Jakie ćwiczenia stosować w rehabilitacji kręgosłupa piersiowego?

Od kręgosłupa piersiowego zależy postura naszego ciała, a także prawidłowe i rytmiczne oddychanie. Sprawdź, jakie ćwiczenia pozwolą Ci zachować zdrowy kręgosłup piersiowy przez całe życie.

Odcinek piersiowy - najdłuższy odcinek kręgosłupa

Odcinek piersiowy kręgosłupa zbudowany jest aż z 12. kręgów. Jako że jest najdłuższy – to właśnie na nim najczęściej ujawniają się wszelkie skrzywienia (przednie, tylne lub boczne). Ale paradoksalnie – odcinek piersiowy najrzadziej jest źródłem dolegliwości bólowych.

Ważna funkcja kręgosłupa piersiowego

Dość ważnym zadaniem odcinka piersiowego kręgosłupa jest ułatwienie oddychania. Połączony jest on bowiem z żebrami – poprzecznymi kośćmi, które wraz z mostkiem tworzą klatkę piersiową i chronią płuca przed urazami. Pomiędzy żebrami znajdują się mięśnie międzyżebrowe, dzięki którym możemy oddychać. Mięśnie te unerwione są przez gałęzie nerwowe, które pochodzą właśnie z kręgosłupa piersiowego i razem z nim tworzą rodzaj „aparatu” oddechowego.

Jak naprawdę wygląda "świeże" polskie powietrze? To wideo przeraża!

Ćwiczenia izometryczne

Jest to specyficzny rodzaj trenowania mięśni polegający na naprężeniu mięśni bez zmiany jego długości – czyli bez wykonywania żadnego ruchu. Przykładowe ćwiczenia izometryczne na mięśnie znajdujące się przy kręgosłupie piersiowym polegają na przyjmowaniu określonej pozycji, napinaniu mięśni i zachowaniu prawidłowej, równomiernej czynności oddechowej. Bardzo często pacjenci podczas wykonywania ćwiczeń izometrycznych zapominają o tym i podświadomie wstrzymują oddech.

Zobacz też: Na czym polega rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego?

Ćwiczenia w wodzie

To jedna z najprzyjemniejszych metod rehabilitacji kręgosłupa piersiowego. Między innymi dlatego, że wymaga od ćwiczących stosunkowo małego wysiłku. W środowisku wodnym odciążone zostają stawy – ich praca zostaje wyłączona na korzyść pracy mięśni. W wodzie zmniejsza się także grawitacja, czyli największy wróg kręgosłupa.

Ćwiczenia w wodzie są bezpieczne dla osób w każdym wieku. Poza tym mogą je wykonywać osoby, które nie potrafią pływać lub boją się wody – odbywają się na odpowiedniej głębokości (najczęściej około jednego metra).

Poza zbawiennym wpływem na zdrowie kręgosłupa piersiowego, ćwiczenia te sprawdzają się jako metoda rehabilitacji różnego rodzaju skrzywień kręgosłupa (a w szczególności skolioz).

Ćwiczenia oddechowe

Specyficzna budowa i funkcja mięśni przykręgosłupowych warunkuje konieczność wykonywania ćwiczeń oddechowych (mięśnie międzyżebrowe leżą w bliskim sąsiedztwie kręgosłupa piersiowego). Ćwiczenia oddechowe poprawiają również prawidłowe natlenowanie tkanek (w tym mięśni) i umożliwiają ich prawidłową pracę. Poza tym ćwiczenia te uruchamiają bardzo ważną część „aparatu oddechowego” – przeponę. Jest to bardzo duży mięsień, który oddziela narządy jamy brzusznej (żołądek, wątrobę, trzustkę) od płuc. Prawidłowa praca przepony umożliwia zarówno wdychanie, jak i wydychanie powietrza.

Polecamy: Wszystko co powinieneś wiedzieć o zaopatrzeniu ortopedycznym

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
~amanda/rok temu
Na tego typu bóle polecam na pewno też takie rozwiązanie http://www.lepszylek.pl/czytelnia/artykul/750,vitafon-skuteczne-leczenie-bolu-stawow-i-kregoslupa-terapia-medyczna-we-wlasnym-domu- Z pewnościa pomoze.
~gość/2 lata temu
Slabo...
~gość/3 lata temu
tak
POKAŻ KOMENTARZE (4)