szukaj

Co i jak jeść przy dnie moczanowej?

Dna moczanowa - dieta i jadłospis
fot. Fotolia

Oto, jak powinnaś się odżywiać jeśli cierpisz na dnę moczanową lub chcesz przeciwdziałać tej chorobie!

Skąd bierze się dna moczanowa?

Nagły silny ból i obrzęk jednego ze stawów, może być pierwszym objawem choroby, o której niewiele osób wie. Dna moczanowa, bo o nią tu chodzi, pojawia się ni stąd, ni zowąd. Dzieje się tak, bo podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi może utrzymywać się przez bardzo długi czas, nie dając żadnych objawów.

Nagły, ostry napad bólu stawu wynika z odkładania się w nim kryształków kwasu moczowego, gdy jego stężenie jest bardzo wysokie. Atak najczęściej pojawia się w nocy lub nad ranem i w większości przypadków dotyczy dużego palca stopy. Dna moczanowa określana jest chorobą bogaczy, bo sprzyja jej dieta z dużą ilością czerwonego mięsa i alkoholu.

Zasady diety przy dnie moczanowej

1. Zmniejsz ilość spożywanych puryn
Są to substancje zawarte pokarmach, które wzmagają produkcję kwasu moczowego w naszym organizmie. Do najważniejszych z nich należą: czerwone mięso oraz podroby (nerki wołowe, móżdżek, wątróbka); ryby w postaci wędzonej, sardynki, śledzie, owoce morza; tłuszcze zwierzęce: smalec, słonina; napoje alkoholowe, szczególnie piwo i wódka; produkty zawierające fruktozę (m.in. słodzone napoje).

2. Zwiększ ilość produktów przeciwdziałających dnie moczanowej
Do tej grupy należą: mleko i przetwory mleczne: kefiry, maślanki, twarogi; warzywa i owoce zawierające duże ilości witaminy C, w tym kapusta, kalafiory, pomidory, chrzan, owoce jagodowe, cytrusowe, owoce dzikiej róży, cebula, buraki, ogórki, rzodkiew, kalarepa, brukiew, korzeń pietruszki, seler, jabłka śliwki, gruszki, morele, brzoskwinie, melony, winogrona, czereśnie, wiśnie, rodzynki; chude mięso, ale w ograniczonych ilościach.

3. Przyjmuj leki
Gdy doszło już do rozwoju choroby, sama dieta nie wystarczy, aby zlikwidować dokuczliwe objawy i zapobiec kolejnym atakom.
W takiej sytuacji równolegle należy przyjmować przepisane przez specjalistę leki.

Jadłospis w diecie przy dnie moczanowej

DZIEŃ 1
Śniadanie: Kanapki z białym serem: 2-3 kromki chleba żytniego pełnoziarnistego, 10 dag chudego sera twarogowego, łyżka pesto z bazylii,, kilka pomidorków koktajlowych
II śniadanie: Pita z sałatką: pita razowa, kilka liści sałaty lodowej, pomidor, papryka, ogórek, kilka oliwek, 50 g fety odtłuszczonej, łyżka oliwy
Obiad:
  • Śródziemnomorska zupa: włoszczyzna, litr bulionu warzywnego, garść zielonego groszku i fasolki szparagowej, cebula, pomidor, ząbek czosnku, drobny makaron pełnoziarnisty, łyżeczka oleju. Obierz cebulę i czosnek, podsmaż na oleju, dorzuć pokrojoną w kostkę włoszczyznę i groszek, zalej bulionem i gotuj 15–20 minut. Następnie dodaj makaron, fasolkę szparagową i drobno pokrojonego pomidora. Gotuj do miękkości. Przypraw pieprzem i bazylią.
  • Papryka faszerowana: 4 papryki n szklanka kaszy jaglanej, kulka sera mozarella, pół słoiczka oliwek, kilka suszonych pomidorów w oleju, pół litra soku pomidorowego, sól, pieprz, oregano, bazylia. Ugotuj kaszę jaglaną. Dodaj do niej pomidory suszone i oliwki pokrojone na kawałki, dopraw solą, pieprzem oraz ziołami. Paprykę umyj, odkrój górną część, nafaszeruj kaszą z warzywami. Na farsz połóż plaster sera mozarella, przykryj paprykę wcześniej odkrojonym wieczkiem. Włóż do naczynia żaroodpornego, zalej sokiem pomidorowym i piecz około 30 minut w temp. 180°C.
Podwieczorek: Sałatka owocowa: kiwi, pomarańcza, łyżka otrąb, jogurt naturalny
Kolacja: Kolorowy omlet z papryką i ziołami: 2 jajka, 2 łyżki mąki razowej, zielona i czerwona papryka, olej rzepakowy, ulubione zioła i przyprawy. Białka ubij na sztywno, dokładnie wymieszaj z rozkłóconymi żółtkami i mąką, paprykę pokrój w drobną kostkę, wrzuć na patelnię i przez chwilę smaż, stale mieszając. Zalej masą jajeczną, smaż 2 minuty. Przewróć omlet na drugą stronę za pomocą drugiej patelni lub talerza. Smaż jeszcze minutę.

1 2 2


oceń artykuł ocena
głos (1)

W numerze



Wydanie specjalne

Vita - Wydanie specjalne