Dziura w umyśle

... czyli o manipulacji w naszym życiu. Dlaczego ulegamy manipulacji i jak się przed nią bronić
/ 17.11.2010 06:55

... czyli o manipulacji w naszym życiu. Dlaczego ulegamy manipulacji i jak się przed nią bronić

Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, co oznacza, że codziennie jesteśmy bombardowani ogromną ilością informacji. Nasz umysł nie radzi sobie ze złożonością i różnorodnością docierających do niego informacji, więc szuka dróg „na skróty”. Redukuje wysiłek poznawczy, któremu towarzyszy pełna i krytyczna analiza informacji odwołując się do utartych schematów i doświadczeń, które w psychologii określane są mianem heurystyk poznawczych i oznaczają uproszczone metody wnioskowania. W ten sposób powstaje „dziura” w umyśle, która powoduje, że w życiu codziennym dosyć łatwo ulegamy manipulacji. Techniki manipulacyjne wykorzystują naszą skłonność do ulegania autorytetom, wiarę w cuda czy w obietnice bez pokrycia oraz inne cechy naszego charakteru takie jak lekkomyślność, naiwność i łatwowierność.

Zwłaszcza reklamy, aby uwiarygodnić swój przekaz odwołują się do badań i opinii przeprowadzanych przez niezależne instytucje. Jak mamy nie wierzyć w skuteczność i cudowność reklamowanych produktów, na przykład środków piorących, które zapewnią naszym ubraniom „biel bielszą niż śnieg”, skoro ich jakość potwierdzają rzetelne instytucje. W wyniku oddziaływania reklamy robiąc zakupy sięgamy po reklamowany proszek wierząc, że po wypraniu w nim nasza odzież będzie śnieżnobiała.

Jeszcze bardziej jesteśmy skłonni uwierzyć w przekaz reklamowy, gdyś ktoś znany i lubiany swoją osobą firmuje dany produkt. Chcemy wówczas nosić ubrania takie jak on, jeść to co on, używać tych samych kosmetyków. Po prostu chcemy podarować sobie „odrobinę luksusu” i spróbować jak to jest żyć jak „gwiazda”.

Jeśli chodzi o osoby znane, które odniosły sukces to jesteśmy w stanie uwierzyć, że sprawdzą się one w każdej dziedzinie bez względu na ich kompetencje. Doskonały tego przykład stanowił przedwyborczy sondaż „Newsweeka” sprzed kilku lat, który wygrał Pan Tomasz Lis. Przez większość ankietowanych, on jako doświadczony dziennikarz i wykształcony człowiek, uznany został za idealnego kandydata na Prezydenta RP.

Z manipulacją spotykamy się także w edukacji. Powszechnie wymagana znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego zmusza nas do szukania szybkich i skutecznych form jego nauki. Dziesiątki osób zapisuje się na kursy typu „cztery razy szybciej”. Taką sytuację wykorzystuje także prasa. Gazety, aby zapewnić sobie sprzedaż dodają do każdego egzemplarza (oczywiście za dodatkową opłatą) kurs języka obcego z reguły składający się z kilku części. Takie postępowanie to swoisty program lojalnościowy, któremu poddajemy się mimowolnie.

Wierzymy także w obietnice składane nam przez różnych szarlatanów, którzy obiecują nam, że pijąc dziwną mieszankę pozbędziemy się nękających nas chorób. Podobnie jest z różnymi pastylkami i innymi środkami na odchudzanie. Ufamy, że schudniemy bez wysiłku łykając odpowiednie preparaty. Zapominamy, że niskokaloryczna dieta i ćwiczenia fizyczne stanowią gwarancję szczupłej sylwetki.

W stosunkach międzyludzkich także ulegamy manipulacji. Odpowiadamy dobrem na dobro, uśmiechem na uśmiech. Zwykle staramy się zrewanżować innym za okazaną pomoc nieuświadamiając sobie, że ktoś nas po prostu wykorzystuje.

To tylko kilka przykładów manipulacji jakiej jesteśmy poddawani na co dzień. Nasuwa się pytanie dlaczego nie potrafimy bronić się przed manipulacją? Po pierwsze dlatego, że nasze zachowanie zgodne z oczekiwaniami manipulatora z reguły jest dla nas korzystne (przynajmniej tak nam się wydaje) a tak jest nam wygodniej. Po drugie, zwykle ulegamy złudzeniom. Po trzecie, podawane informacje są z reguły wielokrotnie powtarzane. W ten sposób zapisywane są one w naszej podświadomości w wyniku, czego wykonujemy jakby „wewnętrzne rozkazy” nie będąc tego w pełni świadomi.

Czy znajomość różnych technik manipulacji i propagandy stanowi niezawodny oręż obrony przed nimi? Niestety nie, zwłaszcza wtedy, gdy osoba manipulująca doskonale ukrywa swe zamiary i odwołuje się do naszych potrzeb. Trudno jest także bronić się, gdy ktoś wykorzystuje nasze nawykowe sposoby reagowania, nad którymi nie sprawujemy kontroli.

Nie mniej jednak ludzie mediów świadomi, jakie zagrożenia niesie manipulacja czy propaganda powinni starać się chronić odbiorców przed szkodliwym przekazem informacji. Po pierwsze, odbiorcy powinni być uczciwie, w pełni i wiernie informowani o faktach, aby pomimo ciągłe zmieniającej się rzeczywistości mogli zrozumieć świat, w którym żyją. Głoszenie prawdy stanowi ochronę przed manipulacją. Ludzie mediów powinni propagować prawdę demaskując równocześnie wszelkiego rodzaju zakłamanie i manipulację. Na dziennikarzach jako nadawcach ciąży obowiązek dbania o maksymalnie rzetelny i obiektywny sposób przekazu informacji oraz o faktyczny pluralizm mediów i społeczną nad nimi kontrolę. Po drugie, ludzie mediów obnażając techniki manipulacyjne powinni zachęcać odbiorców do postaw aktywnych, aby mogli oni wyrobić sobie własne kryteria oceny, krytycyzm i samodzielność myślenia. Asertywność oraz krytyczne i samodzielne myślenie jest jedną ze szczepionek przeciwko manipulacji. Po trzecie, należy zaoferować odbiorcom odpowiednio przygotowanych doradców lub wychowawców o wysokich kompetencjach kulturowych i moralnych oraz o bogatym życiu duchowym. Po czwarte, trzeba zadbać o prymat wartości nad potrzebami. To wychowawcy, o których mowa powyżej muszą mieć na względzie to, aby ich wychowankowie potrafili sterować własnymi potrzebami za pomocą rozumu.

Trzeba mieć nadzieję, że działania ludzi mediów pozwolą na zaszczepienie u odbiorców krytycyzmu, który pozwoli im skutecznie bronić się przed manipulacją i propagandą.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Do -70% na wybraną ofertę
Do -70% na wybraną ofertę
Rabat do 70% na wybraną ofertę... więcej»
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
+
Do -70% na wybraną ofertę
Online

Rabat do 70% na wybraną ofertę bielizny i dodatków dostępną na intymna.pl. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 149,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 89,99 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Skorzystaj z rabatu i kup wyją... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
Twoja ulubiona biżuteria teraz -20%
Online
Stacjonarnie

Skorzystaj z rabatu i kup wyjątkową biżuterię w doskonałej cenie. Z hasłem “SZALENSTWO” -20% na autorskie wyroby ze srebra i srebra złoconego oraz apaszki. Promocja obowiązuje na www.umiar.pl (wpisz kod podczas finalizacji zakupów), a także w butiku stacjonarnym marki na warszawskiej Saskiej Kępie. Szczegóły w butiku i na stronie.  

Najniższa cena apaszki ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 455 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 364 zł 

Najniższa cena kolczyków ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 885 zł 

Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 708 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
-20% na całą ofertę sklepu
-20% na całą ofertę sklepu
20% rabatu na wszystkie produk... więcej»
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
+
-20% na całą ofertę sklepu
Online

20% rabatu na wszystkie produkty nieprzecenione z wyłączeniem marki HKliving. Oferta dostępna na dutchhouse.pl. Szczegóły na stronie.  

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 389,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 311,99 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szzw20
Zobacz
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł *przy zakupach za... więcej»
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
+
Rabat 150 zł*
Online
Stacjonarnie

Rabat 150 zł *przy zakupach za min. 700 zł z kodem SZALWIT24. Zniżka nie dotyczy gotowych zestawów walizek i nie łączy się z innymi akcjami specjalnymi. Oferta dostępna w salonach stacjonarnych i na wittchen.com. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
do -40%
do -40%
Rabat do -40% na wszystkie but... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
+
do -40%
Online

Rabat do -40% na wszystkie buty i torebki z kodem: ZAKUPY. Oferta dostępna sklep.carinii.com.pl. Szczegóły na stronie.  

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 649 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 519,20 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na kolczyki oraz akc... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na kolczyki oraz akcesoria przy zakupach za min. 299 zł. Rabat 20% na zegarki do 8 000 zł. Szczegóły w salonach i na wkruk.pl

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO24
Zobacz
REKLAMA