trening intensywny

Intensywny trening a odchudzanie

Osoby, które się odchudzają i w tym celu bardzo intensywnie ćwiczą, mogą spowolnić metabolizm i tym samym zatrzymać proces utraty wagi - uważają amerykańscy naukowcy.

Intensywne ćwiczenia w siłowni lub na zajęciach areobowych prowadzą do zwiększenia poziomu wytrenowania - o tym wiadomo od dawna. Jednak amerykańscy naukowcy twierdzą, że u niektórych intensywnie ćwiczących osób efekty związane z aktywnością fizyczną mogą być rozczarowujące. Zaobserwowali u nich zjawisko, które polega nie tylko na zwolnieniu tempa spadku wagi, ale nawet jej ponownym wzroście.
 
Badacze przeprowadzili testy, które polegały na mierzeniu w ciągu tygodnia  dziennych wydatków energetycznych  u ponad 300 ćwiczących mężczyzn i kobiet. Okazało się, że treningi prowadzone powyżej pewnego poziomu intensywności nie miały wpływu na liczbę spalanych kalorii. Wyniki badań zostały opublikowane w magazynie naukowym "Współczesna biologia" i jescze wzmocnione komunikatem, że to dieta ma kluczowe znaczenie w czasie prób utraty wagi. 
 
Mit: mogę jeść co chcę, bo ćwiczę!
 
Dr Herman Pontzer z Uniwersytetu Miejskiego w Nowym Jorku powiedział, że aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie dla zdrowia i bardzo wspomaga odchudzanie. Jednak jak dodał, to dieta ma kluczowe znaczenie w procesie odchudzania. 
 
Dr Pontzer postanowił zbadać związek między wydatkiem energetycznym w czasie aktywności fizycznej i w czasie odpoczynku plemiania Hadza, tradycyjnych łowców i zbieraczy w północnej Tanzanii. - Hadza są niezwykle aktywni, codziennie pokonują pieszo długie dystanse i wykonują mnóstwo ciężkiej fizycznej pracy, która stanowi nieodłączny element ich życia - opowiedział Dr Herman Pontzer. - Pomimo wysokiego poziomu aktywności, okazało się, że Hadza zużywali codziennie niemal tyle samo energii co mieszkańcy nowoczesnych Ameryki i Europy, prowadzący bardziej siedzący tryb życia. To była prawdziwa niespodzianka - dodał Dr Pontzer.
 
Lepiej ćwiczyć umiarkowanie
 
Badania potwierdziły, że osoby, które bardzo intensywnie ćwiczą, spalają w czasie treningu średnio o 200 kcal więcej niż ludzie ćwiczący w sposób umiarkowany. Mimo to nie wiąże się to dla nich z żadnymi dodatkowymi korzyściami, anie szybciej nie chudną, ani nie przybierają na masie mięśniowej. 
 
Badania sugerują, że jest "punkt krytyczny" dla aktywności fizycznej. Wiadomo, że zbytmało aktywności jest niezdrowe, jednak zbyt dużo zmusza organizm do apatacji i spowolnienie zmian metabolicznych w organizmie.
Podziel się: