Polki.pl
kom. (0)

Witamina B12 - do czego jest nam potrzebna?

Witamina B12 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Znana jest także pod nazwą kobalamina lub cyjanokobalamina. Nie jest to pojedyncza substancja, a związek chemiczny, zawierający m.in. kobalt. Niedobory witaminy B12 są bardzo znamienne, a dotyczą głównie sfery psychicznej, układu nerwowego i krwiotwórczego.

Witamina B12 - do czego jest nam potrzebna?

Płatki śnadaniowe zawierają dużo witaminy B12

Fot. Depositphotos

Jaką rolę pełni witamina B12 w organizmie człowieka?

Cyjanokobalamina pełni bardzo istotne role w organizmie człowieka, bowiem zapewnia:

  • prawidłową regenerację i tworzenie czerwonych krwinek, czyli zapobiega niedokrwistości,
  • ochronę komórek układu nerwowego oraz tworzenie się osłonek mielinowych,
  • właściwy rozwój psycho-fizyczny u dzieci,
  • wysoką odporność psychiczną: niweluje zmęczenie, poprawia nastrój, pomaga wwalce z rozproszeniem uwagi, zaburzeniami koncentracji, bierze udział w produkcji neuroprzekaźników,
  • prawidłowy apetyt u dzieci (pobudzenie apetytu u niejadków),
  • zdrowe serce, ponieważ bierze udział w metabolizowaniu enzymu zwanego homocysteiną,
  • prawidłowy metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów,
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12

U dorosłych osób dzienne zapotrzebowanie na cyjanokobalaminę wynosi 2 mikrogramy, dla kobiet w ciąży o 0,2 mikrograma więcej (2,2µg), natomiast u matek karmiących więcej o 0,6 mikrograma (2,6µg).

Objawy niedoboru cyjanokobalaminy

Aby stwierdzić niedobór witaminy B12 wystarczy zaobserwowanie objawów jej deficytu oraz
stwierdzenie takiego stanu w wynikach badań laboratoryjnych. Prawidłowy poziom witaminy we krwi powinien mieścić się w granicach:

od 118 do 664 [pmol/l]

Objawy niedoboru witaminy B12:

  • niedokrwistość złośliwa (anemia złośliwa), manifestująca się osłabieniem, bladością skóry i
  • błon śluzowych, męczliwością, bólami i zawrotami głowy oraz kołataniami serca,
  • zapalenie języka,
  • zapalenie nerwów, parestezje (drętwienie i „mrówki” w nogach), zaburzenia czucia,
  • zaburzenia równowagi ciała,
  • drażliwość, zmęczenie, apatia, depresja, stany psychotyczne, otępienie,
  • biegunka, dolegliwości pokarmowe,
  • zażółcenie „cytrynowe” skóry, nieprzyjemny zapach skóry, przedwczesne siwienie włosów,
  • zaburzenia miesiączkowania.

Źródła cyjanokobalaminy:

  • ryby, jaja, wołowina, wieprzowina, mleko, sery, owoce rokitnika zwyczajnego, wzbogacane witaminą, płatki śniadaniowe i produkty sojowe.

Kilka ciekawostek…
Witamina B12 gromadzi się w organizmie. Jej zapasy zwykle starczają na okres około trzech lat!  Najlepiej wchłania się w organizmie cyjanokobalamina ze źródeł pochodzenia zwierzęcego! Większość wegetarian cierpi z powodu niedoboru witaminy B12! W wieku podeszłym występuje gorsze wchłanianie witaminy B12 z pokarmów! Witaminę B12 trudno przedawkować, a jedyne objawy jakie wtedy występują – przypominają alergię!




Oceń 6,00 / 1
Redakcja poleca

Podobne w temacie Profilaktyka

Skomentuj Witamina B12 - do czego jest nam potrzebna?

Gość We-Dwoje.pl
Komentujesz jako dsfdsfds  /  Wyloguj sięZarejestruj się  /  Zaloguj się

Podobne do Witamina B12 - do czego jest nam potrzebna?

  • Witamina B12ProfilaktykaWitamina B12Operuje się także określeniem kobalamina. Przyczynia się do powstawania materiału genetycznego (DNA i RNA), a także wspomaga prawidłowe utrzymanie układu nerwowego, przez co pomaga w zachowaniu równowagi psychicznej i...więcej »
  • Salmonella - jest się czego bać?ProfilaktykaSalmonella - jest się czego bać?Zakażenie bakteriami z rodziny Salmonella, to częsta przyczyna zatrucia pokarmowego w sezonie letnim, zwłaszcza gdy stołujemy się w niepewnych punktach gastronomicznych. Salmonella enterica – pałeczka paraduru to...więcej »
  • Witamina H - jak wpływa na nasz organizm?ProfilaktykaWitamina H - jak wpływa na nasz organizm?A tak naprawdę witamina B7, to witamina rozpuszczalna w wodzie, zaliczana do witamin z grupy B. Wspomniana witamina, znana jest także pod nazwą: biotyna. Jest to bardzo ważna substancja, niezbędna do prawidłowego...więcej »
  • Witamina AProfilaktykaWitamina AOkreślana jest mianem retinolu czy beta-karotenu. Witamina ta spełnia bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Wspomaga jego ogólny rozwój i warunkuje jego prawidłowy wzrost. Jest odpowiedzialna za budowę i powstawanie...więcej »
  • Witamina B2ProfilaktykaWitamina B2Pozwala na prawidłowe funkcjonowanie skóry i błon śluzowych. Jednak jej główna funkcja związana jest z metabolizmem, a dokładnie z przetwarzaniem energii chemicznej ze spożywanych pokarmów w tę niezbędną dla...więcej »
  • Witamina CProfilaktykaWitamina CCzyli popularny kwas askorbinowy. Jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że zmniejsza szkodliwość działania chemicznych procesów utleniających.więcej »
  • Witamina EProfilaktykaWitamina ECzyli tokoferol. Jest przeciwutleniaczem, przez co zapobiega uszkadzaniu komórek.więcej »
  • Witamina DProfilaktykaWitamina DOkreślana też mianem kalciferolu. Jest bardzo ważna dla prawidłowego rozwoju i dobrego stanu naszych kości i zębów.więcej »
  • Witamina KProfilaktykaWitamina KW jej skład wchodzą witamina K₁, K₂, K₃. Jako kompleks czyli witamina K odpowiada za proces krzepnięcia krwi. Dlatego mówi się o niej witamina przeciwkrwotoczna, gdyż zapobiega krwawieniom i krwotokom.więcej »
  • Witamina PPProfilaktykaWitamina PPW tym wypadku funkcjonują nazwy kwas nikotynowy, niacyna, witamina B₃.więcej »
  • Czego nie wiesz o odmrożeniach?ProfilaktykaCzego nie wiesz o odmrożeniach?Popularna zimowa dolegliwość może być nie tylko nieprzyjemna, ale także opłakana w skutkach - odmrożone ręce nie są ozdobą żadnej kobiety. Zobacz więc czego jeszcze nie wiesz o pocałunkach zimy...więcej »
  • Witamina B5ProfilaktykaWitamina B5Czyli inaczej kwas pantotenowy. Również ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie skóry, a także włosów.więcej »
  • Witamina B6ProfilaktykaWitamina B6Bierze udział w produkcji białych i czerwonych komórek krwi oraz w procesie syntezy i regulowania białek w organizmie człowieka, związanych z właściwym działaniem układu nerwowego. Ma również spory wpływ na zdrowy...więcej »
  • Witamina B1ProfilaktykaWitamina B1Znana inaczej, jako tiamina. Swoje działanie uwydatnia w produkcji tak ważnych krwinek czerwonych, w przemianach metabolicznych glukozy we krwi oraz wspomaga prawidłową czynność układu nerwowego, mięśni i serca.więcej »
  • Zobacz podobne do Witamina B12 - do czego jest nam...więcej podobnych
Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl