Jak się ustrzec przed zawałem?

Oto kilka prostych rad, które pomogą ci zredukować nie tylko ryzyko zawału, ale i wielu innych chorób sercowo-naczyniowych. Musisz bowiem zdać sobie sprawę, że Twoje zdrowie naprawdę jest w Twoich rękach!

Dla kogo profilaktyka?

Prawdę mówiąc dla każdego. Zarówna dla zupełnie zdrowych, jak i dla już chorujących na chorobę niedokrwienną serca. Mylne jest przekonanie, że to jedynie choroba starszych ludzi. Już od chwili urodzin w naszym organizmie powstają blaszki miażdżycowe – stanowiące przyczynę większości incydentów sercowo-naczyniowych.

Pośród czynników ryzyka wyróżniamy te, których nie możemy zmodyfikować (np. płeć męska, zaawansowany wiek) oraz takie, na które mamy wpływ. Oczywiście skupimy się na tej drugiej grupie.

Jak odnieśc sukces w życiu? Ewa Chodakowska motywuje do działania!

Solony schabowy oraz słodycze

Nawyki żywieniowe leżą u podstaw codziennego funkcjonowania. Warto zatem znać najważniejsze zasady prozdrowotnego doboru pokarmów. I tak oto:

  • głównym źródłem kalorii i podstawą diety powinny być dla nas produkty zbożowe (ciemne, niskooczyszczone) oraz warzywa i owoce, z naciskiem na warzywa (łącznie 5 porcji, czyli co najmniej 400g dziennie).
  • Każdego dnia powinniśmy także wypijać około 2 szklanek mleka lub produktów mlecznych – jogurtów, kefirów, ewentualnie niezbyt tłustych serów.
  • Mięso powinno być chude, należy unikać wieprzowiny. Dzienna porcja nie może przekraczać 100 – 150 gramów.
  • Ryby, zwłaszcza morskie są cennym źródłem związków odżywczych i regulatorowych, zalecane jest więc zjadanie ich co najmniej 2 razy w tygodniu.
  • Zdecydowanie wystrzegajmy się soli (nie dosalaj!), dużych ilości słodyczy (w tym słodkich napojów i cukru) oraz alkoholu.

Polecamy: Jak wygląda pomoc lekarska w szpitalu w zawale serca?

Mała aktywność fizyczna

To zmora polskiego społeczeństwa. W naszym kraju tylko około 10% ludności uprawia rekreacyjnie sport. Dla porównania, u Skandynawów ten odsetek wynosi 75%! Bardzo polecane są spacery lub bieganie, pływanie, jazda na rowerze czy na nartach.

Dla osób bez obciążeń (np. kardiologicznych) polecana jest reguła 3 – 30 – 130. A zatem wysiłek fizyczny: 3 razy w tygodniu, przez co najmniej 30 minut, z pracą serca, która dochodzi do 130 uderzeń na minutę.

Wysiłek to polecana forma walki z chorobami sprzyjającymi miażdżycy, mowa tu o nadwadze i otyłości.

Dymek

Oto dwa fakty. Co piąty Polak pali. Palenie papierosów jest współodpowiedzialne za ponad 50% zgonów (zawał serca, udar mózgu, nowotwór płuca). Wniosek nasuwa się sam. Nie warto oddawać życia za papierosy.

Zobacz też: Zmiana stylu życia po zawale

Kontakt z lekarzem

Niezwykle ważne jest regularne odwiedzanie lekarza rodzinnego. Kontrola ciśnienia, oznaczenie poziomu glukozy oraz lipidów w surowicy to minimalny pakiet jakiego należy oczekiwać w przypadku zagrożenia chorobami sercowo – naczyniowymi. Nadciśnienie tętnicze, cukrzyca i dyslipidemie można leczyć skutecznie, niemal we wszystkich przypadkach. Wczesne wykrycie daje szanse na opanowanie zagrożenia. 

Brak jest leków mogących odwrócić powstanie blaszek miażdżycowych, rozwiązaniem jest tylko profilaktyka. Raz jeszcze: TWOJE ZDROWIE ZALEŻY OD CIEBIE!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
~Gość 456/3 lata temu
Akurat tak się składa, że produkty zbożowe i mleko krowie, to najmniej zdrowe produkty dla serca. Natomiast jedzenie ryb ma sens tylko w przypadku gdy są surowe, bo NNKT Omega giną w temperaturze 50 stopni. Tak w ogóle, to polecam zapoznanie się z http://na-serce.blogspot.com Dieta jest najważniejsza, warto jednak mieć nieco większą świadomość problemu.