plecy

Chcesz być zdrowa? Trenuj plecy!

Myślisz: nuuuuda? I tu się grubo mylisz. Bo nawet jeśli masz superseksi pośladki oraz biust, to jeśli będziesz się garbić, zrobisz wrażenie najwyżej na ortopedach.

Plecy trzeba wzmacniać z wielu powodów. Oto najważniejsze:
 
1. Kręgosłup spełnia kilka kluczowych funkcji: dźwiga część masy ciała, umożliwia wykonywanie ruchów tułowiem, chroni rdzeń kręgowy i nerwy, czyli szlak komunikacyjny pomiędzy mózgiem a resztą ciała.
 
2. Kręgosłup składa się z ponad 100 stawów, 220 więzadeł, przyczepia się do niego ponad 120 mięśni. Jeśli o niego nie zadbasz, ma się co popsuć...
 
3. Osoby, które już raz doświadczyły bólu krzyża i nie zaczęły stosować ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu, aż 22 razy częściej doświadczają kolejnych dolegliwości ze strony pleców niż ludzie, którzy rozpoczęli odpowiednie ćwiczenia.
 
4. Stres nie pozostaje bez wpływu na twoje plecy! Sztywny kark, bolący odcinek piersiowy grzbietu, a nawet ból w dolnej części pleców mogą być wynikiem długotrwałego stresu, który powoduje zwiększone napięcie mięśni. Aktywność fizyczna pomaga te dolegliwości zmniejszyć.
 
5. Kręgosłup jest bardzo elastyczny: potrafi uformować 3/4 obwodu koła! Ból, kontuzje, przeciążenie zmniejszają ruchomość kręgosłupa. Ćwiczenia mogą ją poprawić.
 
6. Najczęstszą przyczyną niepełnosprawności wśród osób w tzw. wieku produkcyjnym są problemy z kręgosłupem.
 
7. Najczęściej kłopoty te ujawniają się w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, bo ma on największą ruchomość. To dlatego trzeba wzmacniać mięśnie przykręgosłupowe, aby mogły kontrolować każdy ruch ciała w tym rejonie.
 
8. Gdy dźwigasz w skłonie tułowia przedmiot o wadze 5 kg, na twój kręgosłup lędźwiowy działa nacisk ok. 500 kg!
 
9. Jedna czwarta długości kręgosłupa to chrząstka, która tylko wtedy pozostanie zdrowa, gdy będziesz się regularnie ruszać – to ruch sprawa, że jest odpowiednio odżywiona i w razie potrzeby też regenerowana.
Podziel się: