Polki.pl
kom. (7)

Dieta dla włosów

Czego potrzebują włosy?
Odpowiedni budulec do budowy włosów organizm pozyskuje z białka pożywienia. Najbardziej wartościowe są te, zawierające w swym składzie dwa niezbędne człowiekowi aminokwasy siarkowe
– cystynę i metioninę.

Dzięki nim możliwe jest powstanie odpowiednich wiązań, które pełnią rolę wzmocnień oraz nadają prawidłową przestrzenną budowę włosom.
Pewne ilości obu aminokwasów można znaleźć w pokarmach takich jak mięso i jego przetwory, jaja, drób, ryby, ale zawierają je również produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych, takie jak:
  • Zarodki pszenne,
  • Soja,
  • Płatki owsiane,
  • Otręby pszenne.
Produkty te powinny stanowić codzienny element jadłospisu, gdyż ze względu na swą rolę budulcową aminokwasy siarkowe nie mogą być zastąpione żadnymi innymi związkami. Trzeba też wiedzieć, że nie mogą być magazynowane „na zapas” i z tego względu muszą być regularnie dostarczane z pożywieniem przez całe życie.

Ponadto do budowy włosów potrzebne są substancje energetyczne – głównie glukoza; jak też witaminy (z grupy B, wit. A i E) oraz liczne biopierwiastki (żelazo, miedź, selen, cynk, itp.). Te ostatnie stymulują tempo wzrostu i podnoszą wytrzymałość konstrukcji rosnącego włosa.

Witaminy

Szczególnie ważne dla włosów są witamina B6 i A, które wspomagają wzrost włosów, oraz chronią je przed chorobami oraz niekorzystnym oddziaływaniem czynników atmosferycznych i środowiskowych. Witaminy z grupy B zapobiegają łojotokowi i związanymi z tym zmianom zapalnym skóry osłabiającym włosy. Warto wiedzieć, że przetłuszczanie się włosów może być spowodowane brakiem tych witamin w diecie. Chociaż decydujący wpływ na występowanie łojotoku mają hormony płciowe.
Szczególne znaczenie w ochronie zdrowia włosów ma kwas pantotenowy. Odgrywa on podstawową rolę podczas podziałów komórek w mieszku włosowym, dlatego jego obecność jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Witamina ta jest ponadto jednym z naturalnych składników elementów budulcowych włosa odpowiedzialnych za jego własności mechaniczne (np. siłę i sprężystość). Jest też ważnym składnikiem spoiwa wypełniającego przestrzenie międzykomórkowe i utrzymującym odpowiednią wilgotność włosów.

Osłabione i wysuszone słońcem włosy domagają się wzmocnienia. Pomocne są witaminy A i E. Witamina A przyśpiesza cykl odnowy komórkowej i wpływa na poprawną budowę keratyny, z której zbudowane są włosy. Witamina E jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, co chroni naczynia włosowate zaopatrujące włosy w składniki odżywcze przed uszkodzeniem. Rozszerza ona cienkie naczynia włosowate, co ułatwia zaopatrzenie mieszków włosowych drogą krwi. Obie witaminy przeciwdziałają starzeniu się skóry.

Minerały

Jony żelaza są nierozerwalnie związane z tzw. oddychaniem komórkowym dostarczającym energii komórkom macierzy, które ulegają licznym podziałom i różnicowaniu się. W konsekwencji tych procesów powstaje włos. Są też niezbędne dla działania enzymu wpływającego pośrednio na prawidłowość i częstość podziałów komórek macierzy, co decyduje o prawidłowej budowie i tempie wzrostu włosów. Szczególnie zagrożone deficytem żelaza są kobiety. Obfite krwawienia miesiączkowe, okres ciąży i „ubogożelazowa” dieta może u pań stosunkowo szybko doprowadzić do niedoboru tego mikroelementu. Wskutek tego włosy stają się cienkie, łamliwe i ulegają przerzedzeniu.

Cynk uaktywnia enzymy kontrolujące metabolizm białek zawierających wiązania dwusiarczkowe potrzebne do budowy włosa. Wpływa też na gospodarkę witaminą A, która ma znaczący wpływ na proces keratynizacji naskórka, jak też włosów i paznokci. Długotrwały niedobór powoduje z początku zahamowanie wzrostu, później przerzedzanie się włosów, zaś w skrajnych przypadkach może doprowadzić do całkowitego wyłysienia.

Miedź wzmacnia włosy. Od niej zależy bowiem wzrost prawidłowej struktury rogowej włosa. Niedostatek tego pierwiastka skutkuje np. zbyt małą liczbą „mostków dwusiarczkowych”, które wzmacniają siłę i sprężystość włosów. W konsekwencji włosy stają się słabe i poskręcane. W przypadku niedoboru miedzi w organizmie dochodzi także do zaburzeń w gospodarce żelazem, co jeszcze bardziej może niekorzystnie wpłynąć na stan włosów.

Jak zapewnić włosom zdrowie i urodę?

Spożywany przez nas pokarm często nie wystarczy do zapewnienia włosom wszystkich niezbędnych aminokwasów siarkowych, witamin i mikroelementów. Jednak warto wzbogacić swój codzienny jadłospis w odpowiednie produkty i cieszyć się pięknymi włosami.
  • Mięso, drób, ryby, owoce morza, jaja oraz płatki owsiane i otręby pszenne - zawierają metioninę i cystynę. Dostarczają one także sporo żelaza, cynku i miedzi.
  • Pieczywo pełnoziarniste i razowe, niełuskany ryż, gruboziarniste kasze, makarony razowe - zawierają dużo witaminy B1.
  • Pestki słonecznika, nasiona sezamu, kiełki pszenicy, orzechy - mają dużo witaminy B6, E i kwasu pantotenowego.
  • Sałata, brokuły, jarmuż, pomidory, papryka, natka pietruszki, koperek, brzoskwinie i melon to bogate źródła beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.
  • Niegazowana woda mineralna (co najmniej 2 litry) - oczyszcza organizm.
Czego włosy nie lubią?

Uważa się, że nadmiar produktów zbożowych oraz cukier są szkodliwe dla zdrowia. Dobrze jest więc wykluczyć z diety bardzo słodkie owoce, bowiem zbyt duża ilość węglowodanów w nich zawarta powoduje szybkie przetłuszczanie się włosów, a czasami nawet powstawanie tłustego łupieżu i zaburzeń w pracy mieszków włosowych.

Oceń4.29 / 7

Podobne w temacie Kosmetyczne ABC

Skomentuj Dieta dla włosów

Gość
Gość We-Dwoje.pl
Środa | 18 Kwi 12, 14:56
-2    oceniono 2 razy
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta dla włosówPolecam Floradix żelazo i witaminy. Zawarta w nim witamina B2 jest ważna dla zdrowych oczu włosów i paznokci. Poza tym preparat ogólnie wzmocni nasz organizm nie tylko poprawi urodę ale i zdrowie:) Smakuje w dodatku pysznie:)
Gość We-Dwoje.pl
Wtorek | 11 Paź 11, 23:38
+1    oceniono 1 raz
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta dla włosówdziwne, a ja żrem tylko ser i mi z tym dobrze
zz
Piątek | 13 Sty 12, 16:11
+1    oceniono 1 raz
zz
Re: Dieta dla włosówdo czasu
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 14 Lut 11, 12:07
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta dla włosówHm ciekawe. Trafiłem tu przez przypadek, ale widzę będę musiał zmienić dietę (a w sumie to wzbogacić). Na szczęście jestem wszystkożerny, więc nie będę miał z tym kłopotów ;) Dzięki za artykuł i pozdrawiam, Strzelec
Gość We-Dwoje.pl
Sobota | 22 Maj 10, 21:10
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta dla włosównajlepszą odżywką jest eko wax
Gość We-Dwoje.pl
Poniedziałek | 23 Lut 09, 23:12
0    nie oceniono 0
Gość We-Dwoje.pl
Re: Dieta dla włosówHmmm, całe szczęście, że lubie orzechy i płatki owsiane, bo widzę że bardzo moje włosy ich potrzebują. Nawet nie myślałam, że żelazo znajduje się także w płatkach owsianych? Kiedyś często jadłą musli orzechowe, a ostatnio bardzo polubiłam Fitellę. A z orzechów najbardziej kocham laskowe bez skórki!
natalka17
Poniedziałek | 1 Gru 08, 17:07
0    nie oceniono 0
natalka17
Re: Dieta dla włosówNajprawdopodobniej najważniejszą strukturą, która ma wpływ na zdrowie włosa jest warstwa tłuszczu, której grubość zależy od zdrowia, opieki, właściwych ćwiczeń. W przypadku utraty dokrwienia włosa, będzie on mniej odżywiony, w wyniku, czego straci kolor lub wypadnie.
Napisz komentarz i dołącz do dyskusji

Podobne do Dieta dla włosów

Zobacz
ostatnie wydanie tygodnika

Wysłanie formularza jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu We-Dwoje Polki.pl