POLECAMY

najczęstsze niedobory

napisał/a: mszmsz, 2015-09-15 19:45
jakie są najczęstsze niedobory witamin i minerałów w polsce (uśredniając) ? chodzi mi o uogólnione dane dla wszystkich, przy założeniu, że stosuje w miarę zbilansowaną dietę itp.
moderator djfafa
napisał/a: djfafa, 2015-09-15 20:06
Witamina D w okresie jesień-zima, niedobór ma większość ludzi, reszta składników jest do wyciągnięcia z diety, jeżeli ma się dużą wiedzę na temat odżywiania.
Oczywiście mowa o 100% RDA, które to oczywiście zapobiega chorobom związanych z niedoborem jakiegoś składnika ale może zdecydowanie nie wystarczyć aby pozytywnie wpływać na nasz organizm.
napisał/a: mszmsz, 2015-09-15 20:51
chodzi mi o całe społeczeństwo (nie tylko tych co starają się realizować dziennie zapotrzebowanie na wszystko, ale i takich co jedzą szybko i wygodnie, niekoniecznie zdrowo). Sam próbowałem znaleźć to ale w internecie są różne informacje (Mg, Mn, wit.c , Fe, Ca, niektóre B) i nie wiem jaka jest wiarygodność tych informacji. Które z tych niedoborów można ,,profilaktycznie'' uzupełniać ? Magnez raz na tydzień czy dwa pewnie nie zaszkodzi, ale czy można profilaktycznie suplementować żelazo (pewnie nie :) )
napisał/a: czybit161, 2015-09-15 21:02
Zdecydowanie Potas
moderator djfafa
napisał/a: djfafa, 2015-09-16 05:59
mszmsz napisal(a):chodzi mi o całe społeczeństwo (nie tylko tych co starają się realizować dziennie zapotrzebowanie na wszystko, ale i takich co jedzą szybko i wygodnie, niekoniecznie zdrowo). Sam próbowałem znaleźć to ale w internecie są różne informacje (Mg, Mn, wit.c , Fe, Ca, niektóre B) i nie wiem jaka jest wiarygodność tych informacji. Które z tych niedoborów można ,,profilaktycznie'' uzupełniać ? Magnez raz na tydzień czy dwa pewnie nie zaszkodzi, ale czy można profilaktycznie suplementować żelazo (pewnie nie :) )


Nie możesz wrzucić do jednego wora, starszych i młodszych, kobiet i mężczyzn, aktywnych fizycznie i kanapowców, zdrowych i chorych itp.
Suplementacje właśnie "ustawia" się pod konkretną osobę a nie pod statystykę. Jak miałbyś noworodka i 70 letniego starca, to statystycznie masz zdrowego w kwiecie wieku faceta co nie potrzebuje nic, a jak widzimy mamy zgoła inne osoby i inne potrzeby i zapotrzebowania.
napisał/a: klinacz, 2015-09-16 09:04
Próbując wrzucić wszystkich do jednego wora, to tak czy tak wychodzi, że większość społeczeństwa ma niedobór witaminy D.
napisał/a: klinacz, 2015-09-16 09:54
Nie mogę już edytować, ale co do pytania z suplementacją magnezu i żelaza.
Suplementacja witaminy z grupy B, magnezu, witaminy D, przez długi okres czasu nie jest szkodliwa.
Za to żelazo najlepiej suplementować na bazie wyników badań, gdyż z nim łatwo przesadzić, szczególnie u mężczyzn.
napisał/a: mszmsz, 2015-09-16 19:21
Te całe rozważania mają raczej charakter teoretyczny (projekt na studia). Czyli można powiedzieć, że raz na jakiś czas można profilaktycznie suplementować d3, potas, magnez, witaminy z grupy b ? A co z cynkiem ?
napisał/a: klinacz, 2015-09-16 19:24
mszmsz napisal(a):Te całe rozważania mają raczej charakter teoretyczny (projekt na studia). Czyli można powiedzieć, że raz na jakiś czas można profilaktycznie suplementować d3, potas, magnez, witaminy z grupy b ? A co z cynkiem ?


Witaminę D można do końca życia, a nawet trzeba by było.
Cynk też można suplementować tak jak resztę wymienionych składników powyżej, tyle, że w długim okrasie czasu to nie więcej, niż 30 mg na dobę.
moderator djfafa
napisał/a: djfafa, 2015-09-16 19:50
mszmsz napisal(a):Te całe rozważania mają raczej charakter teoretyczny (projekt na studia). Czyli można powiedzieć, że raz na jakiś czas można profilaktycznie suplementować d3, potas, magnez, witaminy z grupy b ? A co z cynkiem ?


Jak to projekt na studia, to na dzień dobry popełniasz błąd metodologiczny, np.:
1. Z góry zakładasz że są niedobory - a może takowych nie być.
2. Brak doboru grup - wrzucasz wszystkich do jednego fora.
3. Zbyt dużo danych chcesz uzyskać (około 30 witamin i minerałów).
4. Kilkanaście innych, nie chce mi się przypominać zajęć czy to ze statystyki czy metodologii badań psychologicznych i socjologicznych, które to miałem na studiach.

Przy takich założeniach, udowodnię Cię, że:

1. Nie ma potrzeby suplemenetowania witaminy D (oraz żadnego innego związku)
2. Jest potrzeba suplementowania witaminy (oraz każdego innego związku).

Pozdrawiam
:)
napisał/a: mszmsz, 2015-09-17 19:30
a znacie jakieś prace naukowe, badania, opracowania (ogólnie wiarygodne źródła na które można się powołać), w których któreś z tych niedoborów są opisane ?? djfafa - nie na medyczne studia, raczej na zarządzanie (marketing) - projekt produktu :)
napisał/a: analityczka1, 2015-10-05 16:52
O polskie dane możesz pytać w Instytucie Żywności i Żywienia, ale czy jakieś mają?
http://www.izz.waw.pl/pl/dziaalno-naukowo--badawcza-11?id=401

W Europie płn. najczęstszy niedobór to witamina D3 oraz żelazo i krzem
Badań szukaj po angielsku
http://www.who.int/nutrition/topics/ida/en/
http://europepmc.org/abstract/med/3717869
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11683548