POLECAMY

Które leki i zioła są dobre na sen?

Problem z bezsennością w niedługim czasie może stać się jedną z głównych chorób cywilizacyjnych. Coraz więcej osób na całym świecie, w tym również i w Polsce, skarży się na problemy z zasypianiem. Pojawia się więc pytanie, jak można temu zaradzić?

Które leki i zioła są dobre na sen?

Problem bezsenności w większości wypadków wynika bezpośrednio z trybu życia, jaki prowadzimy. Stres, ciągły pośpiech, dużo pracy – wszystkie te czynniki z pewnością nie pomagają w zaśnięciu, a wręcz odwrotnie. W aptekach i różnego rodzaju sklepach zielarskich pojawiają się coraz to nowsze tabletki i preparaty, które mają za zadanie zaradzić bezsenności. Rynek preparatów na sen rozrasta się, co jest natychmiastowa odpowiedzią na wzrastające potrzeby społeczeństwa.

Zobacz też: Czy ajurweda jest lekiem na stres?

Popularne naturalne środki nasenne

Wśród popularnych preparatów do walki z bezsennością można znaleźć nie tylko pigułki, ale i najzwyklejsze zioła. Najczęściej wymieniane składniki środków nasennych to:

  • Melatonina - hormon produkowany przez szyszynkę, regulujący dobowy cykl snu i czuwania; obecnie melatonina jest coraz częściej sprzedawana w aptekach bez recepty; korzystanie z melatoniny powinno zapewnić w miarę naturalny przebieg snu; przy czym należy pamiętać, że jej zażywanie nigdy nie da efektów natychmiastowych;
  • Korzeń kozłka (popularna nazwa: waleriana) – roślina, która występuje na kontynencie europejskim; ma ona głownie zastosowanie w walce z zaburzeniami snu, odczuwaniem lęków oraz problemami z układem pokarmowym z powodu stresu; badania wykazały, że korzeń kozłka wpływa pozytywnie na problemy ze snem, zmniejsza częstotliwość przebudzeń w ciągu nocy oraz daje uczucie spokoju;
  • Liść melisy – przede wszystkim wykorzystywany przeciwko zaburzeniom snu; szczególnie melisę poleca się osobom w podeszłym wieku;
  • Kwiat lawendy – lek uspakajający oraz ułatwiający zasypianie; w wielu krajach lawenda stosowana jest podczas zaburzeń snu, złego samopoczucia czy stresie; bardzo popularne jest stosowanie kąpieli lub olejków lawendowych; we Francji zwykło się zaś stawiać bukiet lawendy w pokojach małych dzieci, by tym samym ułatwiać im zasypianie.

Wspomaganie się różnego rodzaju preparatami naturalnymi podczas występowania zaburzeń snu jest o tyle dobre, jeżeli ktoś stosuje je wraz z odpowiednią terapią, która ma na celu rozwiązanie problemów, które leżą u podstaw zaburzeń snu. Zawsze należy pamiętać, że nawet zioła mogą powodować różnego rodzaju efekty uboczne i tak, np. stosowanie korzenia kozłka przez osoby w podeszłym wieku może prowadzić do zawrotów głowy, a w przypadkach ekstremalnych nawet do utraty świadomości.

Zobacz też: Wszystko o ziołolecznictwie!

Tabletki na receptę

Jeszcze do niedawna bardzo popularne były różnego rodzaju leki wydawany wyłącznie na receptę. Historia kina dostarcza niezbitych dowodów na negatywny wpływ tychże środków na organizm człowieka. Takie osoby jak Marilyn Monroe czy też Elvis Presley swego czasu były silnie uzależnione od środków nasennych. Przebieg ich życia, oraz śmierć w wyniku przedawkowania, pokazują wagę problemu, jakim są środki na bezsenność. Do najpopularniejszych z nich zalicza się:

  • barbiturany – lek używany na szeroką skalę przede wszystkim w latach 50-tych i 60-tych XX wieku, obecnie wycofywany z użycia; przyjmowanie małych dawek tego leku przyczynia się do: osiągnięcia stanu relaksu, uspokojenia, ale i również powoduje niezręczność ruchową; z kolei duże dawki prowadzą już do: przechodzenia nagłego ze stanu pobudzenia do senności, utraty koordynacji ruchowej, problemów z pamięcią, lęków oraz silnego uzależnienia; odstawienie barbituranu wiąże się najczęściej z napadami drgawkowymi, omamami, bólami brzucha, problemami z krążeniem oraz silnym poceniem się;
  • pochodne benzodwuazepiny – leki te uzależniają znacznie wolniej niż barbiturany, jednakże faktem pozostaje, że i tak po pewnym czasie człowiek nie jest w stanie się bez nich obyć; zbyt długie przyjmowanie tego leku powoduje zaburzenia snu w fazie głębokiej, co w efekcie prowadzi do dekoncentracji, rozdrażnienia i stanów depresyjnych;
  • leki z grupy imidazopirydyn – leki nowej generacji, od których trudno jest się uzależnić; charakteryzuje je szybkie działanie, które trwa zwykle od 5 do 7 godzin; pozytywne jest również to, iż środek nie pozostaje w organizmie, ale jest z niego normalnie wydalany.

Wpływ na organizm

Stosowanie jakichkolwiek środków wspomagających zasypianie jest ingerowaniem w naturalny cykl organizmu. Dlatego też należy bardzo ostrożnie obchodzić się ze wszelkimi ziołami, czy hormonami, a już tym bardziej lekami nasennymi wydawanymi na receptę. Przede wszystkim każda osoba powinna sobie zdawać sprawę, iż:

  • nawet lek naturalny, czyli melatonina bądź zioła, przy dłuższym stosowaniu może stać się uzależniający psychicznie; mimo że nasz organizm nie odczuwa żadnej potrzeby brania środków wspomagających sen, nasz mózg wysyła całkowicie odwrotne wiadomości; przede wszystkim wiąże się to z niebezpieczeństwem pewnego rodzaju rytuału przed zaśnięciem, którego częścią staja się zioła, czy tez inne środki uspakajające;
  • długie stosowanie melatoniny, zwłaszcza przez osoby młode, osłabia organizm, poprzez zwolnienie go z obowiązku regulowania cyklu dobowego, za który normalnie odpowiedzialna jest szyszynka;
  • stosowanie leków na receptę bardzo często wiąże się z silnym uzależnieniem;
  • leczenie bezsenności to nie przyjmowanie leków, ale przede wszystkim właściwa terapia; jedynie odnalezieni faktycznego problemu, może pomóc w walce z zaburzeniami snu.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (13)
/2 lata temu
Dla mnie działa Forsen Forte, od zawsze mam problemy ze snem - czasem jest lepiej, czasem gorzej. Teraz pomagają mi spacery wieczorne i Forsen.
/2 lata temu
Ale są takie, które nie uzależniają. Podobna nervomix sen się całkiem nieźle sprawdza.
/3 lata temu
Ktoś tu już na forum pisał o forsenie z melatoniną. Sama też o problemach ze snem mogę książkę napisać. Zrobiłam z siebie królika doświadczalnego w zakresie sprawdzania babcinych receptur na zasypianie i nie pomogły mi: ciepłe mleko, olejek jaśminowy, balsam lawendowy, oraz wiele innych rzeczy. Po forsenie w ciągu bodajże 3 dni od połknięcia pierwszej tabletki zasypiam jak dziecko. Teraz już regularnie go nie biorę, bo wszystko się unormowało, ale kiedy naprawdę miałam problemy z zasypianiem- bardzo fajnie zadziałał na mnie, nie ogłupiając mnie w żaden sposób.
POKAŻ KOMENTARZE (10)