Polki.pl
kom. (3)

Dieta na wiosnę

Dieta wiosenna ma nam pomóc przetrwać wietrzny i często deszczowy okres pomiędzy zimą a wyczekiwanym latem, w dobrym nastroju i zdrowiu. Powinna dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz zwiększoną dawkę witamin i mikroelementów wzmacniających nasz układ odpornościowy.

Czego zatem w tym okresie potrzebuje nasz organizm?
Przede wszystkim warzyw i owoców, których w tym czasie nie brakuje: pomidorów, marchwi, sałaty, papryki, warzyw strączkowych, ogórków, cukini, cebuli a także szczypiorku, rzodkiewek, rzeżuchy oraz innych nowalijek wyhodowanych na parapecie oraz owoców: jabłek, gruszek, winogron, śliwek. Zawarte w nich witaminy (głównie antyoksydanty) i związki mineralne wzmacniają nasz organizm zapobiegając tym samym infekcjom oraz chronią nas przed wieloma chorobami. Warzywa i owoce są też niezastąpionym źródłem błonnika, który wspomaga regulację przemiany materii, wchłania toksyny, cholesterol i inne szkodliwe związki, które następnie są wydalane z organizmu. W cieplejsze wiosenne dni warto sięgnąć po bomby witaminowe w postaci chłodników. Na bazie maślanki lub kefiru z dodatkiem warzyw, ziół lub na słodko z owocami i aromatycznym cynamonem. Dieta na wiosnę

Warzywa i owoce powinny być elementem każdego posiłku. Nie kupujmy ich na zapas, ponieważ nawet przechowywane w prawidłowy sposób tracą dużą część drogocennych witamin i minerałów. Warto pamiętać także o czosnku, który ma zdolności bakteriobójcze. Działanie czosnku jest zbliżone do działania niektórych antybiotyków. Jeśli przeszkadza Ci nieprzyjemny zapach, można go nieco zneutralizować, żując natkę pietruszki lub łącząc te dwa produkty w jednej potrawie. Poza warzywami i owocami dobrym źródłem błonnika są także pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak razowe pieczywo, kasze, brązowy ryż.

Mięso i jego przetwory starajmy się jeść dwa lub trzy razy w tygodniu. Wybierajmy raczej chude mięso, takie jak kurczak, indyk, królik czy cielęcina. Nie zapominajmy o rybach bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (obniżające poziom cholesterolu we krwi) i pełnowartościowe białko oraz o roślinach strączkowych, które są świetnym źródłem wapnia, żelaza, cynku oraz (podobnie jak mięso i ryby) wartościowego białka. Do potraw dodawajmy świeże zioła, najlepiej z własnego mini ogródka ziołowego. W doniczce na parapecie warto zasadzić aromatyczną bazylię, kolendrę, lubczyk, oregano, rozmaryn, i wiele, wiele innych.

Po zimniejszym dniu najlepiej sięgnąć po coś rozgrzewającego. Gorąca czekolada (może być z dodatkiem ostrej papryki) poza działaniem rozgrzewającym bardzo skutecznie poprawia nastrój - powoduje uczucie zadowolenia, rozjaśnia umysł, dodaje energii. Magnez w niej zawarty reguluje sprawność komórek nerwowych, a cynk i selen zwiększają wydzielanie serotoniny. Niestety z powodu dużej zawartości cukru i tłuszczu czekolada jest bardzo kaloryczna, dlatego nie powinniśmy przesadzać z tym lekarstwem na smutki. Jedzmy nie więcej niż jedną, dwie kostki dziennie (najlepiej gorzkiej).

Innym, zdecydowanie lepszym sposobem na poprawę nastroju jest ruch – podobnie jak czekolada powoduje wydzielanie serotoniny, a do tego poprawia naszą sprawność i kondycję. Niezależnie od pogody starajmy się jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. W ten sposób zahartujemy się i wyrobimy sobie dobrą kondycję, spalimy nagromadzone przez zimę kalorie i z uśmiechem z piękną sylwetką wkroczymy w gorące lato.

mgr Justyna Marszałkowska
Centrum Dietetyczne ProLinea
www.e-prolinea.pl
Oceń0.00 / 0

Podobne w temacie Dietetyk radzi

Skomentuj Dieta na wiosnę

Gość
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 17 Mar 10, 16:41
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta na wiosnęA ja równiez jak Wy postawie na ruch - tylko ze zamieniłam go na kurs tańca
www.yuliet.pl/i z dietami sie pożegnałam.
Gość We-Dwoje.pl
Piątek | 27 Mar 09, 14:15
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta na wiosnęMasz calkowita racje. Dobra dieta jest oczywiscie bardzo wazna ale rownie wazny jest ruch. Rower to bardzo dobry wybor!
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 25 Mar 09, 19:29
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta na wiosnęA czy nie uwazacie ze aby naprawde zrzucic co nie co warto wprowadzic tez duzo ruchu ???
Dlatego ja oprócz diety kupie sobie nowy rowerk juz mam upatrzonego maxima.

Podobne do Dieta na wiosnę

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl