Właściwości szparagów - poznaj ich zalety i kaloryczność

Majowe odchudzanie: ze szparagami pójdzie łatwiej!

Sezon na szparagi ogłaszamy za otwarty. A skoro potrwa kilka tygodni, wykorzystaj go maksymalnie. W maju są najsmaczniejsze, najwięcej w nich odżywczych substancji, a kalorii tak niewiele, że grzechem byłoby nie wprowadzić szparagów do codziennego menu.

Najlepiej smakują świeżo zebrane, ugotowane w wodzie lub na parze, podane bez dodatków – są wtedy chrupiące i soczyste. Warto je też polać odrobiną oliwy lub skropić sokiem z cytryny. Gotuj je w wysokim garnku, związane w nieduże pęczki, pionowo, z "głowami" wystającymi ponad wodę.
 
Wkładaj do wrzącej wody z odrobiną soli i cukru, i gotuj do miękkości (zwykle 10–15 minut, białe i fioletowe nieco dłużej niż zielone). Powinny być jędrne!
 
Witamin na pęczki
 
Brzmi banalnie, ale takie właśnie są szparagi. Samo dobro! Zarazem dietetyczne – 100 g dostarcza tylko 18 kcal – i pożywne, jest w nich bowiem sporo białka. Zawierają aż 95% wody, czyli są niezłym nawadniaczem, ale te pozostałe kilka procent to superkoncentrat witamin i składników mineralnych. Wśród najważniejszych jest np. kwas foliowy niezbędny nie tylko kobietom planującym ciążę, bo spowalnia procesy starzenia i wspomaga regenerację uszkodzonych komórek i pracę układu krążenia. Jest też w szparagach sporo witamin C i E oraz betakarotenu, poprawiających kondycję skóry, włosów i paznokci, a także wapń, fosfor, potas. Wysoka zawartość tego ostatniego i niska sodu w połączeniu z asparaginą (też mają jej dużo), wspomagają pracę nerek i odpowiadają za prawidłowy poziom nawodnienia. Bez obaw mogą je jadać nadciśnieniowcy – właśnie dlatego, że są "niskosodowe".
Podziel się: