POLECAMY

Jak pokonać strach przed lataniem?

Na samą myśl o locie samolotem ściska cię w żołądku? Podpowiadamy, jak pokonać strach przed lataniem!

Jak pokonać strach przed lataniem? fot. Fotolia
Boisz się podróży samolotem? Jest kilka technik opracowanych przez psychologów, które możesz z powodzeniem zastosować sama w domu. Zobacz, co pomoże ci zwalczyć strach przed lataniem.

Jak pokonać strach przed lataniem?

  1. Wyobraź sobie podróż. Aby dobrze wykonać to ćwiczenie, wprowadź się najpierw w stan relaksacji. Kiedy poczujesz, że jesteś już rozluźniona, przenieś się myślami na lotnisko. Ważne, abyś w swojej wyobraźni odtworzyła każdy szczegół podróży. Cały czas myśl pozytywnie! Wyobrażaj sobie podróż dokładnie tak, jak chciałabyś, aby wyglądała, i nie dopuszczaj do siebie żadnych czarnych myśli! Siła wyobraźni jest nie do przecenienia. Regularnie powtarzane ćwiczenie pomoże ci zmienić stosunek do podniebnych podróży.
  2. Zrób wycieczkę na lotnisko. Obejrzyj dokładnie terminal, sprawdź, gdzie znajdują się hale odlotów, gdzie nadaje się bagaż, jak rozlokowane są toalety. Znajomość terenu doda ci pewności siebie. Poobserwuj startujące samoloty. Patrz na nie aż do znudzenia! W ten sposób przeprowadzasz tzw. desensytyzację, tzn. uniewrażliwiasz się na bodziec, który wywoływał u ciebie lęk. Po tym „seansie” w nagrodę wybierz się na kawę. Oczywiście – w lotniskowej kafeterii.
  3. Porównaj plusy i minusy. Wybierz moment, w którym wiesz, że nikt nie będzie ci przeszkadzał. Usiądź wygodnie i na dużej kartce narysuj tabelkę o dwóch kolumnach. W pierwszej wypisz wszystko, co możesz zyskać, myśląc: „Latanie jest OK”. W drugiej wypisz wady takiego podejścia. Przyjrzyj się dokładnie liście. Schowaj ją do portfela i noś zawsze przy sobie. Gdy najdą cię czarne myśli, będziesz mogła na nią spojrzeć.
  4. Poszukaj rzeczowych argumentów. Postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o szczegółach lotu (wiedząc, że turbulencje są normalnym, często występującym zjawiskiem, nie wpadniesz w panikę, gdy tylko lekko zatrzęsie samolotem) oraz o kryteriach, jakie muszą spełniać samoloty, by zostały dopuszczone do ruchu powietrznego (czy wiesz, że stosowane urządzenia mają podwójne, a nawet potrójne zabezpieczenia?). 
  5. Weź dobry przykład. Spotkaj się na plotki z koleżanką, która często lata. Opowiedz jej szczerze o wszystkich swoich obawach i zapytaj o jej doświadczenia. Relacja z pierwszej ręki na pewno doda ci otuchy. Tym bardziej że uśmiechnięta, cała i zdrowa znajoma to najlepszy dowód na to, że latanie naprawdę nie jest straszne.

Jak nie stresować się w samolocie? Rzeczy spakowane, bilet bezpiecznie spoczywa w torebce, tylko ty wciąż nie czujesz się zbyt pewnie. Głowa do góry. Kilka użytecznych trików i będziesz królową przestworzy.

  1. Siedź spokojnie, to tylko panika. Często, tym czego najbardziej się boisz, jest nie sam lot, ale… spowodowany nim strach, a dokładnie jego objawy. Wiele osób jest przekonanych, że nagłe kołatanie serca, przyśpieszony oddech czy drżenie mięśni to zapowiedź niechybnego zawału,a w najlepszym przypadku utraty przytomności. Nic bardziej błędnego. Te objawy to normalna reakcja zdrowego organizmu na stres lub... zwiększony wysiłek fizyczny. Jeśli, mimo tych zapewnień, w samolocie dopadnie cię myśl: „Chyba zaraz zemdleję!”, pamiętaj, że to po prostu jest niemożliwe. Twój organizm zmobilizowany do granic możliwości wydziela takie ilości adrenaliny (hormonu stresu), która przyspiesza bicie serca i podnosi ciśnienie, że omdlenie jest absolutnie niemożliwe.
  2. Zaufaj załodze. Pamiętaj, że obsługa samolotu to wysoko wykwalifikowany personel. Stewardesy są przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy, mają za sobą setki odbytych lotów, podczas których radziły sobie już z niejedną sytuacją. Na pokładzie obsłudze zdarza się nawet odbierać porody! Dodatkowo w samolocie znajdują się butle z tlenem oraz znakomicie zaopatrzona apteczka. Jak więc sama widzisz, jesteś naprawdę w dobrych rękach.
  3. Słuchaj rad doświadczonych pasażerów. Dobrze jest poznać (oraz zastosować) kilka drobnych sztuczek:
  • Przed lotem zjedz lekki posiłek. Unikaj jednak kawy i mocnej herbaty.
  • Jeżeli obawiasz się choroby lokomocyjnej, sięgnij po napar z imbiru.
  • Przyjedź na lotnisko z zapasem czasu.
  • Wymyśl swoją mantrę – krótkie hasło, które doda ci pewności siebie.
  • Siedząc w samolocie, zastosuj proste techniki relaksacyjne.
Jeżeli do planowanej podróży pozostało ci jeszcze kilka tygodni, po pomoc w pokonaniu strachu warto zwrócić się do terapeuty behawioralno - poznawczego. Psycholodzy pracują nad przeformułowaniem naszego sposobu myślenia tak, by zamiast przeszkadzać, ułatwiał nam życie. Plusem tego typu terapii jest jej krótki czas. Zazwyczaj wystarczy tylko kilka spotkań, by skutecznie pozbyć się problemu… na zawsze! Koszt jednej sesji: 90-150 zł lub bezpłatnie w Poradniach Zdrowia Psychicznego.

Czytaj także:

Na podstawie artykułu Agnieszki Leciejewskiej z Vity

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)