POLECAMY

Numer alarmowy 112

Numer alarmowy 112 obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Połączenia z tym numerem są bezpłatne. W jakich sytuacjach dzwonić pod ten numer, a w jakich nie? Jak rozmawiać z dyspozytorem i jakich informacji mu udzielać?
Numer alarmowy 112

Numer alarmowy 112 służy do powiadamiania o nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Pod ten numer należy zgłaszać, m.in. pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, nagłe omdlenia i utraty świadomości, poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienia, przypadki porażenia prądem.

Wszystkie połączenia wykonywane na numer 112 są odbierane przez straż pożarną lub policję. W zależności od zgłaszanego zdarzenia operatorzy numeru 112 przekierowują rozmowę do właściwych służb ratunkowych. Wszystkie połączenia są bezpłatne.

Jeśli jesteś świadkiem zdarzenia (wypadku, pożaru, nagłego zachorowania) wykręć numer 112. Nie musisz dodawać żadnego prefiksu ani zera. Rozmowa powinna się toczyć w jakimś spokojnym miejscu, jednak blisko miejsca zdarzenia, tak aby rozmówca miał przed oczami zdarzenie i mógł w sposób rzeczowy (bez żadnych zakłóceń) opisać rozwój sytuacji. Należy cierpliwie czekać na zgłoszenie się operatora. Nie należy odkładać słuchawki do momentu, dopóki połączenie nie zostanie odebrane.

Sprawdź: Ważne numery ratunkowe

Jakie informacje podać dyspozytorowi numeru 112?

Rozmawiając z operatorem należy:

  • podać swoje dane (imię, nazwisko, numer telefonu),
  • krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której jest się świadkiem,
  • podać dokładne miejsce zdarzenia oraz – o ile to możliwe wskazać – najszybszą drogę dojazdu,
  • wykonywać polecenia/ instrukcje przekazywane przez operatora,
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego zakończenia rozmowy przez operatora (to on odkłada jako pierwszy słuchawkę),
  • natychmiast powiadomić operatora telefonu o zmianie (np. o pogorszeniu) sytuacji,
  • nie blokować telefonu (nie dzwonić do nikogo) na wypadek, gdyby operator chciał się z nami ponownie skontaktować w celu weryfikacji lub doprecyzowania informacji.

Jakie pytania może zadać dyspozytor?

Osoba przyjmująca zgłoszenie na numer alarmowy powinna:

  • zapytać o rodzaj oraz miejsce zdarzenia,
  • wstępnie ocenić ryzyko i podjąć decyzję, do której jednostki ratownictwa przekazać zgłoszenie,
  • poinformować o zdarzeniu właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia,
  • połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby, o ile zajdzie taka potrzeba.

Pamiętaj! Kilka osób może w tym samym czasie dzwonić w sprawie tego samego zdarzenia. Zadaniem operatora jest zweryfikowanie wszystkich przekazanych informacji, dlatego nie denerwuj się, jeśli po krótkiej rozmowie operator zakończy rozmowę. Takie działanie ma na celu uniknięcie zablokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.

Polecamy: Jakie są przyczyny bólu w klatce piersiowej?

Kiedy nie należy dzwonić na numer 112?

Numer alarmowy został stworzony z myślą o ratowaniu ludzkiego życia, dlatego nie powinien być wykorzystywany w celu zabawy. Za takie uważa się połączenia realizowane w celu sprawdzenia, czy numer 112 naprawdę działa, ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby, informowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg itp.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez żadnej potrzeby, blokujesz linię telefoniczną osobie, która może potrzebować natychmiastowej pomocy.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (10)
/2 miesiące temu
Mam pytanie. Co jakiś czas zachłystuję się i nie mogę złapać oddechu. Dwa razy prawie "zeszłam". Zawsze jestem sama i walcząc o oddech mogę wykonać telefon lub sms ale nie mogę mówić. Ratownik usłyszy rzężenie i pomyśli, że to żart. Pytanie : czy mogę na tel. 112 lub 999 wysłać SMS wcześniej zapisany w telefonie. Bardzo proszę o odpowiedź.
/rok temu
Przykro mi z powodu Twojego brata. Jeżeli jest tak jak napisałaś to zgłoś to do prokuratury. Żaden operator którego znam tak by się nie zachował.
/2 lata temu
Dyspozytorzy z 112 to niekompetentne osoby...lub z znieczulicą...ktoś powinien zrobić z tym porządek...ostatnio potrzebna była karetka do mojego brata..dostał zawał...byl nieprzytomny..dzwoniła moja córka...a taka osoba z 112 powiedziała ze nikt karetki nie przyśle bo to nasza ocena. stanu..po kłutniach i wrzaskach w końcu została przełączona do pogotowia...przyjechali po 25 min...z czego 10 było zmarnowane na kłutnie z dyspozytorem...brat zmarł...mimo reanimacji wykonywanej od momentu utraty przytomności...i kogo winić ..za zmarnowany czas na dyskusje z niekompetentną osobą....tak nie powinno być...takie zachowanie powinno być karane...siedzą tam osoby odpowiadające za życie ludzkie...
POKAŻ KOMENTARZE (7)