Polki.pl
kom. (5)

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola

Św. Mikołaj bywał przez lata przedstawiany na wiele różnych sposobów: od skrzata i chochlika, przez wysokiego, bardzo wytwornego dżentelmena, po elfa lub nawet przerażającego gnoma. Nosił biskupie szaty i skórę skandynawskiego myśliwego.

Obraz świętego, jakiego znamy dzisiaj: sympatycznego, jowialnego jegomościa w czerwonym futrze z zaróżowionymi policzkami, błyszczącymi oczami, długą, białą brodą i mimicznymi zmarszczkami, wywołanymi częstym uśmiechem, podróżującego saniami zaprzężonymi w renifery, jest kompilacją tradycyjnych wyobrażeń pochodzących z różnych regionów świata. Za twórcę tej postaci uznaje się Haddona Sundbloma, rysownika, który przygotowując na zamówienie firmy Coca-Cola obrazy z wizerunkiem Św.Mikołaja, zmienił wyobrażenie o najsłynniejszym mieszkańcu bieguna wśród ludzi na całym świecie.

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Debiut Św. Mikołaj Haddona Sundbloma w The Saturday Evening Post w 1931 roku

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Kalendarz z Mikołajem z 1959 roku

Zacznijmy jednak od początku

Większość ludzi wierzy, że u źródeł legendy o Św. Mikołaju leży historia biskupa z Miry (AD 270 – 343), który został kanonizowany w IX wieku. Za życia dokonywał wielu cudów i pomagał potrzebującym. Jedna z wielu legend głosi, że pewien dobry, ale biedny człowiek, nie mógł zapewnić posagu swoim trzem córkom. Kiedy biskup dowiedział się o tym, nocą wrzucił przez komin, trzy sakiewki z pieniędzmi – po jednej dla każdej z córek. Złoto spadło prosto w pończochy dziewcząt, suszące się przy kominku – wierzy się, że właśnie tu ma początek znana powszechnie świąteczna tradycja. Biskup Mikołaj zmarł 6 grudnia 343 r.
W tym dniu w wielu miejscach na świecie ludzie dają sobie prezenty. Także w Polsce jest to dzień, w którym tradycyjnie obchodzi się Mikołajki.

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Materiał reklamowy, który powstał w oparciu o oryginalny obraz z 1937 roku

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Na obrazie z 1938 roku po raz pierwszy Mikołaj pojawia się w towarzystwie dziecka

Przez długi czas nie było zgody, co do tego, jak Mikołaj wyglądał – interpretacje i przedstawienia różniły się w zależności od regionu, z którego pochodziły.

Amerykański rysownik z czasów wojny secesyjnej Thomas Nast narysował Św. Mikołaja dla Harper’s Weekly w 1862 r. Jego Mikołaj przypominał elfa i… popierał Unię. Następnie rysował św. Mikołaja przez kolejne 30 lat – w tym czasie kolor płaszcza Świętego zmienił się z brązowego na czerwony.

W latach 20-tych wielu konsumentów postrzegało Coca-Colę jako napój odpowiedni tylko na lato. Coca-Cola postanowiła rozpocząć kampanię, żeby przypomnieć ludziom, że produkt produkowany w oparciu o sekretną recepturę, to świetny wybór na każdą porę roku. Kampania zaczęła się w 1922 r. Towarzyszyło jej hasło: „Thirst knows no season” (Pragnienie nie zna pór roku). Jej kontynuacją była kampania, która na stałe powiązała napój z prawdziwym symbolem zimy – św. Mikołajem.

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Na obrazie z 1964 roku Św. Mikołaj bawi się z rodzeństwem i ich nowym psem

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Obraz z 1951 roku, Mikołaj czyta czyta ze swojej listy nazwiska dobrych dzieci

W 1930 r. amerykański ilustrator Fred Mizen sportretował Mikołaja w sklepie wśród tłumu kupujących, pijącego Coca-Colę. Św. Mikołaj Mizen’a (zarówno postać stworzona w 1930 r, jak i we wcześniejszych szkicach Mizena z lat 20.) był jednak wyraźnie tylko postacią przebraną za Mikołaja. Na dodatek, wyglądał niezupełnie przyjaźnie a nawet dość surowo!

W 1931 r. Coca-Cola zwróciła się z prośbą o sportretowanie św. Mikołaja do ilustratora, Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Colapochodzącego z Chicago, Haddona Sundbloma. Sundblom znalazł inspirację w wierszu Calrka Moore’a z 1822 r. zatytułowanym „A Visit from St. Nicholas” (Wizyta Św. Mikołaja), znanym także pod tytułem „Twas the Night Before Christmas” (Noc przed Bożym Narodzeniem). Opis Mikołaja zawarty w wierszu zaowocował obrazem świętego, który był ciepły, przyjazny i ludzki. Sundblom nie namalował jedynie kostiumu, stworzył postać z krwi i kości, która miała przetrwać także samego artystę. Malował obrazy przedstawiające Mikołaja przez 33 lata. Do 1964 roku Sundblom stworzył na potrzeby świątecznych kampanii reklamowych Coca-Coli ponad 40 oryginalnych olejnych obrazów ze św. Mikołajem. Jego prace w znaczącym stopniu przyczyniły się do wykreowania wizerunku Świętego, jaki znamy współcześnie – interpretacji, która żyje w umysłach ludzi w każdym wieku na całym świecie.

Od 1931 r. do 1964 r. reklamy Coca-Coli przedstawiały Mikołaja rozdającego zabawki (i bawiącego się nimi!), przystającego na chwilę, żeby przeczytać list i wypić Coca-Colę, bawiącego się z dziećmi, które gromadziły się, żeby go przywitać i podkradającego z lodówek butelki Coca-Coli. Obrazy olejne namalowane przez Sundbloma były wykorzystywane w reklamach Coca-Coli w magazynach, na wystawach w sklepach, billboardach, plakatach, kalendarzach. Wiele z nich to dziś kolekcjonerskie skarby.

Św. Mikołaj Coca-Coli zadebiutował w 1931 w magazynie „The Saturday Evening Post”. Od tego czasu regularnie pojawiał się zarówno w tym tytule, jak i w wielu innych (m.in. „The National Geographic”, „The New Yorker”).

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Obraz ze Św. Mikołajem z 1953 roku

Przez wiele lat po śmierci Haddona Sundbloma w 1976 r. Coca-Cola przygotowywała świąteczne kampanie reklamowe w oparciu o jego prace i robi to nadal. Oryginalne obrazy namalowane przez rysownika były wystawiane w wielu miejscach na całym świecie, nie wyłączając Louvre w Paryżu.

Czy wiesz, że…

Ludzie przywiązywali na tyle dużą wagę do świętego, który pojawiał się w kampaniach świątecznych Coca-Coli, że kiedy zmieniał się najmniejszy szczegół, wysyłali listy z pytaniami do firmy. Jednego roku, pasek Świętego był odwrotnie zapięty (prawdopodobną przyczyną było to, że Haddon Sundblom w późniejszym okresie wykorzystywał siebie jako modela i malował, patrząc w lustro). Kiedy indziej, Św. Mikołaj pojawił się bez obrączki, co wywołało burzę listów przychodzących od fanów, pytających, co właściwie wydarzyło się w życiu Świętego.

Modelem Sundblom’a był jego przyjaciel i sąsiad, emerytowany sprzedawca, Lou Prentiss. Po śmierci Prentiss’a Sundblom wzorował nowe rysunki na sobie samym, malując i jednocześnie patrząc w lustro. Wielką brodę dorysowywał – sam nigdy jej nie miał.

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
Oryginalny obraz Haddona Sundbloma z 1963 roku


Dzieci, które na obrazach Sundbloma pojawiają się razem z Mikołajem były wzorowane na dzieciach sąsiadów Sundbloma. Były to dwie dziewczynki. Sundblom zamienił jedną w chłopca na swoich obrazach!

Mikołaj pojawił się na kartonowym opakowaniu na butelki Coca-Coli w 1931 r., czyli wtedy, kiedy Haddon Sundblom namalował pierwszy obraz z Mikołajem. Samo kartonowe opakowanie zostało wynalezione i opatentowane przez Coca-Colę – począwszy od 1923 r., pozwalało kupującym Coca-Colę, zabierać więcej butelek napoju do domu.

Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Cola
W świątecznej reklamie Coca-Coli z 1941 roku

Miś polarny Coca-Coli pojawił się razem ze św. Mikołajem w 2006 r. na materiałach reklamowych przygotowanych dla rynku hiszpańskiego w USA. Miś polarny po raz pierwszy został przedstawiony publiczności w 1993 r. jako część kampanii „Zawsze Coca-Cola”.

W 2001 r. obraz Haddon’a Sundblom’a z 1962 r. został wykorzystany jako podstawa do animowanej reklamy świątecznej marki. Reklama została stworzona przez zdobywcę Oskara, animatora Alexandra Petrova.

źródło: Coca-Cola Poland Services
Oceń5.00 / 1

Podobne w temacie Tradycje i obyczaje

  • Holy Wins zamiast HalloweenHoly Wins zamiast HalloweenHoly Wins to katolicka alternatywa dla Halloween. Co sądzicie o takim świętowaniu Wigilii Wszystkich Świętych?
  • Święta wielkanocneŚwięta wielkanocneWielkanoc kojarzy się nam z kolorowymi pisankami, mnóstwem pysznego jedzenia, śmigusem dyngusem i wieloma...
  • Andrzejki - kilka pomysłów na udany wieczórPropozycje na andrzejkiWieczór wróżb i zabaw nadchodzi wielkimi krokami. Pojawia się zatem pytanie co robić w tę pełną czarów noc?...
  • Znaczenie wielkanocnej święconkiZnaczenie wielkanocnej święconkiCo powinno znaleźć się w święconce? Wędlina, chleb. kilka pisanek... Czy wiesz dlaczego akurat te pokarmy...

Skomentuj Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i...

Gość
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 29 Lis 13, 17:33
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-ColaMam tyle domowej pracy pomóżcie mi
Tiki
Środa | 21 Lis 12, 13:14
+1    oceniono 1 raz
Tiki
Re: Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Colaloooooooooooooooooooooooooool mam zadanie domowe o tym kiedy i gdzie powstał współczesny wizerunek mikołaja? to rzenada
lolosi
Środa | 21 Lis 12, 13:15
0    nie oceniono 0
lolosi
Re: Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Colaracja
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 21 Lis 12, 13:02
0    oceniono 2 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Colato jest głupie :dddddddddddddddddddddddddddddd
rnk
Czwartek | 24 Gru 09, 12:38
+1    oceniono 1 raz
rnk
Re: Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i Coca-Colaosobiscie nic do coca-coli nie mam, wole jednak PEPSI ze starej (juz nie produkowanej) kreconej, szklanej butelki 0,25L
Napisz komentarz i dołącz do dyskusji

Podobne do Współczesny wizerunek Świętego Mikołaja i...

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl