Co wiadomo o alergii na antybiotyki?

We współczesnym świecie nie wyobrażamy sobie innej terapii na zakażenia bakteryjne niż antybiotyki. Skuteczne, bezpieczne i dobre jakościowo, są najlepszym leczeniem przyczynowym. Jednak w niektórych przypadkach rozwinąć się może alergia, która nie pozwala na użycie antybiotyku i może być groźna dla chorego.

Co wiadomo o alergii na antybiotyki?

Najczęściej alergizujące antybiotyki

Do antybiotyków najczęściej powodujących alergię należą szeroko stosowane penicyliny oraz cefalosporyny, a także inne. Również między sobą antybiotyki te mogą powodować reakcje krzyżowe, przez co uczulenie na jeden antybiotyk powoduje uczulenie na inny. Dlatego jeśli jesteś uczulony na jakikolwiek antybiotyk, informuj o tym zawsze lekarza. Kontroluj zawsze również ulotki lekarstw.

Kto jest szczególnie narażony?

W naszej populacji alergię na antybiotyki rozwija kilka- od 1 do 5 na 10000 osób. Szczególnie narażeni są chorzy, którzy we wcześniejszych latach życia mieli objawy uczulenia na leki. Dodatkowo uważać powinni pacjenci z atopią, jako że ich układ odpornościowy może reagować w sposób bardziej żywiołowy na wszelkie antygeny.

Jak naprawdę wygląda "świeże" polskie powietrze? To wideo przeraża!

Pewne testy

W przypadku każdej wątpliwości, należy wykonać testy skórne lub RAST. Warto mieć te testy zrobione i pokazywać lekarzowi przy każdemu podejrzeniu infekcji bakteryjnej tak, by zoptymalizować leczenie.

Przeczytaj: Co zrobić w przypadku alergii na leki?

Czas wystąpienia objawów

Gdy dochodzi do rozwinięcia objawów alergii na antybiotyki, należy zachować szczególną uwagę. Pojawiają się one zazwyczaj dość szybko- już w przypadku kilku, kilkudziesięciu minut. Czasem na reakcję trzeba poczekać kilka godzin. Późne powikłania mogą być przesunięte w czasie nawet o kilka dni.

Co powinno budzić moje zaniepokojenie?

W zależności od siły odpowiedzi układu immunologicznego, reakcja może być słabsza lub silniejsza. Gdy jest lekka, występuje wysypka pod postacią pokrzywki. Czasem pojawia się również rumień. Charakterystyczną zmianą skórną jest również obrzęk naczynioruchowy- czerwone, ostro odgraniczone, czerwone plamy. W przypadku cięższych objawów, dojść może do rozwoju astmy, zapalenia nerek a nawet do groźnego dla życia wstrząsu anafilaktycznego.

Wstrząs anafilaktyczny to bardzo szybkie i gwałtowne pojawienie objawów, które mogą zagrażać życiu. Rozszerzenie naczyń powoduje spadek ciśnienia tętniczego, a przez to zmniejszenie ukrwienia narządów, w tym mózgu i serca. W zależności od stanu, pacjent może być blady lub czerwony, spocony lub suchy, splątany, zdenerwowany lub nieprzytomny. Twoja reakcja powinna polegać na wezwaniu pogotowia i jeśli chory ma przy sobie odpowiednie leki, których jesteś pewien (adrenalina) na podaniu ich.

Polecamy: Jakie objawy towarzyszą alergii na leki?

Alternatywy?

U chorych uczulonych na określone antybiotyki lekarz przy objawach zakażenia bakteryjnego lekarz musi podać inny lek. Często w związku z tym otrzymuje się leczenie mniej skuteczne, mniej bezpieczne lub o wyższej cenie, jednak w dobie tak ogromnej różnorodności środków leczniczych, nie ma się czym martwić.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/3 lata temu
Ja mam ten sam problem od 10 lat. Lekarze za każdym razem zapisują mi inne antybiotyki a ja się męczę jeszcze bardziej :( Dopiero teraz doczytałam w necie że są jakieś testy skórne i badanie RAST ale czy faktycznie wykaże na jaki składnik jestem uczulona skoro nie trafiłam na żaden który by mnie nie uczulił :( Jestem załamana. Wie ktoś może gdzie można zrobić takie testy i czy są możliwe na NFZ?
/3 lata temu
Mam dokładnie to samo nie wiem co mam robić. Jestem uczulona penicyliny i makrolidy oraz na sulfamidy. Biparox to jedyne czym mogłam leczyc anginę. Teraz okazał sie że mam Helicobacter pyroli a jedyna szansa na wyleczenie tego dziadostwa to właśnie antybiotyki. Help
/3 lata temu
Jestem uczulona na wszystkie antybiotyki,które dochodzą do mojego żołądka oprócz"Bioparox",a on został wycofany ze sprzedaży. Każda choroba jest dla mnie problemem z którym nikt sobie nie radzi-nawet moja lekarka.Może ktoś zainteresuje się moim problemem,gdyż są różne powody kiedy należy podać jednak ten antybiotyk a ja nie mam się czym leczyć.Co z tym zrobić-może ktoś to przeczyta.Proszę o kontakt adorotka@gmail.com