Dieta w zespole jelita drażliwego.

Masz zespół jelita drażliwego? Sprawdź, jaka dieta złagodzi objawy tej choroby.

/ 2 miesiące temu
Dieta w zespole jelita drażliwego. fot. Fotolia

Zespół jelita drażliwego to dolegliwośc, która jest trudna zarówno do diagnozowania, jak i leczenia. Czasem może pomóc stosowanie odpowiedniej diety, aczkolwiek powinna być ona dobierana bardzo indywidualnie. Chorujące osoby czasem zauważają, że objawy zespołu jelita drażliwego (biegunka, skurczowe bóle brzucha) pojawiają się na przykład po zjedzeniu konkretnych potraw – wówczas oczywiście należy ich unikać. Ale częściej dolegliwości pojawiają się znienacka i nie są związane z posiłkami. Jest jednak kilka uniwersalnych zasad, którymi powinni kierować się osoby chorujące na zespół jelita drażliwego.

1. Spożywaj posiłki w spokoju.

To bardzo ważne, to stres nasila dolegliwości. staraj sie podczas posiłku nie zajmować się niczym innym, nie spiesz się i przeżuwaj powoli. To pozwoli ci na uspokojenie całego ciała, w tym także żołądka i jelit.

2. Jedz mniej, a częściej

Zaplanuj sobie niewielkie, regularne posiłki i przestrzegaj przerw między nimi (najlepiej jeść co 3-4 godziny). Zjedzenie zbyt dużej porcji na jeden raz sprzyja wystąpieniu bólu brzucha (przepełniony żołądek to także stres dla organizmu!).

3. Przyrządzaj lekkostrawne dania

Najlepiej jeść potrawy gotowane w wodzie i na parze, pieczone lub duszenie  z małą  ilością tłuszczu. Trzeba unikać smażenia i częstego grillowania. Wskazane są chude sery, mięsa  i wędliny. Jeśli surowe warzywa czy owoce nasilają dolegliwości, można jeść gotowane na parze lub przynajmniej blanszowane. Jeśli chodzi o przyprawy, można stosować je z umiarem, unikając jednak chili czy dużych ilości pieprzu.

4. Zapobiegaj biegunkom

Jeśli masz biegunkową postać zespołu jelita drażliwego, staraj się na co dzień jeść produkty wskazane przy takich dolegliwościach. Są to: ugotowany na miękko ryż (biały), gotowana marchew i dynia, starte jabłko czy banan. Wiążą one nadmiar wody, dzięki czemu zmniejszają częstotliwość wypróżnień. Często biegunkę nasilają też produkty mleczne, zatem staraj się zrezygnować z tłustych żółtych i topionych serów na rzecz niewielkiej ilości twarogu, a słodkie mleko zastąp kefirem lub jogurtem (zawarte w nich probiotyki łagodzą przebieg biegunki). Zrezygnuj z cukru i słodyczy oraz soków owocowych (lepszy będzie domowy kompot). Wybieraj raczej białe pieczywo i makarony.

5. Pokonaj zaparcia

Możesz spróbować sięgnąć po pieczywo razowe lub pełnoziarniste, ale raczej nie w dużych ilościach (mogą wywołać ból brzucha). Potrzebujesz jednak zawartego w razowym pieczywie błonnika, zatem dostarcz go sobie w postaci kasz (najlepsza jest niezbyt gruba jęczmienna i gryczana), płatków owsianych czy jęczmiennych (bez cukru) lub otrębów. Jeśli zaparcią są nasilone możesz wypróbowac zastosowanie błonnika w proszku, ale rób to ostrożnie, gdyż zbyt duża ilość może podrażnić jelita i spowodować biegunkę. Pamiętaj o dużej ilości płynów (do 2 litrów dziennie), pij przynajmniej szklane rano, tuż po obudzeniu (moze być z dodatkiem soku z cytryny i odrobiny miodu).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/miesiąc temu
Brakuje 7 punktu - stosuj probiotyki. Mi przy dolegliwościach ze strony jelit bardzo pomagają. Sięgam po Coloflor bo w dobrej cenie mam bardzo fajny preparat.
/2 miesiące temu
Chodziłam swego czasu na dietetykę do szkoły policealnej. Ktoś mógłby powiedzieć, "a co to w szkole policealnej, czego się można nauczyć". A można się nauczyć dużo, zajęcia są mega praktyczne. Ale wracając do tematu. Jeżeli ktokolwiek odczuwa jakieś dolegliwości związane z przyjmowaniem posiłków, powinien się skonsultować z lekarzem i na pewno wybrać się do dietetyka. Zdrowie najważniejsze. Kropka.