jarmuż

Trzy sposoby na jarmuż

Jarmuż to warzywo, które wszyscy znają ze słyszenia, wiele osób z widzenia, ale mało kto miał szansę wejść z nim w bliższe kontakty. Tymczasem warto zaprzyjaźnić się z nim na dobre, bo ma mnóstwo zalet.

Jarmuż, choć swój renesans w Polsce przeżywa od niedawna, to znany był już w starożytności. Wtedy uprawiano go jako roślinej ozdobna i jadalna. Należy do rodziny kapustnych. Można ją spotkać jedynie w hodowli, nie występuje na stanowiskach naturalnych.
 
Z jarmużu, który jest bardzo pożywnym warzywem, je się długie, ciemnozielone, kędzierzawe liście. Zawieraj silne przeciwutleniacze i ma właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem witaminy K, odpowiedzialnej za krzepliwość krwi, witaminy C, bez której organizm nie umie bronić się przed infekcjami, karotenoidów (β-karotenu, luteiny, zeaksantyny), naturalnych przeciwutleniaczy, witaminy A, która wpływa na skórę, włosy i paznokcie, a także wapnia, który m.in. zapobiega osteoporozie. Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan, związek mający właściwości przeciwnowotworowe. Jest również doskonałym źródłem żelaza i dlatego to jedno z ulubionych warzyw wegan, którzy nazywają jarmuż nową wołowiną..
 
Co zrobić z jarmużu?
 
Sposób 1: Błyskawiczny bigos z jarmużu i chorizo
Potrzebujesz: opakowanie jarmużu (200 gramów), puszkę pomidorów, ok. 100 gramów ostrej kiełbasy chorizo, cebulę, sól, pieprz.
 
Przygotowanie: usunąć stwardniałe łodygi z liści jarmużu, wrzuć go do dużego garnka z osoloną, wrzącą wodą i gotować przez 3 minuty. Wyłożyć na durszlak, zahartować zimną wodą, odcedzić. 
Cebulę obrać, posiekać drobno i razem z pokrojoną w cienkie plasterki kiełbasą wrzucić na patelnię. Smażyć na średnim ogniu przez 8-10 minut, aż chorizo się wysmaży, a cebula stanie się całkowicie szklista. Dodać pomidory, smażyć kolejne 7-8 minut. Zwiększyć ogień i na koniec dodać jarmuż, energicznie wymieszać, smażyć jeszcze chwilkę. Posolić i oprószyć świeżo mielonym pieprzem. 
 
Sposób 2: Chipsy z jarmużu
Potrzebujesz: pęczek jarmużu, szczypta chili, (jeśli wolisz, możesz zastąpić je słodką papryką, cynamonem, sproszkowanym kminkiem), sól, skórka otarta z połowy cytryny, 1-2 łyżki oleju lub oliwy.
 
Przygotowanie:
Liście jarmużu umyj i wysusz. Wytnij grube włókna biegnące przez środek liścia i potnij liście na mniejsze kawałki długości ok 3 cm. Wsyp liście do dużej miski. Wymieszaj je przyprawami, solą, skórką z cytryny i oliwą. Liście ułóż na blasze piekarnika wyłożonej papierem do pieczenia, mogą leżeć blisko, ale nie mogą na siebie nachodzić - inaczej chipsy nie będą chrupiące. Dlatego najlepiej jest piec je w dwóch turach w piekarniku nagrzanym do 150 stopni przez 3 – 5 minut do czasu, aż będą chrupkie. Trzeba uważać, żeby się nie spaliły, minuta dłużej w piekarniku może skończyć się wyrzuceniem potrawy do kosza. 
 
Sposób 3: pęczotto z jarmużem i kurczakiem
 
Potrzebujesz: 1 pojedyncza pierś kurczaka, 1/3 szklanki kaszy pęczak, 1 mała cebula, 1 por, szczypta nasion kopru włoskiego lub tymianku, szczypta różowego lub kolorowego pieprzu, opcjonalnie: 1/4 szklanki białego wina, 500 ml bulionu drobiowego, 80 g jarmużu, oliwa extra vergine
 
Przygotowanie:Pierś kurczaka opłucz, osusz i oczyść z błonek. Pokrój w kostkę, dopraw solą i zmielonym czarnym pieprzem, skropi 1 łyżką oliwy, wymieszaj i odłóż. Na dużej patelni podgrzej 1 łyżkę oliwy, wsyp kaszę i mieszając smaż przez 1-2 minuty. Dodaj pokrojoną w kosteczkę cebulę, a po chwili pokrojonego w kosteczkę pora. Dopraw solą, dodaj przyprawy (koper włoski i różowy pieprz), smaż na umiarkowanym ogniu przez ok. 7 minut aż warzywa się zeszklą.
Przesuń warzywa na jedną połowę patelni, a w wolne miejsce włóż kurczaka. Obsmaż go dokładnie z każdej strony przez ok. 5 minut. Połącz z warzywami i smaż jeszcze przez ok. 2 minuty. Wlej wino i gotuj do odparowania. W oddzielnym rondelku zagotuj bulion. Wlej go stopniowo na patelnię jednocześnie gotując potrawę przez ok. 20-25 minut, na średnim ogniu, od czasu do czasu mieszając. Na koniec pęczak ma być miękki. Dodaj opłukany i posiekany jarmuż, wymieszaj i gotuj jeszcze pod przykryciem przez ok. 5 minut do miękkości jarmużu.
Podziel się: