POLECAMY

Kombucha dla zdrowia

Grzybek japoński, reklamowany jako eliksir długowieczności i panaceum na niemal wszystkie schorzenia ostatnio bije rekordy sprzedaży w sklepach ze zdrową żywnością. Specjalnie dla ciebie sprawdzamy, czy słusznie.

Kombucha dla zdrowia fot. dreamstime

Kombucha (wym. kombucza), zwana inaczej herbacianym grzybem lub grzybkiem japońskim to całkowicie naturalny produkt. To elastyczna, galaretowata masa, koloru kremowego, przyjmująca kształt naczynia w którym się znajduje. Z biologicznego punktu widzenia jest to po prostu połączenie specjalnych drożdży i bakterii tzw. SCOBY (z ang. Symbiotic Cultures of Bacteria and Yeasts, – symbiotyczne kultury drożdży i bakterii), które żyją obok siebie w idealnej harmonii. Kolonia (matka) dodana do posłodzonej herbaty zaczyna fermentację, w wyniku czego powstaje orzeźwiający, lekko musujący napój o jabłkowym smaku, unikalnym składzie i właściwościach. Zawiera on dużo kwasów organicznych, żelazo, magnez, sód, potas, wapń, miedź, cynk oraz witaminy: C i z grupy B a także m.in. kofeinę i alkohol.    



Naturalne lekarstwo


Sfermentowaną herbatę uważa się eliksir młodości. Ale nie tylko. Kombucha ma wiele innych zalet:



  • to uniwersalny lek na łuszczycę, nadciśnienie i wysoki cholesterol;


  • stosuje się ją w dietach oczyszczających i odchudzających;

usuwa toksyny z organizmu, reguluje trawienie, przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczów;


  • przywraca naturalną równowagę kwasowo-zasadową;

dodaje sił;

poprawia koncentrację;
  • 

korzystnie wpływa na stan skóry i włosów;

wzmacnia układ nerwowy;


  • łagodzi objawy migreny.



Skoro tak, kombuchę warto polecić każdemu. Sęk w tym, że sfermentowana herbata nie doczekała się zbyt wielu badań, które potwierdzałyby jej prozdrowotne właściwości. Nieliczne eksperymenty, w tym te prowadzone przez polskich naukowców, dowodzą jedynie, że kombucha rzeczywiście może korzystnie wpływać na metabolizm, wspomaga detoksykację organizmu oraz trawienie. Lekko musujący napój zawiera probiotyki (dobre bakterie), które wchodzą w skład naturalnej flory bakteryjnej jelita grubego. Dlatego kombucha może być naturalnym suplementem diety. Inne badania potwierdziły, że poprawia odporność i wspomaga leczenie choroby wrzodowej. Jednocześnie zaczęły pojawiać się niepokojące doniesienia o szkodliwości cudownego specyfiku, które studzą optymizm zwolenników kombuchy. Okazuje się, ze przedawkowanie sfermentowanego napoju może wywołać: zakwaszenie organizmu, nudności, wymioty i bóle głowy, a u niektórych osób także reakcje alergiczne. Dlatego specjaliści z Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków zalecają, by pić nie więcej niż 120 ml napoju, czyli niespełna pół szklanki dziennie.  



Domowa hodowla


Gotowy napój znajdziesz w sklepach ze zdrową żywnością ok. 7 zł za 500 ml. Można go także zrobić samemu.

Oto składniki:



  • grzybek herbaciany (matka) wraz ze starterem (kupisz przez internet)

  • 2 łyżeczki liściastej herbaty (zielonej, czerwonej lub czarnej)
  • 
litr wody (najlepiej niegazowanej lub przefiltrowanej z kranu)
  • 
pół szklanki białego lub brązowego cukru 



Aby przygotować kombuchę do dzbanka wsyp herbatę i zalej ją litrem wrzątku. Gdy napar przestygnie, przecedź go, a płyn zlej do szklanego słoja. Następnie dodaj cukier, miód i dokładnie wymieszaj. Potem wlej starter, a na koniec włóż grzybek. Pamiętaj, by mieć dokładnie umyte ręce (żeby nie zakazić grzybka). Umieść go w słoju delikatniejszą, jaśniejszą częścią do góry. Słój przykryj gazą tak, by zapewnić dostęp powietrza, niezbędnego do prawidłowej fermentacji. Bez niego na powierzchni pojawi się pleśń. Odstaw słój w ciemne i ciepłe miejsce w temp. pokojowej z daleka od roślin. Po ok. 10 dniach napój jest gotowy. Powinien mieć orzeźwiający jabłkowy smak. Przelej go do butelki lub słoika, zakręć. Przechowuj w lodówce.

Za każdym razem, gdy przyrządzasz leczniczy napój, na powierzchni starego grzybka (matki) powstają nowe warstwy drożdży i grzybów. Można je łatwo oddzielić i wykorzystać do następnej fermentacji (umieść w czystym szklanym słoiku, zalej płynną kombuchą, zakręć i wstaw do lodówki – można go przechowywać nawet kilka miesięcy).

 



Jak stosować kombuchę

Na początek pij 1-2 łyżek napoju 3 razy dziennie. Stopniowo zwiększaj dawkę, aż do 120 ml. Popijaj to szklanką przegotowanej wody, co ułatwia odtruwanie organizmu. 

Nie dla każdego
Nie wszyscy mogą skorzystać z właściwości kombuchy. Lepiej jej unikać przy:


  • grzybicy (kandydozie)  – drożdże zawarte w napoju mogą sprzyjać rozwojowi infekcji


  • cukrzycy – podczas fermentacji powstaje alkohol, który może zakłócać działanie insuliny i leków przeciwcukrzycowych
  • 

drażliwym jelicie – napój ma działanie rozwalniające, zawiera też kofeinę, która nasila żołądkowe dolegliwości


  • chorobach nerek– ma dużo kwasu szczawiowego, który sprzyja tworzeniu się kamieni



Uwaga! Ze względu na zawartość alkoholu i kofeiny kombuchy lepiej nie podawać małym dzieciom oraz kobietom w ciąży i karmiącym naturalnie. 



SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)