POLECAMY

PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS-Premenstrual Syndrom) cierpi prawie 95% kobiet. Zobacz jakie są jego najczęstsze objawy i jak sobie z nimi radzić!

Na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS-Premenstrual Syndrom) cierpi prawie 95% kobiet. Jest to zachwianie równowagi hormonalnej, głównie progesteronu i estrogenu, a także okresowe niedobory magnezu, witaminy B i E oraz kwasu linolenowego.  Zobacz jakie są jego najczęstsze objawy PMS i jak sobie z nimi radzić!

Czytaj też: Domowe sposoby na bóle miesiączkowe

PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Fot. Fotolia

Więcej na ten temat, tutaj: Zespół napięcia przedmiesiączkowego - jak sobie z nim radzić?

Zespół przedmiesiączkowy pojawia się zwykle na tydzień przed miesiączką i ustępuje po jej zakończeniu, u ok. 40% dolegliwości są nasilone a u 10% stanowią poważny problem.

Wyróżniono prawie 150 symptomów charakterystycznych dla PMS, które stanowią podział na dwie grupy objawowe: 

  • PMS-A: dominują dolegliwości w sferze układu nerwowego,
  • PMS-H: przewaga dolegliwości fizycznych.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego towarzyszy od momentu dojrzewania aż do okresu przekwitania, ale najbardziej jego skutki odczuwane są po ukończeniu 30. r. ż. Wówczas w organizmie zachodzą największe zmiany hormonalne, wpływ na to ma wiele czynników, m.in. ciąże, zażywanie i odstawianie tabletek antykoncepcyjnych, ambicje zawodowe, obowiązki domowe i towarzyszący stres.

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Objawy fizyczne:

  • bolesność i obrzmienie piersi,
  • wzdęcia brzucha, czasem zaparcia,
  • bóle głowy, zwłaszcza o cechach migreny,
  • bóle w okolicy krzyżowej i kurcze,
  • zawroty głowy,
  • zaburzenia trawienia,
  • obrzęki stóp, kostek i rąk,
  • bóle mięśniowo-stawowe,
  • gwałtowne bicia serca,
  • częstomocz,
  • wzmożone pragnienie,
  • mniejsza tolerancja na alkohol,
  • nasilenie zmian skórnych przypominających trądzik.

Objawy psychiczne:

  • gwałtowny apetyt na niektóre potrawy zwłaszcza słone i słodkie,
  • uczucie napięcia lub niepokoju, 
  • wahania nastroju,
  • napady płaczu,
  • rozdrażnienie,
  • ospałość,
  • zmęczenie,
  • obniżenie nastroju,
  • bezsenność lub wzmożona senność,
  • zaburzenia pamięci lub splątanie,
  • stany paniki,
  • zachowanie agresywne lub gwałtowne.

Metody radzenia sobie z PMS

  • Zmiana trybu życia na bardziej aktywny

Wysiłek fizyczny dostosowany do własnych możliwości, np. gimnastyka, ćwiczenia na siłowni, pływanie, długie spacery, aerobik przyczyniają się do rozładowania napięcia i rozluźnienia. Poza tym w czasie wysiłku fizycznego organizm produkuje endorfiny - naturalny regulator nastroju, które mają działanie przeciwbólowe.

  • Ziołolecznictwo

Ulgę przyniosą wyciągi z kaliny śliwolistnej, napary i kąpiele z rumianku, olejek z nasion wiesiołka, czy inhalacje z olejków eterycznych.

  • Leki i preparaty
  1. Warto zaopatrzyć się w leki: Feminon N, Menofen, Agufem, wapń (działa przeciwobrzękowo i zmniejsza bóle głowy, zażywany na tydzień przed menstruacją zmniejsza bóle brzucha, gdyż rozluźnia mięśnie), magnez (uspokaja, łagodzi niepokój i rozdrażnienie). Pomocne będą także witaminy; A, B, D i E (przyjmowanie ich w drugiej połowie cyklu złagodzi obrzmienie i tkliwość piersi). Należy jednak pamiętać, że zbyt duże dawki witamin mogą powodować objawy uboczne.
  • Stosowanie technik relaksacyjnych

Medytacja, joga - pozycja na wznak z ramionami wzdłuż ciała, odwróconymi dłońmi i nogami rozsuniętymi może zmniejszyć nasilenie dolegliwości.

  • Modyfikacja diety

Spożywać więcej owoców i warzyw zwłaszcza zawierających potas (banany, szpinak, pomidory), aby przeciwdziałać gromadzeniu się wody w tkankach. W codziennym menu powinny pojawić się także brokuły i ryby. Należy unikać potraw smażonych i wzdymających; bigos, marynaty, rośliny strączkowe, żytni chleb. Posiłki należy spożywać często, ale w małych ilościach.

  • Zajęcia grupowe

Jeśli zawodzą wszystkie środki można uczestniczyć w grupowych zajęciach dla kobiet cierpiących na PMS, wiele ośrodków medycznych i klinik ginekologicznych oferuje specjalne programy dla kobiet.

Dowiedz się więcej o PMS czyli zespole napięcia przedmiesiączkowego z naszego forum medycznego.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (26)
/4 miesiące temu
Spróbujcie oleju z wiesiołka, a pms zniknie! Od kilku miesięcy łykam kapsułki z olejem z wiesiołka Gal i nie mam pms-u, a brzuch podczas okresu prawie nie boli.
/rok temu
Ze wszystkim sobie można poradzić, z PMSem również. Z naturalnych metod polecam olej z wiesiołka Gal tłoczony na zimno. Od kiedy go stosuje nie boli mnie brzuch, miesiączki są mniej dokuczliwe, piersi nie są aż tak bardzo tkliwe jak wcześniej.
/2 lata temu
A moim problem w tych dniach jest stan psychiczny, depresja- strach przed śmiercią, nerwica - ataki paniki, straszne zawroty głowy, nogi jak z waty, nie jestem w stanie sama wtedy gdziekolwiek, biorę jakieś uspokajające ale mało co mi pomagają , muszę wziąć od ginekologa silne antydepresanty,a jak mi nie przepisze to rejestruje się do psychiatry bo to nie życie z czymś takim, jak dobrze że mam mamę która mnie wspiera w tym wszystkim! :-( Przesrane >< !!!!!!!!!!!!!!!!!!
POKAŻ KOMENTARZE (23)