dostosowuje do umiejętności każdego trenującego! 
 
Co daje crossfit?
 
Buduje kondycję, rozwija siłę i wytrzymałość mięśni, poprawia gibkość, szybkość i równowagę. Poprawia nastrój (jest mistrzem w produkcji endorfin). Nie da się jednak ukryć, że to ciężki trening dla ludzi lubiących się zmęczyć, tak na fest. 
 
Jak często ćwiczyć? 
 
Założenia są takie, że należy trenować pięć dni z rzędu, a potem zrobić sobie prze- rwę na dzień lub dwa. Jednak trenowanie cross tu 2–3 razy w tygodniu daje również imponujące efekty. 
 
Gdzie ćwiczyć i ile to kosztuje? 
 
W większych miastach. Cena karne- tu open: ok. 250 zł miesięcznie. W wielu boxach są promocje dla studentów lub zniżka za pierwszy miesiąc. 
Podziel się: