POLECAMY

4 choroby, o których świadczy krwawienie z dziąseł

Wystarczy niefortunnie ugryźć bułkę, by pojawiły się kropelki krwi. Jeśli jednak taka sytuacja się powtarza, lepiej iść do lekarza.

4 choroby, o których świadczy krwawienie z dziąseł fot. Fotolia
Tego typu dolegliwości zaliczane są do zaburzeń krzepnięcia. I nie zawsze związane są z chorobą samych dziąseł. Ich podłożem może być też schorzenie, które toczy się w innej części organizmu.

Najczęstsze przyczyny powodujące krwawienie dziąseł:

  1. Niedokrwistość. Można ją podejrzewać, jeśli krwawieniu dziąseł towarzyszy uczucie ciągłego zmęczenia, osłabienie, a śluzówki są blade. Aby potwierdzić niedokrwistość, konieczne są badania krwi. Na początek wystarczy zwykła morfologia. Na jej podstawie lekarz ustali postępowanie. Na własną rękę natomiast możesz wzbogacić menu w produkty zasobne w żelazo (czerwone mięso, warzywa strączkowe).
  2. Paradontoza. To choroba dziąseł, która najczęściej jest efektem niewłaściwego szczotkowania zębów. Gdy płytka nazębna nie jest regularnie usuwana, rozwijają się w niej bakterie, które powodują stan zapalny przyzębia i właśnie krwawienia. Konieczna jest wizyta u dentysty, bo trzeba ocenić stan dziąseł. Zanim jednak trafisz do gabinetu lekarza, możesz płukać usta naparem z szałwii.
  3. Cukrzyca. Przy tej chorobie organizm opornie reaguje na leczenie schorzeń jamy ustnej. Dlatego wszelkiego rodzaju pleśniawki i inne stany zapalne mogą kończyć się ranami na dziąsłach i ich krwawieniem. Sprawdź poziom cukru we krwi. Jeśli przekroczy 125 mg/dl, poproś lekarza o dalszą diagnostykę, by ustalił przyczynę wysokiego poziomu glukozy we krwi. Jeżeli natomiast masz już potwierdzoną cukrzycę, dbaj o to, by nie dopuszczać do wahania poziomu cukru – pilnuj diety i zażywaj przepisane lekarstwa.
  4. Efekt działania leków. Krwawienie dziąseł bywa niekiedy też skutkiem ubocznym przyjmowania preparatów stosowanych w leczeniu padaczki, astmy, nadciśnienia, alergii, chorób nowotworowych, zakrzepów żylnych. Może być także wywoływane przez sterydy, pigułki antykoncepcyjne i inne preparaty hormonalne, a także duże dawki niesteroidowych leków przeciwzapalnych (np. ibuprofenu!) Poinformuj o swoich objawach lekarza. Być może zmieni leki lub zmodyfikuje dawki dotychczas przyjmowanych.

Czytaj także:

Na podstawie artykułu Agnieszki Czechowskiej z Pani Domu

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)