Polki.pl
kom. (6)

Hipoglikemia (niedocukrzenie)

O hipoglikemii mówimy wtedy, gdy stężenie glukozy we krwi spadnie poniżej 60 mg% (3,4 mmol/l). Należy jednak pamiętać, że wartości stężenia glukozy powodujące objawy hipoglikemii określa się w sposób indywidualny.

Przeczytaj też: Co to jest hipoglikemia reaktywna?

Hipoglikemia (niedocukrzenie)

fot. Fotolia

Organizm człowieka broni się przed wystąpieniem hipoglikemii (niedocukrzenia). Zwykle występują objawy sygnalizujące ten stan. Każdy chory trochę inaczej odczuwa niedocukrzenie. Warto nauczyć się rozpoznawać wczesne objawy hipoglikemii, aby w pore podjąć odpowiednie środki zaradcze.

Zobacz też: Zadbaj o menu przy cukrzycy!

Do najczęstszych przyczyn hipoglikemii zalicza się:

  • błędy dietetyczne (błędy w odżywianiu)
  • nadmiar insuliny
  • za duży wysiłek fizyczny (zmiana aktywności fizycznej)
  • spożycie alkoholu
  • nieregularne przyjmowanie zaleconych dawek doustnych leków hipoglikemizujących
  • infekcje (bezobjawowe)
  • nieadekwatną dawkę leków doustnych

Postępowanie przy objawach hipoglikemii:

U chorego przytomnego:

  • doustne podanie cukru prostego (np. cukier) lub napoju słodzonego (np. słodka woda, słodki sok)
  • aby uniknąć wystąpienia ponownego incydentu hipoglikemii, należy spożyć węglowodany złożone, a pomiar glikemii powtórzyć po 60 minutach
  • rozważyć podanie glukagonu domięśniowo
  • nauczyć podawania glukagonu osoby z otoczenia chorego (należy sprawdzić termin ważności preparatu).

U chorego nieprzytomnego:

  • w przypadku śpiączki należy choremu podać dożylnie 20-procentowy roztwór glukozy lub domięśniowo glukagon, aż do momentu odzyskania przez niego świadomości, a następnie doustnie węglowodany, do chwili całkowitego ustąpienia ryzyka nawrotu incydentu hipoglikemii
  • nie należy podawać glukagonu chorym leczonym preparatami doustnymi oraz po spożyciu alkoholu.

Objawy hipoglikemii:

  • pocenie się
  • uczucie głodu
  • uczucie słabości
  • kołatanie serca
  • niepokój
  • zaburzenia widzenia
  • drzenie rąk
  • bóle głowy

Pamiętaj przy hipoglikemii!

  • zawsze ustal, co mogło być przyczyną hipoglikemii
  • badaj poziom cukru we krwi i moczu
  • noś ze sobą kostki cukru
  • noś ze sobą Kartę Cukrzyka, która informuje, że jesteś chory na cukrzycę. Kartę Cukrzyka możesz bezpłatnie zamówić na stronie "Moja Cukrzyca"

Na podstawie: "Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę, 2005" Polskie Towarzystwo Diabetologiczne

Oceń4.60 / 10

Podobne w temacie Pozostałe choroby

  • Alergia czy przeziębienie?Alergia czy przeziębienie?Jesienią czasem trudno odróżnić przeziębienie od alergii, ponieważ mają podobne objawy. Jednakże, gdy się...
  • Narkolepsja, czyli nagłe zasypianieNarkolepsja, czyli nagłe zasypianieSpecyficzne napady snu nie są częstą przypadłością... Każdemu z nas zdarza się zasnąć we fotelu, czy podczas...
  • Hemoroidy czyli guzki krwawnicze - zapobieganie i leczenieBolesne guzki okolic intymnychPopularnie chorobę tę uważa się za dolegliwość, która dotyczy układu pokarmowego, ale w rzeczywistości jest...
  • Łuszczyca - fakty i mityŁuszczyca - fakty i mityBlisko milion Polaków cierpi na łuszczycę, z czego 1600 zmaga się z jej ostrą postacią. Poniżej przybliżamy...

Skomentuj Hipoglikemia (niedocukrzenie)

Gość
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 30 Maj 14, 13:34
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)ja chyba mam takie objawy hipoglikemii jak długo mam przerwę między posiłkami i jestem głodna. czy to może mieć związek z tarczycą?
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 2 Paź 12, 08:30
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)Odnośnie hipoglikemii to polecam cukier w tubce Jubin. Kiedyś dostępny był tylko w Niemczech, a teraz jest Polski dystrybutor u którego można zamówić poprzez stronę internetową www.jubin.pl .
Gosia z Biedronki.
Sobota | 1 Sty 11, 13:19
0    nie oceniono 0
Gosia z Biedronki.
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)Mam hipoglikemię.Ale nie mogę jeść 5 posiłków.W pracy prawie nie mam przerwy.Siedzę na kasie i nie wolno mi zejść, ani jeść "na kasie".Błędne koło.Podjadam po kryjomu batony,na które nie mogę już patrzeć.Przytyłam.Nie chce mi się żyć.Szukam innej pracy,gdzie mogę jeść, wtedy gdy muszę.Nic z tego.Nie mogę żadnej znaleźć.Cóż z tego że wiem co i...
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 19 Mar 11, 21:40
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)przy hipoglikemii reaktywnej nie wolno jest słodyczy. podanie glukozy w jakiej kolwiek formie wywołuje gwałtowny spadek cukru! zamiast batonów podjadaj pestki słonecznika, dyni itp. ...jedzenie szykuj sobie w pojemniczkach i podjadajco jakiś czas.
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 28 Gru 09, 16:31
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)Witam. Mam objawy hipoglikemii od trzech lat. Lekarz powiedział mi że internistycznie jestem zdrowy i ze on mi nie moze pomoc pomimo tego że poziom cukru czesto spadał i spada mi ponizej 80 i 70 miligramow ai zdzrzalo sie ponizej 60 miligramow. Czy może ktoś wie co powinienem dalej robic lub jakim badaniom sie poddac. Maciek
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 14 Sie 10, 17:34
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Hipoglikemia (niedocukrzenie)Powinieneś PRZESTAĆ SPOŻYWAĆ BIAŁY CUKIER bo to on cię zabija. Wyeliminuj z diety każdą postać słodkiej trucizny! Poszukaj informacji na ten temat ,znajdziesz szybko i będziesz przerażony!!!
Napisz komentarz i dołącz do dyskusji

Podobne do Hipoglikemia (niedocukrzenie)

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl