POLECAMY

Nie możesz schudnąć? Może masz insulinooporność!

Ćwiczysz, jesteś na diecie i ciągle nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie insulinooporność!

/ miesiąc temu
Nie możesz schudnąć? Może masz insulinooporność! fot. Fotolia

Próbowałaś już wszystkiego: dieta, ćwiczenia, głodówki. Masz pewnie dość i chciałabyś znaleźć wreszcie sposób na to, by trzymać swoją wagę w ryzach. Być może powinnaś brać lekarstwo, które przepisuje się chorym na cukrzycę? Nie, to nie żart! Są dowody na to, że metformina, czyli właśnie preparat dla diabetyków, pomaga schudnąć (i jednocześnie zapobiega cukrzycy typu 2), osobom  cierpiącym na insulinooporność. Wyjaśniamy, czym jest ta choroba i podpowiadamy, co zrobić, by przestała ci przeszkadzać w realizacji planów związanych z odchudzaniem.

Czym jest insulinooporność, jakie są jej objawy?

To stan upośledzonej (nieprawidłowej) odpowiedzi komórek naszego organizmu, a zwłaszcza mięśni i tkanki tłuszczowej, na działanie insuliny. Jest to problem w znacznej większości przypadków związany z nadwagą lub otyłością oraz niewłaściwą dietą, a także z niektórymi chorobami np. Hashimoto. Insulina  zostaje wprawdzie wydzielona przez trzustkę po spożyciu posiłku węglowodanowego, jednak nie zostaje w prawidłowy sposób wykorzystana do spalenia cukru. Skutek jest taki, że w organizmie krąży nadmiar tego hormonu, co niekorzystnie wpływa na istniejąca już i tak w nadmiarze tkankę tłuszczową i prowadzi do dalszego wzrostu jej ilości. Teraz jasne jest już, dlaczego osoby chore na insulinooporność nie tylko nie chudną, ale przybierają coraz bardziej na wadze, i to mimo stosowania niskokalorycznej diety! Najczęstsze objawy insulinooporności to:

  • senność poo posiłkach
  • ciągła ochota na coś słodkiego
  • trudności w koncentracji
  • nadciśnienie i/lub wysoki poziom trójglicerydów
  • otyłość brzuszna (typu jabłko)
  • trudności w schudnięciu

OGTT - badanie, które warto wykonać

By sprawdzić, czy to właśnie insulinooporność jest twoim problemem, trzeba zacząć od wizyty u internisty, który da ci skierowanie na badanie glukozy na czczo. Trzeba na nie pójść po minimum 12-godzinnej przerwie w jedzeniu. Wynik między 100 a 125 mg/dl to powód do niepokoju.
Trzeba wówczas wykonać test obciążenia glukozą – OGTT.
Polega on na pomiarze poziomu glukozy we krwi na czczo oraz dwie godziny po spożyciu 75 mg glukozy. U osób z insulinoopornością zwykle jego wynik wynosi 140-199 mg/dl.
Czasem są wskazania do tego, by przeprowadzić dokładniejsze badania np. krzywą insulinową - test polegający na sprawdzeniu poziomu insuliny po obciążeniu glukozą. Interpretację wyników tego testu zawsze powinien przeprowadzić specjalista.
Ostatnio diabetolodzy najbardziej polecają inne badanie, tzw. klamrę metaboliczną – badanie polegające na dożylnym wlewie insuliny oraz glukozy, z taką prędkością, aby utrzymać stałe stężenie glukozy we krwi. To jest bardzo dokładny test, ale wykonuje się go jedynie w warunkach szpitalnych.

To ważne! Udowodniono, że insulinooporność o ok. 10 (lub nawet więcej) lat poprzedza wystąpienie cukrzycy typu 2!

Leczenie insulinooporności – dieta, aktywność fizyczna i leki

W zależności od stopnia zaawansowania choroby czasem wystarcza zmiana diety, bywa jednak i tak, że jednak specjalista (endokrynolog) decyduje się na przepisanie leków.
Dieta w insulinooporności polega na znacznym ograniczaniu węglowodanów, czyli spożywaniu posiłków o niskim indeksie glikemicznym (IG). Należy ograniczyć się do produktów, które mają IG poniżej 50. Tu znajdziesz przykładowy jadłospis na 7 dni.  Wówczas nie dochodzi do nagłych wzrostów poziomu cukru, a więc także gwałtownego wyrzutu insuliny, odpowiedzialnych za przyrost tkanki tłuszczowej. Ważne jest także regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. To sprzyja utracie nadmiernej wagi, a więc także likwiduje przyczynę insulinooporności.
Gdy sama dieta nie wystarcza, lekarz może przepisać ci lek z metforminą, na początku zwykle w małych dawkach. To preparat skuteczny w leczeniu zarówno insulinooporności jak i stanów przedcukrzycowych (zmniejsza ryzyko rozwoju w przyszłości cukrzycy insulinozależnej).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 tygodnie temu
polecony tu jadłospis nie jest dla osób z insulinoopornością!!! autorka artykułu powinna trochę bardziej zgłębić temat by nie wprowadzać w błąd.
/2 tygodnie temu
Jeśli ktoś ma problem ze zrzuceniem wagi, można nie znalazł jeszcze odpowiedniego sposobu: np. zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/green-barley-plus-najnowsze-rozwiazanie-na-odchudzanie
/miesiąc temu
jak dla mnie to szukanie sobie wymówki, bo kazdy może schudnąć jak się tylko troszkę postara. Nie ma tak, że są grubi ludzie, tylko leniwi. ja sama schudlam około 20 kg, ale przyznam że bez IQacai szło trochę opornie. Ale teraz to już zupełnie inne życie.