Polki.pl
kom. (0)

Napięcie przedmiesiączkowe - PMS

Nie możesz zapiąć zamka w spodniach – wydaje ci się, że twój brzuch to balon. Twój ukochany mąż denerwuje cię tak, jak nigdy wcześniej. Nie możesz słuchać jak twoje dzieci głośno głośno się śmieją – po prostu bardzo cię to irytuje. Cały czas czegoś szukasz we wszystkich szafach. Oczywiście poszukiwanym skarbem jest czekolada lub batonik. Co się z tobą dzieje? Ach tak, przecież to się zdarza co miesiąc. To „tylko” zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Raz w miesiącu, mniej więcej na dwa tygodnie przed wystąpieniem miesiączki, w organizmie kobiety rozpoczyna się walka hormonów. Pojawia się tzw. zespół przedmiesiączkowy. B. Kamiński „Domowe sposoby leczenia”.

Napięcie przemiesiączkowe - PMS

Zespół przedmiesiączkowy to rożne objawy fizyczne i psychiczne, występujące u kobiet w ścisłej zależności od cyklu miesiączkowego. Zespół przedmiesiączkowy pojawia się zwykle na tydzień przed miesiączką i ustępuje po jej zakończeniu. A. Nierubiec „Rodzinna Encyklopedia Zdrowia”.

Przyczyną napięcia przedmiesiączkowego jest zaburzona równowaga hormonalna. W stanie równowagi hormonalnej hormony płciowe tzn. estrogen i progesteron funkcjonują zgodnie jak przyjaciele. Razem czuwają nad prawidłową owulacją, a następnie na utrzymaniem ewentualnej ciąży. Gdy „przyjaciele w organizmie kobiety” zaczynają mieć kłopoty, kobieta odczuwa ich walkę. Jeśli zwycięża estrogen – kobieta ma uczucie lęku i odczuwa drażliwość, jeśli wygrywa progesteron – kobieta może mieć stany depresyjne lub czuć się zmęczona.

Do najczęstszych objawów zespołu przedmiesiączkowego zalicza się:

Objawy fizyczne:
  • wzdęcia brzucha, zaparcia,
  • bolesność piersi,
  • bóle głowy, zwłaszcza migrenowe bóle,
  • obrzęki stóp, rąk,
  • częstomocz,
  • zaburzenia trawienia,
  • ból w okolicy kości krzyżowej,
  • duże pragnienie,
  • nasilenie zmian skórnych (zmiany przypominające trądzik).
Objawy psychiczne:
  • uczucie rozdrażnienia,
  • napady płaczu,
  • ospałość,
  • uczucie napięcia lub niepokoju,
  • obniżenie nastroju,
  • bezsenność lub wzmożona senność,
  • rozdrażnienie.
Jeśli chcesz znaleźć najbardziej skuteczny sposób postępowania, niestety musisz podjąć metodę prób i błędów. Często pomoc przynosi już samo zrozumienie, że zmiany nastroju i inne dolegliwości to naturalne objawy pewnego okresu cyklu miesiączkowego, a nie zaburzeń psychicznych. Jeśli rozpoznasz sytuacje, które najbardziej cię irytują, możesz postarać się ich unikać. Tuż przed miesiączka zajmij się raczej takimi czynnościami, które sprawiają przyjemność. Natomiast prace wymagające większej odporności, pozostaw na okres po miesiączce. W okresie około dwóch tygodni przed miesiączką prowadź bardziej wypoczynkowy tryb życia.

Kilka wskazówek, jak złagodzić objawy zespołu przedmiesiączkowego:
  • jedz małe posiłki wiele razy dziennie – złe odżywianie może nasilać objawy napięcia,
  • unikaj pustych kalorii – nie jedz słodyczy zawierających cukier rafinowany. Uleganie pokusie jedzenia słodyczy nasila tylko dolegliwości i pogłębia lęki oraz wahania nastroju,
  • jedz mniej przetworów mlecznych – białko oraz laktoza zawarta w produktach mlecznych może hamować wchłanianie magnezu. Jest to pierwiastek, który istotnie wpływa na stężenie estrogenu w organizmie,
  • ogranicz spożycie soli – ma to na celu zapobieganie zatrzymywaniu wody w organizmie,
  • wykonuj ćwiczenia fizyczne (np. aerobik) – poprawiają one krążenie krwi, sprzyjają relaksacji mięśni i przeciwdziałają zatrzymywaniu wody. Ćwiczenia fizyczne wyzwalają wytwarzanie endorfin, które poprawiają nastrój.,
  • nie ukrywaj dolegliwości – nie musisz cierpieć w milczeniu. Rozmawiaj z mężem, przyjaciółką itd. (będzie im łatwiej z tobą wytrzymać, kiedy będą znać przyczynę „dziwnego zachowania”),
  • ulgę może przynieść herbatka z liści malin lub mięty.
Celina Fręczko
Oceń4.93 / 27

Podobne w temacie Choroby kobiece

Skomentuj Napięcie przedmiesiączkowe - PMS

Gość

Podobne do Napięcie przedmiesiączkowe - PMS

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl