Polki.pl
kom. (38)

Pozbawienie władzy rodzicielskiej

Władza rodzicielska rodziców nad dziećmi o ile jest wykonywana prawidłowo nie podlega żadnej ingerencji z zewnątrz. Jeśli jednak jedno albo oboje rodziców nie wykonują tej władzy lub wykonują ją wadliwie – sąd rodzinny może podjąć stosowne działania zmierzające do wyeliminowania nieprawidłowości.

rodzicePozbawienie rodziców władzy rodzicielskiej jest najostrzejszym środkiem ingerencji sądu opiekuńczego w sferę stosunków między rodzicami a dziećmi, przez jego zastosowanie bowiem rodzice tracą całkowicie tę władzę. Ze względu na tak daleko idące skutki pozbawienia władzy rodzicielskiej sąd może je orzec tylko wtedy, gdy stosowane dotychczas łagodniejsze środki nie dały rezultatu, bądź gdy z uwagi na drastyczne okoliczności danego przypadku jest oczywiste, że stosowanie środków łagodniejszych byłoby niecelowe.

Art. 111 § 1 przewiduje trzy rodzaje przyczyn pozbawienia władzy: a) trwałą przeszkodę w jej wykonywaniu; b) nadużywanie tej władzy; c) rażące zaniedbywanie obowiązków względem dziecka. Pierwsza przyczyna może być niezawiniona, dwie następne muszą zawierać w sobie element winy rodziców. Mimo to pozbawienie władzy, jak już powiedziano, nie ma charakteru kary wobec rodziców, sąd opiekuńczy zatem w orzeczeniu nie stwierdza, czy orzekł pozbawienie władzy z winy, czy bez winy rodziców.

Trwała przeszkoda to przeszkoda, która według wszelkich przewidywań nie ustanie albo wprawdzie ustanie, ale nie można się spodziewać, by nastąpiło to przed uzyskaniem przez dziecko pełnoletności.
Zaniedbywanie przez rodziców ich obowiązków względem dziecka uzasadnia pozbawienie władzy rodzicielskiej tylko wtedy, gdy ma charakter rażący. Za takie mogą być uznane zaniedbania poważne, np. pijaństwo, marnotrawstwo, prowadzenie rozwiązłego trybu życia, uchylanie się od świadczeń alimentacyjnych względem dziecka.

rodzicielstwoSkutkiem pozbawienia rodziców władzy rodzicielskiej jest utrata ogółu praw i obowiązków składających się na tę władzę, a na ich miejsce wchodzi opieka. Rodzice jednak nie tracą innych praw i obowiązków, jakie przysługują im względem dziecka z tytułu stosunku rodzicielskiego. Korzystają więc ze stanu cywilnego pochodzenia dziecka od nich, zachowują prawo do alimentów od dziecka, prawo dziedziczenia po nim - jeżeli nie zostali uznani za niegodnych dziedziczenia ( art. 928 § 1 k.c.). Dziecko również w takiej sytuacji zachowuje prawo do alimentacji oraz prawo do dziedziczenia po rodzicach. Prawo osobistej styczności z dzieckiem, jako nie stanowiące elementu władzy rodzicielskiej, przysługuje rodzicom bez względu na pozbawienie ich tej władzy, chyba że sąd opiekuńczy orzeknie zakaz tego prawa.

Ustanie przyczyny pozbawienia rodziców władzy rodzicielskiej nie powoduje automatycznie jej odżycia. Art. 111 § 2 stanowi bowiem, że sąd opiekuńczy może wówczas władzę tę przywrócić.

Wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej jest wolny od opłat.
Oceń4.13 / 15

Podobne w temacie Prawo rodzinne

Skomentuj Pozbawienie władzy rodzicielskiej

Gość
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 14 Wrz 14, 09:50
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejwitam matka mojej corki nie placi alimentów nie kontaktoje się już 10lat pisze o podwyszenie a sad odzuca wniosek comam robic
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 14 Wrz 14, 09:41
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejDlaczego Sad Rejonowy w Plocku Pobiera oplate za zlozenie wniosku o pozbawienie władzy rodzicielskiej w wysokości 100zl
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 2 Kwi 14, 09:59
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejWitam!!! Mój były mąż nie kontaktuje się z córką 3 lata co prawda płaci alimenty ale co z tego że córka w ogóle go nie zna? On założył własną rodzinę i odnoszę wrażenie że w nosie ma co się dzieje z jego córką. Czy na tej podstawie "nie interesowania się dzieckiem" mogę zabrać mu całkowicie prawa? (ma już ograniczone od momentu rozwodu)
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 28 Sty 14, 22:42
-6    oceniono 8 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejOJCIEC NIE BAKOMAT TAK MYŚLI WIEKSZOŚĆ MATEK . . . . .
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 3 Maj 13, 17:16
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejJa płaciłam 100 zł gdyż była to "zmiana wyroku rozwodowego w części dot.władzy rodzicielskiej".
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 13 Gru 12, 21:04
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejja też płaciłam 40 zl
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 1 Lip 12, 14:22
+2    oceniono 2 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejWitam!
Jesli pozbawię ojca dziecka władzy rodzicielskiej(od ponad roku kompletnie dziecko dla niego nie istnieje....nie kontaktje sie z nim...nie płaci alimentów...zero zainteresowania)to jak to wyglada z alimentami na niego...czy np.za 20 lat gdy dziecko czegoś się dorobi może je podać by płaciło na niego alimenty...co zrobic by własnie do...
Gość We-Dwoje.p
Niedziela | 26 Sty 14, 11:51
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.p
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejwitaj jak niepłaci alimentów idz do komornika dług bedzie mu rusł a jak niezapłaci to pujdzie siedziec a jak on bedzie chciał od dziecka po 2o latach alimenty to niedostanie bo niezajmował sie dzieckiem jedynie dziecko żeby niebrało spatku po ojcu bo może byc dług który pużniej dzieciak bedzie spłacać czyli zaległe alimenty lub kredyty itp
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 30 Wrz 11, 17:33
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejja skladalam pismo i placilam 40 zl.. za samo zlozenie :)
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 27 Maj 11, 19:58
0    oceniono 4 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejojciec nie odwiedza dziecka od ponad miesiąca , alimenty ołaci czy mogę go pozbawić władzy rodzicielskiej ?
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 23 Lut 11, 11:15
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejzłożyłam wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej,były mąż siedzi w zakładzie karnym wczesniej znecał sie nademna psychicznie i fizycznie,uczył dziecka złego wychowywania,czy sad pozbawi go władzy,a moze nie powinnam go pozbawiac?
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 16 Lut 11, 23:09
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejmoi drodzy ja składalam wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej i nic nie płaciłam!!!
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 13 Sty 11, 22:15
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejJa tez nie dawno składałam taki wniosek i faktycznie musiałam kupic znaczek za 40 zł
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 27 Mar 10, 10:47
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejMam 24 lata. Od momentu gdy skończyłam 18 lat pracuje sama na siebie. Nie mam kontaktu z ojcem, z mamą z resztą też. Sytuacja z rodzicami jest trudna. Nie żyją ze sobą. Chciałabym się dowiedzieć czy mam możliwość pozbawienia ich władzy rodzicielskiej? Już nie jednokrotnie słyszałam z ich ust, że teraz to ich dzieci będą ich utrzymywać lub płacić...więcej »
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 19 Mar 12, 20:31
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejnie styety nie ma takiej mozliwości ! jeżeli rodzice wychowywali cie lub płacili alimenta na twoje utszymanie oile w tej chwili żyją w widocznym nie dostatku a ty zyjesz na wysokiej stopie życiowej rodzice mają prawo ubiegac sie od ciebie alimentów na niezbędne zaspokojenie niedostatku takie jak ; opał na zime leki lub środki na zakup...
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 27 Sty 10, 21:47
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejMam 29 lat i czy mogę się wyrzec rodziny, rodziców?
Angelszejn
Czwartek | 11 Mar 10, 14:51
0    nie oceniono 0
Angelszejn
Re: Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejNie, bo jesteś już za stara/za stary. Do 18 roku życia to obowiązuje. Czasami tak trzeba. Nie zycze nikomu, żeby znalazł sie w takiej sytuacji. Pozdrawiam
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 3 Paź 10, 15:12
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejjestes pelnoletni,co oznacza,ze mozesz np.zmienic nazwisko.wyrzec sie-nie mozesz.
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 3 Paź 10, 15:13
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejjestes pelnoletni,co oznacza,ze mozesz np.zmienic nazwisko.wyrzec sie-nie mozesz.
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 26 Lip 09, 22:32
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskieja mówią że pieniądze szczęścia nie dają..... jak nie zapłacisz nie będziesz szczęśliwa.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 26 Lip 09, 22:30
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejcd..dlaczego POLSKIE PRAWO jest dla tych którzy przez gotówkę mają coś do powiedzenia.....????
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 26 Lip 09, 22:19
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejodnośnie bronienia praw ojca skoro sąd go broni czyli opłacił adwokata który potrafi wcisnąć kit tak że osobnik za ławą nie wie jak sam się nazywa i takie jest polskie prawo które zamiast pomagać robi wszystko aby było na odwrót... pozdrawiam wszystkich którzy są a co lepsze będą oszukani przez POLSKIE PRAWO bo właśnie ono jest dla tych którzy...
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 16 Lip 09, 22:17
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejBzdura ze wniosek jest darmowy ,samo złożenie tak ale w piśmie uzupełniającym do wniosku danych musiałam zapłacić 100 złotych
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 17 Mar 09, 13:36
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejnie zgadzam sie z tym ze złozenie wniosku o pozbawienie praw rodzicielskich jest nie odpłatne,ja złozyłam taki wniosek i aby wogóle doszło do sprawy musiałam zapłacic 100 zł.
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 1 Mar 09, 17:13
0    oceniono 2 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejŻadnej pomocy od państwa, dziecko dostaje alimenty i nic poza tym wiec matka nie jest samotna??? Jak nie jest samotna, wszystkim zajmuje sie sama... Czym wdowa różni sie od kobiety po rozwodzie czy tym podobne, wdowy otrzymuja renty o wiele wieksze niz alimenty i sa samotnymi matkami, ale my nie???? Banał!!!!
jaaaaaaaaaaaa
Poniedziałek | 16 Mar 09, 13:07
0    nie oceniono 0
jaaaaaaaaaaaa
Re: Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejTO są bzdury co Pani pisze ,jeżeli jest się po rozwodzie to jest się rodzicem samotnie wychowującym !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Piątek | 24 Lip 09, 12:07
0    oceniono 2 razy
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Re: Re: Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejnieprawda, osoba samotnie wychowująca dziecko to wdowa albo ta której ojciec jej dziecka jest nieznany
matka samotnie wychowująca
Poniedziałek | 30 Kwi 12, 11:44
-2    oceniono 2 razy
matka samotnie wychowująca
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejCo za bzdury pani pisze!!!!Ja jestem już od 10lat po rozwodzie i jestem matką samotnie wychowującą dziecko.W każdym urzędzie tak zaznaczają.W MOP-ie,w skarbówca.!!! Nie muszę być wdową !!!!!
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 1 Mar 09, 17:10
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejCzy w momencie kiedy ojciec dziecka zostanie pozbawiony wykonywania władzy rodzicielskiej, matka zostaje uznana jako samotna matka?? Wychowuje córcie sama, on płaci mi 400zł, i dlatego tylko nie jestem samotną matką bo otrzymuje od niego te marne 400zł..... chore Polskie prawo... :(((
Gość We-Dwoje.pl
Czwartek | 1 Mar 12, 17:51
0    oceniono 6 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejTo do pracy,ty 400zł,były mąż(partner 400zł) i jest 800 zł.A nie liczyc tylko na kogoś.
Gość We-Dwoje.pl
Niedziela | 1 Mar 09, 17:06
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejtak, dokładnie, złożyłam taki wniosek i zapłaciłam 40zł
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 10 Lut 09, 13:33
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejMój były mąż ma wyrok za znęcanie nade mną, rozwód był z orzeczeniem o jego winie. Dzieckiem się nie interesuje, nie płaci. Złożyłam pozew o pozbawienie praw 2 tygodnie temu ciekawa jestem jak to zostanie rozpatrzone.
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 23 Lut 11, 11:09
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejja tez taki wniosek złożyłam,ciekawe jak to bedzie
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 2 Lut 09, 11:37
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejTak mnie to tez zaskoczyło ze płaci sie 40 zł.Wczesniej składałam pozew o alimenty i niczego nie płaciłam.No ale skoro trzeba płacić to sie płaci.W koncu to nie taka duza suma.
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 28 Sty 09, 20:21
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejojciec mojego dziecka nie płaci na syna alimentów od kilku lat a sąd nie tylko nie pozbawił go praw ale jeszcze broni jego praw! A wniosek faktycznie kosztuje 40 zł zresztą nie tylko o pozbawienie ale każdy wniosek jaki wpływa do sadu kosztuje 40zl.
Angelszejn
Czwartek | 11 Mar 10, 14:55
0    nie oceniono 0
Angelszejn
Re: Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejJasne. Kosztuje 40 zł.. Niestety.. i jeszcze nie jest powiedziane, że na tym sie skończy.. Pozdrawiam
Angelszejn
Czwartek | 11 Mar 10, 14:56
0    nie oceniono 0
Angelszejn
Re: Re: Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejZ tym, że nie każdy wniosek. Akurat o pozbawienie władzy rodzicieskiej tyle kosztuje.
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 24 Sty 09, 10:10
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Pozbawienie władzy rodzicielskiejNie zgadzam się co do ostatniego zdania, ponieważ panie w sądzie powiedziała mi, że złożenie takiego wniosku kosztuje 40,00 zł.
Napisz komentarz i dołącz do dyskusji

Podobne do Pozbawienie władzy rodzicielskiej

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl