POLECAMY

Chorych na grypę (i nie tylko) przybywa. Jak przetrwać zimę i nie zachorować? 12 rad!

Wychłodzenie, odmrożenia, spadki odporności, katar, kaszel, choroba… to i o wiele więcej grozi nam, gdy temperatura za oknem gwałtownie spada. Jak się przed tym uchronić?

Marta Nowak / 4 miesiące temu
Chorych na grypę (i nie tylko) przybywa. Jak przetrwać zimę i nie zachorować? 12 rad! fot. Fotolia

Coraz więcej osób choruje na grypę. Zimą szczególnie męczą nas wirusy, zakażenia bakteryjne, katar, kaszel i ból gardła. Co robić, żeby ograniczyć ryzyko zachorowania?

Ubieraj się „na cebulkę”

Przed wyjściem z domu załóż nieprzemakalne buty oraz kurtkę, nie zapomnij o czapce (przez głowę ucieka około 30% ciepła!), szaliku i rękawiczkach oraz kilku warstwach ubrań (sweter, koszulka, rajstopy lub kalesony). Taki strój będzie nas świetnie izolował od zimna.

W pomieszczeniach zdejmuj część ciuchów, np. nie ma potrzeby spędzania czasu na poczcie czy w sklepie w czapce lub rękawiczkach – to może doprowadzić do przegrzania. A gdy jesteśmy spoceni, łatwo się później wychładzamy.

Też wierzysz w to, że mróz wymraża choroby? To mit!

Oddychaj przez nos

Nos to nasz osobisty klimatyzator – ogrzewa wdychane powietrze, nawilża je i oczyszcza. Gdy oddychamy ustami, wciągamy zimne powietrze i ochładzamy ciało.

Zaszczep się

Wciąż warto zaszczepić się przeciwko grypie – uodparnia ona po około 10 dniach, wciąż może więc uchronić przed zachorowaniem zarówno teraz, jak i w czasie kolejnej fali grypy, która najczęściej pojawia się wczesną wiosną. Prawdą jest, że szczepienie nie chroni w 100% przed chorobą, jeśli jednak po zastrzyku zachorujemy, przebieg grypy będzie łagodniejszy.

Nie dotykaj niczego w miejscach publicznych

Jeśli to możliwe, nie chwytaj gołymi rękami poręczy w autobusie, klamek, kranów w toaletach czy przycisków. Używaj do tego rękawiczek (które później upierzesz) lub jednorazowych chusteczek. Eksperci zalecają też, aby w miarę możliwości drzwi – na przykład w publicznych toaletach – otwierać nogą lub łokciem. Brzmi dziwnie, ale może nas uchronić przed zachorowaniem!

Często myj ręce

Nie chodzi o zwilżenie ich ani ochlapanie wodą – mamy na myśli porządne umycie mydłem, zwracając szczególną uwagę na przestrzeń między palcami. Szczególnie po powrocie do domu, przebywaniu w miejscach publicznych oraz dotykaniu innych osób, np. gdy uścisnęliśmy czyjąś dłoń na spotkaniu.

Ważne jest też, aby przed umyciem rąk nie dotykać twarzy, w tym głównie nosa, ust i oczu. To właśnie w ten sposób najszybciej przenikają drobnoustroje.

Używaj tłustego kremu

Taki krem powinien zabezpieczać w mroźne dni naszą skórę twarzy i dłoni. W innym przypadku mamy większe ryzyko odmrożeń. Jak je rozpoznać? Odmrożony obszar ciała najpierw swędzi i piecze, a następnie zmienia kolor na czerwony, biały bądź siny. Potem na skórze mogą pojawić się pęcherze i uczucie mrowienia.

Zjedz coś przed wyjściem z domu

Polak głodny to Polak zły, ale też często – w przypadku mroźnej pogody – chory. Uczucie sytości zwiększa odporność na zimno!

Pij dużo wody

To mit, że odwodnienie grozi nam tylko latem – zimą także jest niebezpieczne. Dlaczego? Otóż na mrozie kurczą się maleńkie naczynka krwionośne, przez co krew odpływa z zewnętrznych warstw skóry do środka ciała i stymuluje nerki do oddawania moczu, co z kolei prowadzi do odwodnienia. Odwodnienie zaś sprawia, że spada nasza odporność.

Nie forsuj się

Zmęczenie powoduje, że się wychładzamy. Co gorsza, naukowcy postulują, że wysiłek na mrozie może się skończyć nawet zawałem serca!

Jeśli nie musisz, nie wychodź z domu

To rada szczególnie dla dzieci i seniorów oraz osób pracujących w domu – pozostali pewnie będą musieli przekroczyć próg mieszkania nawet w najmroźniejsze dni. Jeśli nie musimy, lepiej się nie narażać – i nie chodzi tu tylko mróz, ale też o przymrozki i oblodzenia, na których o wypadek nietrudno. Gdy jednak musimy pilnie coś załatwić, a za oknem panuje siarczysty mróz, najlepiej jest wyjść z domu pomiędzy godziną 13.00 a 14.00 – w zimie w tym czasie przypada zazwyczaj najcieplejszy moment dnia.

Warto wiedzieć, że mróz jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych, ponieważ błyskawicznie wywołuje u nich wiele reakcji fizjologicznych, które mogą prowadzić do odwodnienia, gęstnienia krwi i skrzepów, a te – do udaru lub zawału!

Na mrozie nie pij alkoholu

Nie chodzi tylko o to, że alkohol tak naprawdę wcale nie rozgrzewa – pity w dużej ilości na mrozie grozi utratą przytomności, a to może się skończyć wychłodzeniem, odmrożeniem, a nawet śmiercią.

Stosuj specjalne maski

W Polsce nie są jeszcze popularne, ale w niektórych krajach świata stały się codziennością. Pamiętajmy tylko, że najlepiej jest zakupić specjalną maskę z filtrami. 

Jak myć ręce, by usunąć bakterie i wirusy?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 miesiące temu
Generalnie zawsze staram się dobrze odżywiać, wysypiać, unikać chorych osób, co do stresu to chyba sie nie da uniknąć go! Jak jest jakieś przeziębienie to mam fajny inhalator z diagnosis i on pomaga zwalczyc i przezwyciężyć chorobę!
/3 miesiące temu
Ja w tym roku zaszczepiłam się do nosową szczepionką Polyvaccinum, która zawiera szczepy bakterii, które najczęściej powodują infekcje górnych dróg oddechowych. Kuracja trwa 6 tygodni i należy ją powtórzyć 2 razy w roku. Oprócz tego staram się dobrze odżywiać, wysypiać, unikać chorych osób, stresu. W tym roku na prawdę nie chorowałam oprócz kataru nic mi nie dolegało.
/4 miesiące temu
Nie jestem jakoś bardzo chorowita ale w sezonie zdarzały mi się przeziębienia. W tym roku o dziwo ani razu nie miałam nawet bólu gardła ani kataru. Czy możliwe że ma to związek z tym że biorę d-vitum 2000 jm a witamina D wpływa na odporność?