Jesteś stale zmęczona? Sprawdź, czy nie masz anemii!

Co to jest anemia, jakie są jej przyczyny i skutki. Sprawdź, jak leczyć anemię i jaką zastosować dietę, by szybko odzyskać zdrowie.

/ 2 tygodnie temu
Jesteś stale zmęczona? Sprawdź, czy nie masz anemii!

Anemia, inaczej nazywana niedokrwistością, to jedna z najczęstszych kobiecych dolegliwości. Przytrafia się tym, które miesiączkują zbyt obficie, chorują na nią kobiety w ciąży oraz te, które stosują zbyt rygorystyczne diety.

Przyczyny anemii

Czujesz się ciągle zmęczona? To może być anemia! Dowiedz się, jak rozpoznać jej pierwsze objawy

Jeśli lekarz stwierdza anemię, najczęściej ma na myśli zbyt niski poziom hemoglobiny we krwi. Tę chorobę powoduje zwykle niedobór żelaza. A skąd się bierze ten problem? Jest kilka możliwych przyczyn:

  • krwawienia – np. bardzo obfite, albo długotrwałe miesiączki, czasem krwawienia ukryte, np. z przewodu pokarmowego)
  • wzrost zapotrzebowania na żelazo – podczas ciąży i karmienia piersią, a u dzieci i młodzieży w okresie intensywnego wzrostu
  • niedostateczne dostarczanie organizmowi żelaza – diety wegetariańskie i wegańskie, niektóre programy odchudzające
  • niewłaściwe wchłanianie tego składnika z przewodu pokarmowego, spowodowane głównie chorobami żołądka i jelit
    Są również rodzaje anemii niezwiązane bezpośrednio z poziomem żelaza, np. anemia złośliwa (wynikająca z niedoboru witaminy B12), anemia aplastyczna (związana z uszkodzeniem szpiku) czy też anemia sierpowata (spowodowana nieprawidłową budową hemoglobiny).

Dowiedz się więcej o anemii w ciąży

Anemia skutki

Najczęstsze objawy niedokrwistości z niedoboru żelaza to:

  • osłabienie
  • uczucie zmęczenia
  • kłopoty z pamięcią i koncentracją
  • bladość skóry
  • bóle i zawroty głowy
  • duszności po wysiłku, szybkie męczenie się.

Czasem dołączają się także problemy ze skórą (wysuszenie), włosy i paznokcie zaczynają się łatwiej łamać na na ustach powstają zajady. Nie wszystkie te objawy muszą pojawić się od razu. Czasem, w zależności od stopnia niedokrwistości występują tylko niektóre, a jeśli choroba się pogłębia, dołączają kolejne.

Przeczytaj też o anemii po porodzie

Jakie badania warto wykonać przy anemii?

Aby stwierdzić anemię, konieczne będą badania krwi. Na początek wystarczy zwykła morfologia. To podstawowe badanie szybko ujawni, czy we krwi jest właściwa ilość czerwonych ciałek (erytrocytów), hemoglobiny i hematokrytu. Gdy ich brakuje, specjalista może zlecić bardziej szczegółowe badania np. sprawdzenie poziomu żelaza we krwi. Na tej podstawie łatwo można postawić diagnozę.

Leczenie anemii

Terapia polega na uzupełnianiu niedoborów żelaza za pomocą jego suplementów. Zwykle lekarz przepisuje tabletki dostępne tylko na receptę. Uwaga! Niektóre preparaty mogą powodować bóle brzucha, mdłości lub zaparcia. Trzeba wówczas zwrócić się do specjalisty z prośbą o zmianę leku na łagodniejszy dla żołądka. Tabletki trzeba przyjmować przez dłuższy czas, zwykle nawet kilka miesięcy. Warto popijać je sokiem pomarańczowym, bo zawarta w nim witamina C poprawia przyswajanie żelaza. Za to przez godzinę po zażyciu tabletki nie należy pić kawy ani herbaty, ponieważ zawarte w tych napojach taniny tworzą z żelazem trudnoprzyswajalne związki. Gdy wyniki morfologii poprawią się, leczenie powinno być kontynuowane jeszcze przez jakiś czas, by uzupełnić zapasy tego pierwiastka w organizmie.

Dieta w anemii

Oprócz regularnego przyjmowania preparatów ważna jest też dieta, bogata w potrawy zawierające jak najwięcej żelaza. Ten składnik mineralny jest najlepiej przyswajalny z produktów pochodzenia zwierzęcego, mięsa i podrobów (np. wątróbki). Zawierają one bowiem tzw. żelazo hemowe dostępne dla organizmu w 15–20 proc. (najlepiej z cielęciny, ok. 22 proc.). Natomiast wchłanianie żelaza niehemowego obecnego w produktach roślinnych nie przekracza kilku procent (np. ze szpinaku ok. 2 proc., z sałaty 4 proc.). To właśnie dlatego wegetarianizm i anemia często idą w parze. Oczywiście nie należy zrezygnować z jedzenia warzyw. Wręcz przeciwnie, warto łączyć je z daniami mięsnymi ze względu na zawartość wielu witamin, w tym witaminy C, i kwasu foliowego, które znacznie ułatwiają przyswajanie żelaza.
Co zatem należy jeść przy anemii?

  • wątróbkę (każdy rodzaj, zwłaszcza wieprzową i cielęcą)
  • wołowinę, cielęcinę
  • warzywa strączkowe, zwłaszcza białą fasolę
  • żółtka jaj
  • śliwki i morele suszone

Anemia u mężczyzn

Chociaż znaczna większość osób chorujących to kobiety, anemia nie omija także niektórych mężczyzn. Najczęściej jednak pojawia się u nich po wypadkach czy operacjach, związanych z dużą utratą krwi albo po zabiegach np. wycięcia żołądka.

Tu znajdziesz więcej informacji na temat zdrowego odżywiania.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)