PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS-Premenstrual Syndrom) cierpi prawie 95% kobiet. Zobacz jakie są jego najczęstsze objawy i jak sobie z nimi radzić!

Na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS-Premenstrual Syndrom) cierpi prawie 95% kobiet. Jest to zachwianie równowagi hormonalnej, głównie progesteronu i estrogenu, a także okresowe niedobory magnezu, witaminy B i E oraz kwasu linolenowego.  Zobacz jakie są jego najczęstsze objawy PMS i jak sobie z nimi radzić!

Czytaj też: Domowe sposoby na bóle miesiączkowe

PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Fot. Fotolia

Więcej na ten temat, tutaj: Zespół napięcia przedmiesiączkowego - jak sobie z nim radzić?

Zespół przedmiesiączkowy pojawia się zwykle na tydzień przed miesiączką i ustępuje po jej zakończeniu, u ok. 40% dolegliwości są nasilone a u 10% stanowią poważny problem.

Wyróżniono prawie 150 symptomów charakterystycznych dla PMS, które stanowią podział na dwie grupy objawowe: 

  • PMS-A: dominują dolegliwości w sferze układu nerwowego,
  • PMS-H: przewaga dolegliwości fizycznych.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego towarzyszy od momentu dojrzewania aż do okresu przekwitania, ale najbardziej jego skutki odczuwane są po ukończeniu 30. r. ż. Wówczas w organizmie zachodzą największe zmiany hormonalne, wpływ na to ma wiele czynników, m.in. ciąże, zażywanie i odstawianie tabletek antykoncepcyjnych, ambicje zawodowe, obowiązki domowe i towarzyszący stres.

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Objawy fizyczne:

  • bolesność i obrzmienie piersi,
  • wzdęcia brzucha, czasem zaparcia,
  • bóle głowy, zwłaszcza o cechach migreny,
  • bóle w okolicy krzyżowej i kurcze,
  • zawroty głowy,
  • zaburzenia trawienia,
  • obrzęki stóp, kostek i rąk,
  • bóle mięśniowo-stawowe,
  • gwałtowne bicia serca,
  • częstomocz,
  • wzmożone pragnienie,
  • mniejsza tolerancja na alkohol,
  • nasilenie zmian skórnych przypominających trądzik.

Objawy psychiczne:

  • gwałtowny apetyt na niektóre potrawy zwłaszcza słone i słodkie,
  • uczucie napięcia lub niepokoju, 
  • wahania nastroju,
  • napady płaczu,
  • rozdrażnienie,
  • ospałość,
  • zmęczenie,
  • obniżenie nastroju,
  • bezsenność lub wzmożona senność,
  • zaburzenia pamięci lub splątanie,
  • stany paniki,
  • zachowanie agresywne lub gwałtowne.

Metody radzenia sobie z PMS

  • Zmiana trybu życia na bardziej aktywny

Wysiłek fizyczny dostosowany do własnych możliwości, np. gimnastyka, ćwiczenia na siłowni, pływanie, długie spacery, aerobik przyczyniają się do rozładowania napięcia i rozluźnienia. Poza tym w czasie wysiłku fizycznego organizm produkuje endorfiny - naturalny regulator nastroju, które mają działanie przeciwbólowe.

  • Ziołolecznictwo

Ulgę przyniosą wyciągi z kaliny śliwolistnej, napary i kąpiele z rumianku, olejek z nasion wiesiołka, czy inhalacje z olejków eterycznych.

  • Leki i preparaty
  1. Warto zaopatrzyć się w leki: Feminon N, Menofen, Agufem, wapń (działa przeciwobrzękowo i zmniejsza bóle głowy, zażywany na tydzień przed menstruacją zmniejsza bóle brzucha, gdyż rozluźnia mięśnie), magnez (uspokaja, łagodzi niepokój i rozdrażnienie). Pomocne będą także witaminy; A, B, D i E (przyjmowanie ich w drugiej połowie cyklu złagodzi obrzmienie i tkliwość piersi). Należy jednak pamiętać, że zbyt duże dawki witamin mogą powodować objawy uboczne.
  • Stosowanie technik relaksacyjnych

Medytacja, joga - pozycja na wznak z ramionami wzdłuż ciała, odwróconymi dłońmi i nogami rozsuniętymi może zmniejszyć nasilenie dolegliwości.

  • Modyfikacja diety

Spożywać więcej owoców i warzyw zwłaszcza zawierających potas (banany, szpinak, pomidory), aby przeciwdziałać gromadzeniu się wody w tkankach. W codziennym menu powinny pojawić się także brokuły i ryby. Należy unikać potraw smażonych i wzdymających; bigos, marynaty, rośliny strączkowe, żytni chleb. Posiłki należy spożywać często, ale w małych ilościach.

  • Zajęcia grupowe

Jeśli zawodzą wszystkie środki można uczestniczyć w grupowych zajęciach dla kobiet cierpiących na PMS, wiele ośrodków medycznych i klinik ginekologicznych oferuje specjalne programy dla kobiet.

Dowiedz się więcej o PMS czyli zespole napięcia przedmiesiączkowego z naszego forum medycznego.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Badanie TSH – jak rozpoznać nadczynność lub niedoczynność tarczycy? [video]
SKOMENTUJ (25)
KOMENTARZE (25)
Gość We-Dwoje.pl/2 miesiące temu
Ze wszystkim sobie można poradzić, z PMSem również. Z naturalnych metod polecam olej z wiesiołka Gal tłoczony na zimno. Od kiedy go stosuje nie boli mnie brzuch, miesiączki są mniej dokuczliwe, piersi nie są aż tak bardzo tkliwe jak wcześniej.
Gość We-Dwoje.pl/rok temu
A moim problem w tych dniach jest stan psychiczny, depresja- strach przed śmiercią, nerwica - ataki paniki, straszne zawroty głowy, nogi jak z waty, nie jestem w stanie sama wtedy gdziekolwiek, biorę jakieś uspokajające ale mało co mi pomagają , muszę wziąć od ginekologa silne antydepresanty,a jak mi nie przepisze to rejestruje się do psychiatry bo to nie życie z czymś takim, jak dobrze że mam mamę która mnie wspiera w tym wszystkim! :-( Przesrane >< !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gość We-Dwoje.pl/rok temu
PMS to moja zmora. Pal sześć to że jestem obolała, ociężała, ciągle jem, organizm zatrzymuje wodę, boli głowa. Jestem załamana moim zachowaniem. Rodzi się we mnie agresja nie do opisania. Wyładowuję się na dzieciach :( Z mężem co miesiąc chcę się rozwieść i to na serio, dziś nawet w pracy pokłóciłam się z kolegą, którego bardzo lubię i cenię. Jestem małpą. Nie radzę sobie z tym, to silniejsze ode mnie. Nie pomaga, że biorę magnez - no może zdarzają się cykle, kiedy jest lepiej. Chodzę na zumbę, ćwiczę - to nie pomaga. Nie próbowałam antykoncepcji, może to pomoże...
POKAŻ KOMENTARZE (25)