POLECAMY

Jak zapobiegać cukrzycy typu II?

Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, która przyczynia się do destrukcji całego organizmu, począwszy od narządów wewnętrznych, a na skórze skończywszy. Na wystąpienie tego zaburzenia narażone są głównie osoby z nadwagą, nadciśnieniem, otyłe, starsze, żyjące w ciągłym stresie, ale również i dzieci oraz młodzież, z uwagi na popełniane przez nie błędy dietetyczne i leniwy tryb życia. Do wystąpienia choroby predysponują również czynniki genetyczne.

Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, która przyczynia się do destrukcji całego organizmu, począwszy od narządów wewnętrznych, a na skórze skończywszy. Na wystąpienie tego zaburzenia narażone są głównie osoby z nadwagą, nadciśnieniem, otyłe, starsze, żyjące w ciągłym stresie, ale również i dzieci oraz młodzież, z uwagi na popełniane przez nie błędy dietetyczne i leniwy tryb życia. Do wystąpienia choroby predysponują również czynniki genetyczne.

W cukrzycy obserwujemy wysoki poziom glukozy we krwi, zmniejszoną wrażliwość tkanek na działanie insuliny lub też upośledzone wydzielanie tego hormonu. Z zaistniałych zmian wynikają wczesne objawy cukrzycy, do których możemy zaliczyć:

  • senność w ciągu dnia, zmęczenie,
  • zwiększone pragnienie i częste oddawanie moczu,
  • przedłużenie procesu gojenia się ran,
  • zaburzenia erekcji u mężczyzn,
  • powracające i trudne do wyleczenia infekcje grzybicze pochwy u kobiet,
  • kurcze mięśni.

Potwierdzeniem cukrzycy jest otrzymanie niewłaściwych wyników badań krwi i moczu, o czym już kiedyś pisaliśmy w artykule:

Co to jest cukrzyca?

OGTT (DTTG) – doustny test tolerancji glukozy
 

Główną bronią w walce z chorobą jest zmiana stylu życia. Obejmuje ona zwiększenie lub wdrożenie aktywności fizycznej oraz modyfikację sposobu żywienia. Właściwa dieta i częstotliwość dostarczania posiłków pozwala uregulować wydzielanie insuliny, a wysiłek fizyczny wpływa na zwiększenie wrażliwości mięśni i organów na insulinę. Minimalizuje to drastyczne skoki poziomu glukozy, zapobiega niezdrowemu głodowi i zapewnia właściwe funkcjonowanie naszego organizmu.

Aktywność fizyczna i dieta to również pierwszy etap leczenia cukrzycy typu II lub nieprawidłowej tolerancji glukozy. Następne kroki to już farmakoterapia, a kolejne to insulinoterapia, a więc samodzielne podawanie insuliny poprzez wstrzyknięcie podskórne, nawet kilka razy dziennie. Oprócz tego cukrzyk jest zobowiązany do regularnych, codziennych pomiarów poziomu glukozy we krwi, również kilka razy dziennie.

Zalecenia co do diety
Ogólne zasady diety, zapobiegające rozwojowi nietolerancji glukozy i cukrzycy typu II:

  • regularne przyjmowanie posiłków w liczbie 4-5 dziennie,
  • urozmaicenie produktów spożywczych w menu,
  • ograniczenie przyjmowania tłuszczów zwierzęcych,
  • zmniejszenie podaży soli kuchennej, białego cukru, słodyczy i produktów bardzo przetworzonych,
  • zwiększenie przyjmowania produktów bogatych w witaminy, mikro i makroelementy, warzywa, owoce, chudy nabiał, ryby, tłuszcze roślinne, drób, indyk, cielęcina,
  • zwiększenie podaży błonnika (otręby, płatki jęczmienne, kasze, owsianka, warzywa, owoce, bakalie, pieczywo wieloziarniste) oraz wód mineralnych, które zapewniają pełne wykorzystanie właściwości włókna pokarmowego.

Zalecenia co do aktywności fizycznej:

  • wybieramy te aktywności, które mobilizują do pracy cały organizm, jak np. pływanie, aerobic, spinning, bieganie, jazda na rowerze, gimnastyka, trening cardio, interwałowy,
  • wdrożenie w harmonogram dnia rytualnych ćwiczeń, np. codzienny spacer, gimnastyka,
  • odnajdywanie okazji do ruchu, np. poprzez uprzejmość w pracy np. odniesienie dokumentów, zaparzenie kawy, wyjście po obiad, wybieranie roweru jako środka lokomocji, wysiadanie z autobusu na wcześniejszym przystanku niż docelowy, wybór schodów zamiast windy itp.

Jeżeli mamy wątpliwości co do wyboru najodpowiedniejszego rodzaju aktywności fizycznej, możemy poradzić się w tej sprawie lekarza rodzinnego lub pielęgniarki środowiskowej. Na siłowni, czy w klubie fitness, warto polegać na opinii trenerów i ich sugestiach, co do wykonywania ćwiczeń.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/5 miesięcy temu
Indeks glikemiczny jest bardzo ważny, ale należny pamiętać o tak zwanej wartości/ ładunku glikemicznym. Czyli nie myślimy tylko o kotlecie ale o całym posiłku. Ja poziom cukru mierzę regularnie i widzę, że dobra dieta, właściwa aktywność fizyczna potrafią zdziałać cuda. Do tego oczywiście dochodzą zioła, najlepiej w skondensowanej formie, takiej jak Herbaya. Wtedy jest szybko i skutecznie i człowiek nie parzy ziółek. Jeśli się chce i zacznie o siebie dbać to wyniki badań na pewno się poprawią.
/5 lat temu
A co powiecie na dietę z zastosowaniem indeksu glikemicznego? Znów polecam artykuł poradni Dietlife, mojej ulubionego źródła wszelkich informacji o zdrowiu i odżywianiu! ZACHĘCAM! :http://dietlife.pl/czytelnia/zastosowanie-indeksu-glikemicznego/
/5 lat temu
BH.56. MOTTO: IŻ PRODUKTU. ***** PRZY PROBLEMACH Z ODŻYWIANIEM, ZWALCZANIU WSZELKICH CHORÓB / OTYŁOŚCI, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2: Niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco i antycukrzycowo sklasyfikowanymi wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, TJ. IŻ PRODUKTU. TABELE TE OPRACOWALI NAUKOWCY Z KRAKOWSKIEGO INSTYTUTU NAUKOWEGO: O nazwie: IRL KRAKÓW. Spróbuj tak jeść, choćby kilka dni, a poczujesz się lżej i zdrowiej. Jemy niskotłuszczowo, 0% zatruwających toksyn, energetyczne tzw. NISKIE WĘGLOWODANY, TJ. DO 26% WZROSTU. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy. Skuteczne, zdrowe i warto. DOSTOSOWANIE SIĘ DO TABEL ZALECANE I DOZWOLONE, POZWALA W 2-3 DNI: Ustabilizować poziom cukru we krwi i nie jest to trudne. ***** KONKLUZJA FINALNA: Ilość żywności należy bezwzględnie dostosować do trybu życia, czyli zapotrzebowania energetycznego własnego organizmu. Najistotniejszym stabilizatorem wyrównywania braków energii u człowieka jest bez wątpienia tzw. CHLEB TYPU KR-IRL. Wskazana jest także zasadotwórcza cytryna ok. 2,5-4 sztuk / 24h. Sok z cytryny neutralizuje kwasowość soków trawiennych pustego żołądka zmniejszając łaknienie. R E F L E K S J A: INDEKS ŻYWIENIOWY, a; INDEKS GLIKEMICZNY, to dwa różne spojrzenia na realia przyrodnicze. IŻ; to identyfikacja ewolucyjnych dokonań przyrody, czyli sfera faktów. IG; to wirtualne poglądy, dezinformacja, obłuda i biznes. CHLEB NA OTYŁOŚĆ-IRL, JEST W CHWILI OBECNEJ NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYM PRODUKTEM ŻYWIENIOWYM DLA CZŁOWIEKA NA PLANECIE ZIEMIA: 75% Energii (niskie węglowodany), antyotyłościowy (bardzo syci), antycukrzycowy (poziom cukru do 22% wzrostu). W całych swoich dziejach ludzkość (7 mld), nie stworzyła dotąd tak wartościowego i biologicznie wzorcowego produktu żywieniowego. ZOBACZ TAKŻE; CUKRZYCA TYPU 2, WG: IRL KRAKÓW. Książka, pt. PORADNIK ŻYWIENIOWY CZŁOWIEKA W XXI WIEKU. ***** Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione. Rozdział R33 zawiera zestaw ćwiczeń na mięśnie okołokręgosłupowe, które w praktycznej indywidualnej realizacji, finalnie rozwiązują problem bólów kręgosłupa u człowieka. AUTOR: INSTYTUT NAUKOWO-BADAWCZY IM. PROF. RYSZARDA LORENCA W KRAKOWIE. Wydawca: Wydawnictwo Naukowe INSTYTUTU IRL KRAKÓW Skrót adresu strony w Internecie: INSTYTUTIRL ADRES: http://www.instytutirl.com.pl/ BH.56. ENGLISH VERSION: http://www.instytutirl.com.pl/index9.php Biologia, medycyna.
POKAŻ KOMENTARZE (1)