Jak dbać o siebie po porodzie

Twój maluszek szczęśliwie przyszedł na świat. Ciesz się nim, ale nie zapominaj o swoich potrzebach.

kobieta, dziecko

Pierwsze dni po porodzie najchętniej byś przespała. I nic dziwnego. Twoje ciało po wielkim wysiłku jest zmęczone i obolałe. Tak będzie przez kilka dni. A zanim wszystko wróci do normy, minie 6–8 tygodni.

Oto sprawdzone sposoby, dzięki którym szybciej uporasz się z typowymi dla tego czasu dolegliwościami i będziesz mogła w pełni cieszyć się macierzyństwem.

Co się dzieje z twoim ciałem
Okres 6–8 tygodni po porodzie to połóg. W tym czasie organizm regeneruje się i wraca do stanu sprzed ciąży, a także podejmuje nowe funkcje związane z karmieniem dziecka. W tym czasie powinnaś być pod opieką lekarza, który będzie kontrolował, czy twoje narządy rodne prawidłowo się regenerują. Sama powinnaś też obserwować wydzielinę z pochwy (odchody połogowe). Jest to mieszanina krwi pochodzącej z miejsca, w którym łożysko przylegało do ściany macicy, i produktów rozpadu tkanek z jej wnętrza. Na początku wydzielina jest jasnoczerwona, potem różowobrązowa, następnie zielonkawa, a na końcu jasnożółta. Może być dość obfita – zużywanie kilku podpasek dziennie jest normalne. Jeśli jednak zaczniesz tracić sporo świeżej krwi lub zauważysz skrzepy, koniecznie zgłoś się do lekarza.
W czasie połogu mogą ci dokuczać bóle brzucha. Są to tzw. skurcze połogowe, które towarzyszą zmniejszaniu się macicy do rozmiarów sprzed ciąży. Mogą się one wzmagać zwłaszcza podczas karmienia piersią. Jeśli są wyjątkowo nieprzyjemne, poproś lekarza o bezpieczny dla karmiących matek środek przeciwbólowy.

Jak traktować szwy
W czasie porodu lekarz często nacina krocze kobiety, aby uchronić je przed pęknięciem, kiedy główka dziecka przeciska się przez kanał rodny. Potem zakłada szwy, które zdejmuje w 5.–7. dobie po porodzie.
W Polsce trwa obecnie debata nad tym, czy nacinanie krocza rzeczywiście jest potrzebne. Doświadczenia z innych krajów europejskich wykazują, że małe pęknięcia goją się szybciej niż nacięcia. Jeśli jednak nie uniknęłaś losu 80 proc. rodzących Polek, mamy dla ciebie kilka rad.
- Zamiast na krześle lub fotelu siadaj na dmuchanym kółku ratunkowym (unikniesz podrażnienia bolesnych miejsc).
- Póki rana się nie wygoi, staraj się nie korzystać z papieru toaletowego. Po każdej wizycie w toalecie spłukuj krocze czystą, ciepłą wodą.
- Krocze delikatnie osuszaj czystym ręcznikiem lub susz zimnym powietrzem z suszarki.
- Przemywaj ranę płynem dezynfekującym, np. Tantum Rosa, lub roztworem nadmanganianu potasu (podmywaj się nim lub rób kilkuminutowe ciepłe nasiadówki).
- Zakładaj luźną, bawełnianą bieliznę, aby umożliwić dostęp powietrza do rany. Kiedy leżysz (np. karmisz dziecko), zdejmij majtki i podpaskę (podłóż ją pod pupę). Przewietrzana rana szybciej się zagoi.
- Idź na wizytę kontrolną sześć tygodni po porodzie.

Vita/Zostanę mamą
Oceń artykuł 18 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Raport specjalny
Kalkulator Ciąży
Wpisz pierwszy dzień ostatniej miesiączki:
Dzień Miesiąc
Rok Długość cyklu
oblicz tydzień ciąży oblicz datę zapłodnienia oblicz datę porodu
Księga imion - Chłopiec Księga imion - Dziewczynka