Polki.pl
kom. (0)

Jak ograniczyć słodycze w diecie dziecka?

Cukierki, ciastka i ciasteczka chyba od zawsze sprawiały wrażenie jakby się uśmiechały zachęcająco do dzieci i wołały „Zjedz mnie!”. Reklama „ciasteczkowych potworów” skutecznie zachęca dzieciaki do schrupania ciastek, lizaków i czekoladek. Przecież „zdrowe” ciasteczka i napoje sprawiają, że wszyscy członkowie rodzin są uśmiechnięci i zdrowi. Słodycze-kit czy hit dla twojej rodziny? Nie ufaj reklamom! Za wszelką cenę ujarzmij „ciasteczkowe potwory” w diecie swojego dziecka. Poznaj wpływ cukrów prostych na organizm. Dowiedz się jak ograniczyć słodkie „pyszności” w diecie dziecka?

Jak ograniczyć słodycze w diecie dziecka?

Fot. Depositphotos

Cukier - wpływ na zdrowie

Poniżej kilka przykładów niekorzystnego wpływu cukru prostego na zdrowie:

  • Cukier to „dodatkowy" pokarm, który w wielu przypadkach zajmuje ważniejsze miejsce od innych produktów odżywczych. Na przykład: dziecko pijąc słodkie napoje nie ma ochoty na picie mleka czy maślanki.
  • Produkty, które są źródłem fermentujących węglowodanów mają wpływ na powstawanie ubytków zębowych.
  • Obfitość cukru w diecie powoduje wzrost wolnych rodników i oksydantów,
  • Cukier ma wpływ na zły stan dziąseł,
  • Zjedzony słodycz w bardzo krótkim czasie przenika do krwi i niestety jest znacznym obciążeniem dla trzustki,
  • Cukier przyczynia się do otyłości oraz jej powikłań w postaci miażdżycy, cukrzycy oraz zaburzenia pracy układu odpornościowego,
  • Cukier to wróg pracy jelit.

Nikogo nie zachęcamy do usunięcia z diety dziecka węglowodanów złożonych, gdyż mają bardzo duże znaczenie w funkcjonowaniu organizmu. Jednak cukry proste powinny stanowić mniej niż 10% całkowitej ilości energii. Wartość tę można łatwo przekroczyć jedząc ciasteczka, cukierki i białe pieczywo. Dlatego ograniczajcie cukry proste.

Niektórym rodzicom udaje się utrzymać dzieci z dala od słodyczy do czasu rozpoczęcia przygody z przedszkolem lub szkołą. Następny okres jest trudniejszy, bo „przecież kolega ma zawsze batonika lub lizaka”. Jednak ciężko ograniczyć słodycze gdy wszystkie okazje do świętowania niestety w większości przypadków ściśle wiążą się z cukrem. Jak sobie z tym poradzić?

Świętowanie

W ciagu roku jest przynajmniej kilka okazji do świętowania. Z tej okazji ktoś zawsze obdarowuje twoje dziecko słodyczami. Jeszcze nie skończyły się zapasy z jednej dostawy a tu już kolejna dostawa cukrów prostych. Masz kilka opcji:

  • Poproś bliskie osoby nie obdarowywali dziecka słodyczami,
  • Ze słodyczy wybierz te, których za wszelką cenę nie chcesz dawać dziecku (np. lizaki) i bez mrugnięcia okiem wyrzuć je do kosza. Pozostałe słodycze schowaj w wybranym przez ciebie miejscu i od czasu do czasu pozwól dziecku coś wybrać.
  • By nie gromadzić zapasów słodyczy umów się z dzieckiem, że nowa dostawa warunkuje wyrzucenie „starych” słodyczy (z poprzedniej dostawy).

Słodkie płatki śniadaniowe

Zachęcająca reklama „zdrowych” słodkich płatków śniadaniowych nie pozwala spokojnie przejść dziecku obok półki z płatkami. Ty jednak nie sugeruj się reklamą. Serwuj dziecku płatki owsiane z dodatkami (suszone śliwki, morele, rodzynki). To pełnoziarnisty produkt, który dłużej uwalnia cukier. Płatki owsiane zawierają błonnik pokarmowy, który ma dobry wpływ na pracę jelit. Możesz pozwolić by raz na jakiś czas dziecko dorzuciło garstkę wybranych „zdrowych” płatków do zdrowych płatków. Z góry ustal jak należy rozumieć – raz na jakiś czas.

Ogranicz cukier

Gdy zamierzasz upiec ciasto ograniczaj ilość cukru podaną w przepisie o około 1/3. Zamiast cukru dodawaj owoce. Cukier możesz zastąpić stewią lub cukrem brzozowym. Ksylitol czyli cukier brzozowy przeciwdziała otyłości, gdyż ma mały indeks glikemiczny. Jego zaletą jest to, że zmniejsza łaknienie na węglowodany. Cukier brzozowy ma korzystny wpływ na stan zębów i dziąseł.

Słodycze to nie nagroda
Nie traktuj słodyczy jako nagrody. To nie jest wyjątkowe jedzenie tylko posiłek zawierający puste kalorie. Jeśli uda ci się przekonać dziecko, że słodycze to nic wielkiego zmniejszysz pragnienie sięgania po ciasteczkowe potwory. Zachęcaj dziecko do podjadania warzyw, gdyż zawierają więcej cukrów złożonych. Te są trawione wolniej i dostarczają energii przez dłuższy czas.

Napoje

Gdy jedziecie na wycieczkę zaopatrz dziecko w napój przygotowany w domu. Wówczas unikniesz kupowania słodkich napojów. Postaw na wodę i soki warzywne, najlepiej przygotowane przez ciebie. Nie pój dzieci kolorowymi gazowanymi napojami. Nie pozwól na to by dziecko poiło cię lub rodzeństwo ze swojej butelki lub kubka (obrazek: łyk mama, łyk dziecko- z jednego kubka).

Pamiętaj!

  • Cukier prosty jest nie tylko w słodyczach ale również białym pieczywie. Dlatego warto go zastąpić np. razowym.
  • Żadne twoje starania nie przyniosą rezultatu jeśli z przyjemnością sięgasz po słodycze.
  • Bądź konsekwentna! Jeśli ustalicie konkretne zasady- przestrzegajcie ich wszyscy bez wyjątku!

Źródło: „Zdrowe dzieciaki” dr J. Fuhrman, „Żywienie dzieci” H. Woś, A. Staszewska-Kwak, „Zdrowe jedzenie dla zdrowych dzieci” B. Swinney.

Oceń5.00 / 1

Podobne w temacie Zdrowe rady

Skomentuj Jak ograniczyć słodycze w diecie dziecka?

Gość

Podobne do Jak ograniczyć słodycze w diecie dziecka?

Katalog prezentów
Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl