POLECAMY

Jak diagnozować zaburzenia oddychania podczas snu?

Sprawdź, jak objawiają się problemy oddechowe podczas snu.

Jak diagnozować zaburzenia oddychania podczas snu? fot. Fotolia

Chrapanie jako objaw zaburzeń oddychania w czasie snu jest wskazaniem do odbycia konsultacji laryngologicznej i przeprowadzenia szczegółowej diagnostyki. Aby leczenie było skuteczne, musi być leczeniem przyczyn schorzenia, a nie objawów.

6 kroków do postawienia diagnozy:

  1. Wizyta u specjalisty laryngologa. W trakcie konsultacji specjalistycznej lekarza ocenia struktury górnych dróg oddechowych z użyciem endoskopu, przeprowadza szczegółowy wywiad, uwzględniając wypełnioną przez pacjenta ankietę - "Skala senności Epworth" 
  2. Wykonanie badania obrazowego - tomografii komputerowej 3D. Badanie tomograficzne pozwala na ocenę morfologii tkanek. Jest to badanie nieinwazyjne, bezbolesne, krótkie (trwa ok. 10-15 sekund).
  3. Obecnie, nowoczesne aparaty tomograficzne używają bardzo niskich dawek promieniowania, a co za tym idzie, są bardzo bezpieczne. Obraz 3D jest doskonałym narzędziem diagnostycznym obrazującym drogę, jaką pokonuje powietrze przechodząc przez górne drogi oddechowe do płuc. Uwidacznia wiele patologii, będących przyczyną chrapania m.in. krzywą przegrodę nosową, przerośnięte małżowiny nosowe, przerośnięte tkanki gardła, migdały, zbyt duże podniebienie miękkie czy język.
  4. Wykonanie badania drożności przewodów nosowych - rynomanometrii. Badanie to wykazuje zaburzenia oddychania przez nos. 
  5. Wykonanie badania polisomnograficznego - jest to badania snu wykrywające niedotlenienie organizmu oraz występowanie nieuświadomionych wybudzeń wynikających z zaburzeń oddychania.
  6. W niektórych przypadkach - wykonanie badania fiberoendoskopowego w czasie snu farmakologicznego. Badanie polega na wprowadzeniu specjalnej rurki z kamerą do dróg oddechowych w trakcie, gdy pacjent śpi. Pozwala to na doskonałą ocenę zachowania się struktur górnych dróg oddechowych w czasie przepływu powietrza. 

Czynniki predysponujące do rozwoju bezdechu śródsennego:

  • Płeć męska;
  • Wiek powyżej 35 roku życia;
  • Otyłość;
  • Gruba, krótka szyja;
  • Niedoczynność tarczycy;
  • Palenie tytoniu;
  • Alkohol, środki nasenne.
  • Sprawdź, ile Polaków chrapie!

    Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

    SKOMENTUJ
    KOMENTARZE (1)
    /8 miesięcy temu
    Sylwetka to ruch. Każda aktywność szczególnie na świeżym powietrzu jest cenna, ja lubie marszobiegi po lesie takie po 10 - 15 km w weekendy, świetna sprawa. W lesie powietrze też jest super. W odchudzaniu najważniejsze jest aby dobrze rozłozyć wysiłek i kalorie tak aby najwięcej wysiłku wkładać wtedy kiedy palimy tłuszcz a nie cukier. W książce Odchudzanie z elementami fizjologii i biochemii jest to ładnie opisane. Wiem po sobie , ze jak się chce to można zrobić ładną formę.