POLECAMY

Wbrew powszechnej opinii grzyby są pełne witamin i korzystnie wpływają na zdrowie, a nawet zapobiegają nowotworom. Czy można karmić nimi dzieci?

Też należysz do osób, które wierzą, że grzyby jemy tylko dlatego, że nam smakują, a tak naprawdę nie mają żadnych wartości odżywczych?

Marta Słupska / 2 tygodnie temu
Wbrew powszechnej opinii grzyby są pełne witamin i korzystnie wpływają na zdrowie, a nawet zapobiegają nowotworom. Czy można karmić nimi dzieci? fot. Fotolia

Czas raz na zawsze rozwiać mit mówiący, że nie warto jeść grzybów. To jednak, że są zdrowe, nie znaczy, że bez przeszkód możemy karmić nimi najmłodszych. Kiedy dzieci mogą jeść grzyby i które z nich najlepiej jest im podawać? Na nasze pytania odpowiedziała Daria Rybicka – dietetyk i diet coach, mama dwóch synów, ekspert w dziedzinie dobrego, mądrego odżywiania całej rodziny, a jednocześnie autorka bloga dariarybicka.pl oraz współautorka książki „Apetyczna książka dla całej rodziny”, w której pisze o tym, jak codziennie jeść zdrowo, mądrze i smacznie i jak prawidłowo komponować posiłki – zarówno dla najmłodszych, jak i ich rodziców, w tym kobiet karmiących piersią.

Czy to prawda, że małym dzieciom nie powinno się podawać grzybów? Dlaczego?

Daria Rybicka: Trudno jest ustalić konkretny moment podania dziecku grzybów do zjedzenia. Z pewnością nie dajemy ich niemowlakowi. Pierwsze miesiące rozszerzania diety dziecka (6-12 miesiąc) to czas, kiedy dziecko poznaje po kolei nowe grupy produktów i jest kilka z nich, których w tym okresie nie powinno się podawać dziecku. W śród nich są właśnie grzyby. Takie są zalecenia (ryzyko zatrucia, czy ciężkostrawność wynikająca z obecności chityny i brak możliwości dokładnego rozdrobnienia pokarmu). Starszym dzieciom (nawet kilkuletnim) nie należy podawać grzybów marynowanych, z uwagi na to, że zawierają ocet, sól i cukier.

Kiedy dziecko może zacząć jeść grzyby?

Nie ma konkretnie ustalonego momentu, w którym dziecko może zjeść grzyby. Z pewnością nie wcześniej niż przed 1. rokiem życia. Generalnie należy być bardzo ostrożnym w przypadku podawania dzieciom (nawet kilkuletnim) grzybów leśnych. Wynika to z ryzyka zatrucia. Bezpieczniejsze są grzyby hodowlane z uwagi na brak ryzyka zatrucia.

I tak dla przykładu pieczarkę hodowlaną można podać dziecku np. w postaci zupy po skończeniu 1. roku życia. Oczywiście należy pamiętać o tym, że dieta powinna być różnorodna i nie należy podawać dziecku takiej zupy czy innego dania z pieczarkami kilka razy w tygodniu. „Raz na jakiś czas” w niewielkiej ilości zdecydowanie wystarczy.

Jeżeli decydujemy się np. w okresie świąt na podanie grzybów (dziecku ponad rocznemu), można wybrać trochę zupy pieczarkowej, kapustę z grzybami czy pieczarkowy farsz z pierogów czy krokietów. Należy podać je w niewielkiej ilości, sprawdzając reakcję organizmu.

Zatrucie grzybami - co robić?

Czy istnieją grzyby, które są najbardziej bezpieczne dla dzieci i można je podawać bez obaw?

Bezpieczniejsze z uwagi na ryzyko zatrucia będą grzyby uprawne, np. pieczarka czy boczniak. Do tego dzięki temu, że są produkowane w kontrolowanych warunkach, nie gromadzą chociażby metali ciężkich, które w przypadku innych grzybów mogą się w nich znaleźć.  Tak się dzieje w przypadku grzybów leśnych zbieranych w okolicy aglomeracji miejskich, autostrad, czy zakładów przemysłowych.

Należy pamiętać, aby wybierać produkty dobrej jakości, świeże np. pieczarki powinny być białe, bez plam i pęknięć, o przyjemnym, świeżym zapachu.  

Kolejną ważną kwestią jest to, że grzyby uważa się za produkt ciężkostrawny. Ta „ciężkostrawność” może wynikać z zawartości w grzybach chityny, która nie rozpuszcza się w wodzie. Jest to związek, który można porównać do roślinnego błonnika. Nie jest ona trawiona przez nasz organizm, ale podobnie jak błonnik będzie dobrze wpływać na przewód pokarmowy. Zwiększa perystaltykę jelit (co może być pomocne m.in. przy zaparciach), wchłania związki, które organizm chce usunąć z organizmu. Chityna to włókna, więc odpowiednie rozdrobnienie, obróbka termiczna i dokładne przeżuwanie powodują rozdrobnienie tego związku.

Dlatego dając dziecku grzyby, warto je podać w formie rozdrobnionej, np. pieczarkowa zupa krem czy pasta na kanapki lub do makaronu. Myślę, że w większym stopniu uczucie ciężkości po zjedzeniu grzybów może wynikać z tego, że często są one podawane z tłustymi produktami: mięsem, sosami, śmietaną, dużą ilością tłuszczu. Zwróć zatem uwagę w towarzystwie jakich produktów podajesz grzyby.

Czy grzyby mają jakieś wartości odżywcze korzystne dla dziecka?

Tak. Grzyby to nie tylko smak i zapach jak się kiedyś uważało. To wartościowe produkty. Zostały zresztą zaliczone do żywności funkcjonalnej – to taka żywność, która posiada udokumentowany badaniami naukowymi korzystny wpływ na zdrowie, ponad ten, który wynika z obecności w niej standardowo składników żywności. Grzyby więc:

  • zawierają włókna, które pozytywnie wpływają na perystaltykę układu pokarmowego,
  • są źródłem białka,
  • zawierają spore ilości witamin z grupy B (B1, B2, B6) oraz  wit. C,
  • są źródłem pierwiastków, których często brakuje wielu osobom: żelaza (i to dobrze przyswajalnego, nawet do 90%) , cynku, selenu, magnezu.

Poza tym wykazują wiele właściwości prozdrowotnych. Grzyby jadalne zawierają związki biologicznie czynne, co oznacza, że mają bardzo dobry wpływ na organizm. Pomagają w zapobieganiu chorób układu krążenia, nowotworom (dzięki zawartym w nich związkom – polisacharydom), a jeżeli choroby już wystąpią, to wspierają ich leczenie. Wpływ na organizm jest już potwierdzony naukowo.

Szczególnie istotną cechą z punktu widzenia rozmowy o dzieciach jest to, że mogą działać wspierająco w zapobieganiu chorób (działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe). Włókna grzybów można uznać za prebiotyki, czyli składniki żywności, które nie ulegają trawieniu, ale mają zdolność do stymulowania wzrostu i aktywności dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym. Należą do nich m.in. Bifidobacterium ssp., Lactobacillus ssp, które zasiedlają jelito grube. To dobre bakterie, które są bardzo ważne w naszym organizmie. Warto o nie zadbać, szczególnie biorąc pod uwagę niewłaściwe odżywianie i częste antybiotykoterapie u dużej części społeczeństwa. Ponadto warto wiedzieć, że to m.in. właśnie dzięki obecności chityny grzyby wykazują właściwości przeciwbakteryjne, czyli hamują rozwój bakterii.

Dodatkowo warto podkreślić, że grzyby:

  • są źródłem antyoksydantów, które wychwytują wolne rodniki niekorzystnie wpływające na nasz organizm,
  • zmniejszają uszkodzenia DNA,
  • zmniejszają rozwój komórek nowotworowych,
  • wiążą wolne rodniki (odpowiadające m.in. na starzenie i choroby nowotworowe),
  • stymulują układ odpornościowy organizmu (co wpływa korzystnie również w leczeniu innych chorób m.in. zakaźnych)
  • obniżają stężenie czynników rakotwórczych,
  • obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) – zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia,
  • przyspieszają wydalanie cholesterolu,
  • zmniejszają wchłanianie cholesterolu z pożywienia,
  • obniżają ciśnienie krwi,
  • wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwcukrzycowe,
  • zmniejszają wchłanianie tłuszczów z pożywienia.

Zdaniem dietetyka: czy warto jeść grzyby?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)