Porozumienie bez przemocy, czyli jak rozwiązywać konflikty?

Ból podczas stosunku mozna wyleczyć/ fot. Fotolia fot. Fotolia
Nieporozumienia, spory, konflikty są nieodłącznymi elementami wpisanymi w proces komunikacji międzyludzkiej. Jednym ze sposobów rozwiązywania konfliktów jest kompromis, który można budować przy pomocy Nonviolent Comunication, czyli Porozumienia bez Przemocy. Dowiedz się, jak wykorzystać Porozumienie bez Przemoc w rozwiązywaniu sporów?
/ 26.07.2011 12:45
Ból podczas stosunku mozna wyleczyć/ fot. Fotolia fot. Fotolia

Przedmiotem każdego sporu jest „racja”, której każda ze stron konfliktu broni wyszukując różnego rodzaju argumentów popierających dany pogląd. Czasami obie strony decydują się na kompromis, czyli wypracowanie wspólnego stanowiska kosztem ustępstw i rezygnacji z pewnych wartości. 

Nonviolent Communication

Porozumienie bez Przemocy jest skuteczną strategią rozmowy, która uczy jak w sytuacjach konfliktowych słuchać z uwagą i szacunkiem tego, co mówi druga strona, oraz dostrzegać potrzeby innych, bez konieczności rezygnowania z własnych.

Strategia Porozumienia bez Przemocy polega na postawieniu pytań: Co czuję? Czego potrzebuję? Co czujesz? Czego potrzebujesz? Pytania te umożliwiają dotarcie do sedna konfliktu.

Zobacz też: Jak usłyszeć to, co rozmówca mówi między wierszami?

Co czuję?

Skierowanie w pierwszej kolejności uwagi na siebie pozwala opaść emocjom i nabrać dystansu.Przy pomocy uczuć pokazujemy, co dzieje się wewnątrz nas, czyli wyrażamy nasze potrzeby. To uczucia są symptomem zaspokojenia lub niezaspokojenia potrzeby. Należy jednak pamiętać, że jedno uczucie może być przypisane do wielu potrzeb, a jedna potrzeba może kojarzyć się z wieloma uczuciami. Gdy zrozumiemy własne uczucia i potrzeby, łatwiej będzie nam otworzyć się na uczucia i potrzeby współrozmówcy.

Co czujesz?

Na tym etapie wsłuchujemy się w sowa współrozmówcy. Po tym, jak ktoś się zachowuje, co mówi, można określić, jego uczucia i potrzeby. W celu skonfrontowania naszych przypuszczeń z rzeczywistością, można zapytać współrozmówcę, czy go dobrze rozumiemy. Takie zachowanie z naszej strony da partnerowi rozmowy do zrozumienia, że zależy nam zrozumieniu jego punktu widzenia. W ten sposób obniżymy poziom emocji i szybciej dojdziemy do rozwiązania konfliktu.

Empatia

Również empatia pomaga w szybszym dojściu do kompromisu, ponieważ w niej wyraża się chęć zrozumienia drugiej strony. Dzięki empatii szukamy rozwiązań umożliwiających zaspokojenie potrzeb obu stron w zadowalającym je wymiarze. Obie strony konfliktu mogą z dystansem spojrzeć na całą sytuację, co sprzyja szybszemu rozwiązaniu konfliktu.

Trudnym zadaniem jest trafne rozpoznawanie uczuć i potrzeb zarówno swoich jak i innych ludzi. Można jednak wyćwiczyć tę umiejętność, gdy krytyczne, osądzające i oceniające myśli zastąpimy pytaniem o motywy działania bądź refleksją nad innymi poglądami.

Polecamy: Relacje międzyludzkie krok po kroku

Tekst przygotowany przez redakcję na podstawie artykułu autorstwa Anny Dobrak w serwisie Dojrzewalnia Róż.

Redakcja poleca

REKLAMA