5 kroków, dzięki którym opóźnisz menopauzę

O menopauzie mówimy, gdy od ostatniej w życiu miesiączki upłynie rok. Ale zamiast się stresować tym, kiedy nastąpi, lepiej wziąć sprawy w swoje ręce i… odmłodzić organizm

Jak opóźnić menopauzę
fot. Fotolia

Według statystyk Polki przekwitają, mając 51 lat. Wiek ten jest jednak uśredniony, bo część z nas przechodzi menopauzę tuż po czterdziestce, inne zaś dopiero około sześćdziesiątki. Czy można coś zrobić, aby trafić do tej drugiej grupy? Okazuje się, że tak!

Menopauza - co to takiego?


Menopauza to naturalne zjawisko. Nie ma powodu, by się jej obawiać czy z nią walczyć. Warto jednak tak się zatroszczyć o siebie, by nie przekwitać wcześniej, niż to konieczne. Jak to zrobić? Dalej znajdziesz podparte naukowymi dowodami wskazówki, dzięki którym twój organizm będzie wolniej się starzał. Stosując się stale do tych rad, możesz zyskać kondycję (psychiczną i fizyczną) taką, jakbyś miała o 10 lat mniej niż niedbające o swoje zdrowie rówieśniczki. Zatem do dzieła!

Jak opóźnić menopauzę? Krok 1: zerwij z nałogiem


Dym z papierosów zawiera 4 tysiące szkodliwych substancji. Część z nich przyczynia się do zwiększenia ilości wolnych rodników. Te natomiast powodują uszkodzenia komórek i podnoszą ryzyko raka. Regularne wdychanie dymu spowalnia też produkcję żeńskich hormonów płciowych (estrogenów) i utrudnia pracę jajników. W efekcie nałogowe palaczki przechodzą menopauzę o 5 lat wcześniej niż kobiety, które nigdy nie paliły. Podobnie działa również częste nadużywanie alkoholu.
Rady dla Ciebie:
  • Czym prędzej zerwij z paleniem, aby było to łatwiejsze, możesz się wspierać nikotynową terapią zastępczą (w aptece kupisz tabletki, plastry i gumy ułatwiające zerwanie z nałogiem).
  • Namów do rzucenia papierosów także osoby, które palą w twojej obecności (bierne palenie też tobie szkodzi!).
  • Ogranicz trunki do lampki wina czy szklaneczki piwa dziennie.
Tutaj dowiesz się, jak rzucić palenie.

Jak opóźnić menopauzę? Krok 2: jedz mądrze


Japonki mają menopauzę o kilka lat później niż Europejki. To zasługa ich diety! Obfituje ona w witaminy, które zwalczają wolne rodniki oraz zawierają składniki stymulujące organizm do wytwarzania hormonów.
Rady dla Ciebie:
  • Niech w twoim menu zagoszczą dania z tofu, mlekiem sojowym i ziarnem soi (są źródłem fitoestrogenów, które działają podobnie do estrogenów). Aby usprawnić produkcję własnych hormonów, często też sięgaj po orzechy, ziarno sezamu i siemię lniane (np. dodawaj je do surówek).
  • Jedz 0,5 kg warzyw dziennie, zwłaszcza żółtych i zielonych. To ułatwi ci zwalczanie wolnych rodników i usprawni przemianę materii.
  • Minimum 2 razy w tygodniu skuś się na morską rybę, codziennie zaś stosuj do potraw tłuszcze roślinne (w sumie 2 łyżki stołowe oliwy, oleju lub miękkiej margaryny). Zawarte w nich kwasy omega-3 wzmacniają układy: krążenia, odporności i nerwowy, a te wieku okołomenopauzalnym funkcjonują gorzej.
  • Zamiast słodzonych, barwionych i aromatyzowanych napojów pij odmładzające napary, np. z zielonej herbaty, pokrzywy i korzenia żeń-szenia.
  • Postaraj się utrzymywać prawidłową wagę, bo nadwaga czy wychudzenie przyspieszają starzenie się organizmu i wpływają na poziom estrogenów (część z nich powstaje w tkance tłuszczowej).

Przyjaciółka
Oceń artykuł 2 głosy
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
olinka2013.06.03 09:24
Każdy lekarz powie Ci jak opóźnić menopauzę - dużo ruchu i zdrowa dieta i już
Raport specjalny
Oblicz Dni płodne

Podaj pierwszy dzień ostatniej miesiączki

Okres Rok
Miesiąc Dzień
Oblicz