oddychanie

Jak oddychać w czasie biegania?

Przez nos czy przez usta? To pytanie zadaje sobie większość początkujących biegaczek. Odpowiedź na to pytanie jest oczywista: wystarczy pobiegać chwilę i poddać się naturalnym odruchom naszego ciała. Jak ono się zachowa?

Jak sądzisz, jak? Przerwij teraz czytanie tego tekstu i spróbuj pobiegać dość szybkim tempem (po rozgrzewce!) przez kilka minut (5-7). W jaki sposób najlepiej ci się oddycha? Kiedy czujesz się wystarczająco dotleniona - przy szybkich biegach tlenu zawsze jest trochę za mało. Jak już wiesz, to możesz nie czytać dalej. Jeśli nie możesz teraz pobiegać, juz tłumaczymy, jak to jest z oddychaniem w czasie biegania.
 
O tym, że należy oddychać przez nos, uczy się nas od dziecka. Bo inaczej zimne powietrze wnika bezpośrednio do jamy ustnej i gardła, przechodzi przez migdałki i angina gotowa. Przez nos - wręcz przeciwnie: powietrze przechodząc przez nos ma się ogrzewać, a śluzówka nosa i rosnące w nim włoski maja zatrzymać zanieczyszczenia i tym samym uchronić nas przed chorobą. I jest to prawda. Ale ona dotyczy normalnego, spokojnego funkcjonowania. 
 
A bieganie? To zupełnie inna para kaloszy. W czasie biegania i uprawiania innych sportów, w których czasie wzrasta tętno, a mięśnie pracują na zwiększonych obrotach, potrzebujemy dużo tlenu... Nie ma zatem sensu ograniczać jego dopływu do organizmu. A to oznacza, że trzeba oddychać zarówno ustali, jak i nosem, choć to usta są w stanie "wpuścić" odpowiednią dawkę powietrza zawierającego drogocenny dla naszego organizmu tlen!
 
To samo dotyczy biegania w zimie. Nieprawdą jest, że oddychanie przez nos uchroni nas przed infekcją spowodowaną wdychaniem zimnego powietrza. Ono, przechodząc przez nos i gardło nie ma kiedy się ogrzać, bo ma za mało czasu na to, ułamek sekundy nie wystarczy, a tyle trwa przejście powietrza przez nos. Zatem w czasie zimowych treningów oddychamy przez usta; można je ewentualnie zakryć buffem lub chustką. Warto jednak najpierw popróbować, w jakiej temperaturze biega się w miarę komfortowo. Nie zaleca się biegania w temperaturze poniżej 18 stopni Celsjusza.
Podziel się:
Zobacz także: