POLECAMY

Jak zapobiec zmianom nastroju u osoby, która choruje na Hashimoto?

Choruję na Hashimoto już od kilku lat. Ostatnio cierpię na częste zmiany nastrojów oraz czuję, że brak mi energii do jakiegokolwiek działania. Jak temu zaradzić?

tarczyca

fot. Fotolia

Emocje a Hashimoto

Złe samopoczucie, wahania nastroju i depresja to częste objawy towarzyszące chorobie Hashimoto. Emocje są często czynnikiem potęgującym jej rozwój. Przewlekły stres wpływa destrukcyjnie zarówno na stronę psychiczną, jak i fizyczną chorej osoby. 

Niedoczynność tarczycy, obok choroby wrzodowej czy zespołu wrażliwego jelita, uważa się za jedną z chorób, u których podłoża leży trudność w wyrażaniu i okazywaniu emocji, szczególnie złości czy gniewu. Strona emocjonalna odgrywa znaczącą rolę w przebiegu choroby Hashimoto.

Kontrola diety w Hashimoto

Odpowiednie leczenie oraz precyzyjnie dobrana dawka leku pozwalają zminimalizować objawy takie jak obniżony nastrój czy spadek libido. Ważne jest również, aby odpowiednio dobrać dietę. Zmęczenie i apatia, odczuwane w przypadku niedoczynności tarczycy, mogą być związane zarówno ze spowolnieniem metabolizmu, jak i wahaniem poziomu glukozy w organizmie, dlatego niezbędna jest kontrola spożywanej ilości prostych węglowodanów.

Warto też wzbogacić codzienny jadłospis w produkty zawierające tryptofan, który jako prekursor serotoniny ma właściwości poprawiające nastrój. 

Jego duże ilości  znajdziemy w mleku i jego przetworach, pestkach dyni, słonecznika, sezamie oraz jajach i chudym mięsie. Dużą ilość tryptofanu zawierają banany, jednak ze względu na dużą zawartość cukru powinny być jedzone z rozwagą.

Poprawa samopoczucia u pacjenta widoczna jest również wtedy, kiedy dieta jest wzbogacona o pokarmy bogate w witaminę B6 oraz wapń. Wspomagają one funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina B6 znajduje się w mięsie ryb, chudym mięsie oraz nabiale. Zatem w jadłospisie powinna się znaleźć ich odpowiednia ilość.

Dodatkowo powinna ona dostarczać odpowiednie ilości magnezu, który działa  antystresowo, co zapewnia codzienne zjadanie garści orzechów lub migdałów.

Pamiętać należy jednak, że podstawą normalizacji nastroju w przebiegu choroby Hashimoto powinno być odpowiednie leczenie farmakologiczne, wsparte przez konsultacje psychologa lub psychoterapeuty.

Dowiedz się więcej: Mam Hashimoto. Co mogę jeść?

Jak żyć, gdy chorujemy na Hashimoto?

Aby poprawić nastrój i uregulować jego wahania, warto zmienić nie tylko nawyki żywieniowe, ale również tryb życia. Mała aktywność fizyczna i rzadkie przebywanie na świeżym powietrzu oraz słońcu negatywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Sprzyja to depresyjnym nastrojom, negatywnym spostrzeganiu zarówno otoczenia, jak i samego siebie.

Dobrym i prostym sposobem na poprawę nastroju jest ruch. W trakcie wysiłku fizycznego pobudzana jest produkcja serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Wystarczy 30 minut aktywności fizycznej dziennie, aby poprawić nastrój. Dodatkowo odpowiedni poziom serotoniny koi nerwy, działa antydepresyjnie, reguluje pracę układu pokarmowego i ciśnienie krwi, minimalizuje również problemy ze snem. Regularne uprawianie sportu poprawia nie tylko nastrój, ale również kondycję organizmu, wzmacnia mięśnie i dodatkowo ułatwia walkę z nadwagą i otyłością, która często towarzyszy osobom chorym na Hashimoto.

Istotnym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na samopoczucie, jest  również sen. Za mała ilość snu w ciągu doby sprawia, że jesteśmy zmęczeni, szybciej się denerwujemy, a nasza praca nie efektywna, przez co jesteśmy dużo bardziej podatni na negatywne emocje i wahania nastroju.

W związku z tym osoby chore na chorobę Hashimoto powinny szczególnie dbać o to, aby w ciągu doby spać od 6 do 8 godzin dziennie.

Zobacz też: Sprawdź, czy masz chorobę Hashimoto!

Autor: Gabriela Słowińska, specjalista z zakresu żywienia z warszawskiej Poradni Dietetycznej SetPoint.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/4 miesiące temu
Wychodzę z założenia, że z takimi sprawami powinno się kierować do specjalisty. Sama chodzę na Chmielną do Psychologgii, gdzie mogę się wygadać i liczyć na zrozumienie, a także rady, które staram się wprowadzić w życie. Zależy mi na normalnym funkcjonowaniu, więc takie wsparcie ze strony specjalisty jest dla mnie bardzo istotne.
/rok temu
Ja swoją często bzykam i jest spokojna i zadowolona..
/rok temu
Moja żona cierpi na tą chorobę lecz jej wahania nastroju są straszne wiecznie jest zła wszystko nie tak. Wszystko ci zrobie jest złe Jeśli sli ktos ma podobnie prosze o pomoc.