Właściwości witaminy C

Po co organizmowi tak dużo witaminy C, kiedy łapie nas przeziębienia? Witamina C jest potrzebna do produkcji kolagenu – białka, które tworzy pod nabłonkiem dodatkową warstwę utrudniającą przedostawanie się wirusów do organizmu.

Po co organizmowi tak dużo witaminy C, kiedy łapie nas przeziębienia? Witamina C jest potrzebna do produkcji kolagenu – białka, które tworzy pod nabłonkiem dodatkową warstwę utrudniającą przedostawanie się wirusów do organizmu.

Witamina ta pełni funkcję wspierania białych ciałek krwi. Jest niezbędna do produkcji limfocytów. Limfocyty niszczą zainfekowane komórki. Od ich sprawności zależy jak szybko nasz organizm upora się z infekcją. Stymulując tworzenie przeciwciał i inne mechanizmy obronne znacząco poprawia działanie układu odpornościowy organizmu. Większość z przeprowadzonych badań wykazała, że krótkotrwałe przyjmowanie 0,5-1g witaminy C dziennie może skrócić i złagodzić przebieg przeziębienia.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!
Trochę historii
W 1928 roku von Szent-Györgyi uzyskał z wyciągów z nadnerczy, kapusty i pomarańczy związek, który wykazywał właściwości oksydoredukcyjne. Von Szent-Györgyi nie zdawał sobie sprawy, że związek ten, to witamina C nazwana przez niego kwasem heksuronowym. W 1932 roku W.A. Waugh i Charles King otrzymali witaminę C z cytryny. W rok później Sir Walter Norman Haworth, Hirst i współpracownicy ustalili budowę chemiczną witaminy C. W latach 1933-34 Tadeusz Reichstein i współpracownicy dokonali syntezy kwasu askorbinowego na politechnice w Zurychu. Otworzyło to drogę do masowej produkcji syntetycznej postaci tej witaminy.

Gdzie znajdziemy witaminę C w naturze?
Witamina C jest substancją nietrwałą, rozkładającą się częściowo w czasie gotowania. Średnie dzienne zapotrzebowanie dziecka na witaminę C wynosi 40-75 mg a człowieka dorosłego 75-100 mg. Głównym źródłem witaminy C są świeże oraz właściwie przetworzone owoce, np. dzika róża czy czarna porzeczka i warzywa.

Dobrym źródłem witaminy C, szczególnie w okresie zimowym i wczesnowiosennym, są świeże owoce i soki cytrusowe, ale także godna polecenia jest zasobna w tę witaminę kiszona kapusta. Bardzo dobrym i bogatszym od owoców cytrusowych źródłem witaminy C są owoce dzikiej róży, czarna porzeczka oraz natka pietruszki. Udział tych produktów w przeciętnej, dziennej racji pokarmowej u większości z nas jest jednak niewielki.

Funkcje witaminy C w organizmie
  • Podnosi odporność organizmu
  • Pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia – dzięki swojemu udziałowi w biosyntezie kolagenu (podskórna warstwa ochronna, zabezpieczająca przed przenikaniem wirusów) oraz roli w produkcji limfocytów (niszczących zainfekowane komórki)
  • Uczestniczy w procesach metabolicznych jako substancja przenosząca elektrony
  • Dzięki współdziałaniu w biosyntezie kolagenu przyspiesza proces gojenia się ran i zrastania kości
  • Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych
  • Uczestniczy w regeneracji witaminy E
  • Ułatwia przyswajanie niehemowego żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych
  • Jako silny reduktor przeciwdziała procesowi utleniania wywołanemu przez wolne rodniki
  • Hamuje powstawanie w żołądku rakotwórczych nitrozoamin
  • Ma właściwości bakteriostatyczne, a nawet bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych
Kilka ciekawostek
  • Kwas askorbinowy podnosi ogólną odporność organizmu na choroby
  • Większość zwierząt jest w stanie syntetyzować witaminę C we własnych organizmach. Człowiek zmuszony jest pokrywać zapotrzebowanie na witaminę C za pomocą zewnętrznych źródeł
  • Witamina C nie tylko "wymywa" nadmiar cholesterolu z arterii krwionośnych, ale też normalizuje jego poziom
  • Witamina C uczestniczy w produkcji hormonów zwalczających stres
  • Witamina C jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, tlenu, światła, wilgoci a także dłuższe przechowywanie. Zawierające ją produkty żywnościowe powinny być więc przechowywane krótko i w odpowiednich warunkach
  • Dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym witamina C znacznie zmniejsza ryzyko występowania chorób chronicznych, takich jak rak, choroby serca czy zaćma. W celu optymalnego zredukowania ryzyka wystąpienia tych schorzeń, nowe zalecenia dietetyczne sugerują spożywanie 120 mg tej witaminy dziennie


Centrum Informacji o Przeziębieniu i Grypie

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (25)
Gość We-Dwoje.pl/2 lata temu
Dzięki wit.c w ciągu 2 miesięcy pozbyłam się złego choleterolu ze 120mg na 72mg , co po zawale jest bardzo korzystne.Nigdy nie brałam statyn,które bardzo szkodzą.
Gość We-Dwoje.pl/3 lata temu
sikiera motyka baba goła marian pżdzioch to pierdoła sikiera moryka bum cyk cyk marian pazidzioch stary pryk
Gość We-Dwoje.pl/3 lata temu
mhujhujhujhujhujhuujuhujhujhujhujhujhujhijhu
POKAŻ KOMENTARZE (25)