Jaki powinien być prawidłowy puls i ciśnienie?

Im wolniej bije twoje serce, tym większe masz szanse na długie życie. Zbyt szybkie tętno to niedoceniany dotąd czynnik ryzyka zawału i udaru.

/ 10 miesięcy temu
fot. Fotolia

Puls i ciśnienie tętnicze krwi to dwa parametry, dzięki którym wiemy, czy nasze serce ma się dobrze. Badania pulsu i ciśnienia nie są skomplikowane, spokojnie możesz wykonać je w domu. Jedyne co musisz znać, to prawidłowe wartości. Chcesz wiedzieć, jaki powinien być prawidłowy puls i ciśnienie? Odpowiedź znajdziesz w tabelce poniżej.

Jaki powinien być prawidłowy puls?

Prawidłowy puls powinien wynosić nie więcej niż 70 - 75 uderzeń serca na minutę. Wolniejszy rytm serca to dłuższe życie - nie należy jednak przesadzać również w drugą stronę. Pojawia się coraz więcej badań naukowych, które udowadniają, że szybkie bicie serca zwiększa ryzyko wielu chorób. Jest na przykład (obok podwyższonego poziomu cholesterolu i nadciśnienia) ważnym czynnikiem ryzyka wystąpienia zawału i udaru.

Jakie jest idealne tętno?

Jak zmierzyć tętno?

Puls, czyli inaczej tętno, trzeba policzyć po krótkim odpoczynku lub rano, wkrótce po przebudzeniu. Przyciśnij dwa place prawej dłoni do lewego nadgarstka lub połóż je na szyi, nieco z boku. Gdy wyczujesz tętno, włącz stoper (możesz użyć także zegarka z sekundnikiem) i licz uderzenia przez 15 sekund. Wynik pomnóż przez 4. W ten sposób wyliczysz, ile wynosi twoje tętno na minutę. Warto wiedzieć, że prawidłowy puls jest różny w zależności od wieku:

  • noworodki mogą mieć nawet 130 uderzeń na minutę;
  • dzieci – 100;
  • młodzież – 85;
  • dorośli – 70.

Im bardziej wytrenowany organizm, tym niższe tętno spoczynkowe. Sportowcy osiągają wyniki około 40–50 uderzeń na minutę, choć znany jest przypadek, gdy u jednego z nich podczas snu było ich tylko 20!

Jak samemu zmierzyć puls i ciśnienie?

Dlaczego serce przyspiesza?

Jest wiele czynników, które sprawiają, że nasze serce musi pracować szybciej. Najważniejsze z nich to:

  • nadmiar cholesterolu – osadza się on na ściankach naczyń krwionośnych, zwężając je i utrudniając krążenie. To zmusza serce do bardziej wytężonej pracy;
  • zbyt wysoki poziom cukru – słodka krew jest gęsta, trudniej krąży, serce musi pompować ją szybciej. Udowodniono, że nawet niewielki, ale stale utrzymujący się nadmiar cukru we krwi przyspiesza tętno o 3–4 uderzenia na min;
  • nadciśnienie – krew uderzająca z dużą siłą na ścianki naczyń uszkadza je i sprawia, że stają się mniej elastyczne, a to utrudnia krążenie;
  • palenie papierosów i picie nadmiernych ilości alkoholu – między innymi sprzyjają nadciśnieniu, a to, jak wiemy, prowadzi do podwyższania tętna.

Czy przyspieszony puls w ciąży jest groźny?

Jak można spowolnić puls?

Najlepszym sposobem jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Te dwa określenia są bardzo ważne, bowiem jednorazowe wyczyny, np. urządzane raz na jakiś czas biegi wokół osiedla, aż do granicy zmęczenia, zwykle przynoszą sercu więcej szkody niż pożytku. Aby rzeczywiście aktywność była korzystna dla zdrowia, powinna być dostosowana do naszej kondycji. Jeśli ktoś zatem od dawna nie ruszał się sprzed telewizora, raczej powinien zacząć od kilkunastominutowych marszów, stopniowo zwiększając ich tempo i czas. Najlepiej uprawiać sport co najmniej 3–4 razy w tygodniu po minimum pół godziny. Trzeba przy tym trzymać rękę na pulsie, by nie forsować nadmiernie swojego układu krążenia.

Te ćwiczenia uzdrowią twoje serce!

Bezpieczne tętno podczas wysiłku

Podczas ćwiczeń tętno wprawdzie rośnie, ale wytrenowany organizm ma lepszą wydolność całego układu krążenia. By jednak wysiłek był bezpieczny, trzeba przestrzegać pewnych zasad:

  • nie powinno się przekraczać wartości maksymalnego tętna wysiłkowego. Oblicza się je, odejmując swój wiek od 220 (np. dla osoby czterdziestoletniej maksymalne tętno wynosi 180)
  • pamiętaj, że najlepsze dla serca są ćwiczenia przy pulsie wynoszącym 50–70 proc. tętna maksymalnego. Zatem optymalne tętno podczas wysiłku dla naszej przykładowej czterdziestolatki to 90–126 uderzeń na minutę.

Jak obliczyć idealny puls do ćwiczeń?

Dowiedz się więcej o prawidłowym pulsie z naszego forum medycznego
Artykuł z magazynu "Vita"

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ (185)
Czym są markery nowotworowe? [video]
KOMENTARZE (185)
44latek/tydzień temu
Biegam od kilku lat, ok 1200 km rocznie, zdarza sie jednak 150-180 km miesięcznie. Kiedyś miałem 140-150/90, teraz 110-70. Spoczynkowe ok 45-50. Czuje sie lepiej niż 15 lat temu
Kasiula/3 tygodnie temu
U mnie dziś wyszło dziwnie,114/78, spoczynkowe 52, a sportowcem nie jestem, kobieta, 23 lata
kasiuik/3 tygodnie temu
mam 24 lat a ciśnienie miałam 132/67 a puls 82
POKAŻ KOMENTARZE (185)