POLECAMY

Jesteś w ciąży? Dla dobra płodu upewnij się, czy nie potrzebujesz luteiny!

Luteinę można przyjmować zarówno w ciąży, jak i w przypadku zaburzeń miesiączkowania. Dlaczego jest taka ważna?

Marta Nowak / 2 tygodnie temu
Jesteś w ciąży? Dla dobra płodu upewnij się, czy nie potrzebujesz luteiny! fot. Fotolia

Luteina to progesteron w postaci farmakologicznej. Kobiety mogą jej potrzebować zarówno w przypadku zaburzeń miesiączkowania, jak i w ciąży. Dlaczego i jak uzupełniać niedobór tego hormonu?

Czym jest luteina?

Progesteron jest ważnym hormonem żeńskim, który odpowiada za płodność. Gdy w organizmie jego poziom jest nieprawidłowy, trudniej jest zajść w ciążę. Wytwarzany jest w jajnikach przez ciałka żółte.

Jeśli poziom tego hormonu jest u danej kobiety zbyt niski, lekarz przepisuje jej w postaci farmakologicznej, zwykle jako luteinę. Taką sytuację w czasie ciąży możemy zaobserwować, gdy pojawiają się krwawienia, skurcze macicy czy bóle w podbrzuszu.

Jak luteina wpływa na wzrok?

Luteina w ciąży

Dbanie o prawidłowy poziom progesteronu w ciąży jest niezwykle istotne – wpływa on bowiem na szereg elementów, np. działa rozkurczowo na mięśnie macicy, zmniejsza ryzyko poronienia, zapobiega zbyt wczesnemu porodowi, dostosowuje metabolizm kobiety w ciąży do potrzeb płodu.

Luteina dopochwowa czy doustna?

Zazwyczaj lekarz przepisuje pacjentce luteinę doustną, którą kupimy w aptece na receptę. Kosztuje 10-15 zł (Luteina 50) i warto zwrócić uwagę, że nie jest tym samym, co luteina, którą można kupić bez recepty na poprawę wzroku. Ta dopochowowa zaś może być zalecana w dalszej części ciąży, by zapobiec zbyt wczesnemu porodowi.

Luteina na wywołanie okresu

Luteinę można też przyjmować, by wywołać miesiączkę w przypadku zaburzeń okresu. Niedobór tego hormonu może bowiem zaburzać funkcjonowanie żeńskich narządów płciowych.

Luteina na oczy

Wspomniana już luteina bez recepty to zaś związek organiczny, który należy do ksantofili z grupy karotenoidów. Nadaje kolor dyni, pomidorom, marchewce, nagietkom czy nasturcji. Znajdziemy ją też w jarmużu, kapuście, brukselce czy szpinaku, a nawet żółtku jajek.

Luteinę musimy dostarczać z pożywieniem, ponieważ ludzki organizm sam jej nie wytwarza. Najwięcej gromadzi się jej w gałce ocznej, dlatego poleca się ją dla dobrego działania wzroku. Luteina bowiem zapobiega szkodliwemu działaniu promieniowania UV, walczy z uszkodzeniami oksydacyjnymi, działa przeciwutleniająco. Dzięki luteinie mamy mniejsze ryzyko zachorowania na rozmaite choroby oczu, takie jak zaćma.

Profilaktyczne przyjmowanie luteiny

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)