Jak dbać o siebie po porodzie

Twój maluszek szczęśliwie przyszedł na świat. Ciesz się nim, ale nie zapominaj o swoich potrzebach.

kobieta, dziecko

Pierwsze dni po porodzie najchętniej byś przespała. I nic dziwnego. Twoje ciało po wielkim wysiłku jest zmęczone i obolałe. Tak będzie przez kilka dni. A zanim wszystko wróci do normy, minie 6–8 tygodni.

Oto sprawdzone sposoby, dzięki którym szybciej uporasz się z typowymi dla tego czasu dolegliwościami i będziesz mogła w pełni cieszyć się macierzyństwem.

Co się dzieje z twoim ciałem
Okres 6–8 tygodni po porodzie to połóg. W tym czasie organizm regeneruje się i wraca do stanu sprzed ciąży, a także podejmuje nowe funkcje związane z karmieniem dziecka. W tym czasie powinnaś być pod opieką lekarza, który będzie kontrolował, czy twoje narządy rodne prawidłowo się regenerują. Sama powinnaś też obserwować wydzielinę z pochwy (odchody połogowe). Jest to mieszanina krwi pochodzącej z miejsca, w którym łożysko przylegało do ściany macicy, i produktów rozpadu tkanek z jej wnętrza. Na początku wydzielina jest jasnoczerwona, potem różowobrązowa, następnie zielonkawa, a na końcu jasnożółta. Może być dość obfita – zużywanie kilku podpasek dziennie jest normalne. Jeśli jednak zaczniesz tracić sporo świeżej krwi lub zauważysz skrzepy, koniecznie zgłoś się do lekarza.
W czasie połogu mogą ci dokuczać bóle brzucha. Są to tzw. skurcze połogowe, które towarzyszą zmniejszaniu się macicy do rozmiarów sprzed ciąży. Mogą się one wzmagać zwłaszcza podczas karmienia piersią. Jeśli są wyjątkowo nieprzyjemne, poproś lekarza o bezpieczny dla karmiących matek środek przeciwbólowy.

Jak traktować szwy
W czasie porodu lekarz często nacina krocze kobiety, aby uchronić je przed pęknięciem, kiedy główka dziecka przeciska się przez kanał rodny. Potem zakłada szwy, które zdejmuje w 5.–7. dobie po porodzie.
W Polsce trwa obecnie debata nad tym, czy nacinanie krocza rzeczywiście jest potrzebne. Doświadczenia z innych krajów europejskich wykazują, że małe pęknięcia goją się szybciej niż nacięcia. Jeśli jednak nie uniknęłaś losu 80 proc. rodzących Polek, mamy dla ciebie kilka rad.
- Zamiast na krześle lub fotelu siadaj na dmuchanym kółku ratunkowym (unikniesz podrażnienia bolesnych miejsc).
- Póki rana się nie wygoi, staraj się nie korzystać z papieru toaletowego. Po każdej wizycie w toalecie spłukuj krocze czystą, ciepłą wodą.
- Krocze delikatnie osuszaj czystym ręcznikiem lub susz zimnym powietrzem z suszarki.
- Przemywaj ranę płynem dezynfekującym, np. Tantum Rosa, lub roztworem nadmanganianu potasu (podmywaj się nim lub rób kilkuminutowe ciepłe nasiadówki).
- Zakładaj luźną, bawełnianą bieliznę, aby umożliwić dostęp powietrza do rany. Kiedy leżysz (np. karmisz dziecko), zdejmij majtki i podpaskę (podłóż ją pod pupę). Przewietrzana rana szybciej się zagoi.
- Idź na wizytę kontrolną sześć tygodni po porodzie.
Kłopot z przodu...
U kobiet, które urodziły duże dziecko albo mają za sobą poród kleszczowy lub pośladkowy, może dojść do osłabienia mięśni dna macicy. Prowadzi to do popuszczania moczu, a także daje efekt "luźnej" pochwy.
- Pomogą ci ćwiczenia Kegla wzmacniające mięśnie dna macicy. Mocno zaciskaj zwieracze (np. 10 razy przez kilka do kilkunastu sekund). Za pierwszym razem wykonaj je podczas oddawania moczu, by sprawdzić, które mięśnie powinny pracować. Ćwiczenia możesz robić, np. gdy czytasz książkę lub oglądasz ulubiony serial.
- W aptekach jest dostępne urządzenie do treningu mięśni dna macicy – Pelvexiser. To delikatny, dopasowany do anatomii kobiety balonik podłączony do ręcznej pompki. Wprowadza się go do pochwy, a następnie ściska mięśniami. Pelvexiser wzmacnia mięśnie dna miednicy, szczególnie te, które są odpowiedzialne za trzymanie moczu. Urządzenie kosztuje nieco ponad 200 zł. Można je też zamówić przez internet, na stronie: www.medicline.pl.
- Jeżeli ćwiczenia nie pomagają, ginekolog może cię skierować do szpitala na operację plastyczną cewki moczowej. Takie zabiegi są refundowane przez NFZ (prywatnie kosztują ok. 5 tys. zł).

... i z tyłu
Dziewięciomiesięczny ucisk macicy na tętnice często powoduje niewydolność naczyń krwionośnych odbytu, sromu lub ścian pochwy. W efekcie mogą pojawić się hemoroidy. O tym, że je masz, mogą świadczyć wyczuwalne podczas mycia zgrubienia, świąd, ból podczas wypróżniania się, a także dyskomfort w czasie współżycia. Nie lekceważ objawów.
- Unikaj zaparć – stosuj dietę bogatą w błonnik (świeże owoce i warzywa, ciemne razowe pieczywo, płatki śniadaniowe, owsianka, suszone śliwki). Wypijaj 8-10 szklanek wody dziennie.
- Kup w aptece tabletki z kasztanowca. Zwiększają sprężystość naczyń krwionośnych, poprawiają mikrokrążenie. Możesz też wypróbować przeciwżylakowe czopki doodbytnicze, np. Hemorectal, Hemorol.
- Rób 15-minutowe nasiadówki z kory dębu (działa ściągająco i przeciwzapalnie, obkurcza naczynia krwionośne, łagodzi ból i świąd).
- Więcej się ruszaj (np. spaceruj) – pobudzisz krążenie krwi (również tej, która zatrzymuje się w hemoroidach). Przy okazji zrzucisz pociążowe kilogramy, przyspieszysz przemianę materii i pobudzisz do pracy jelita. To zaś pomoże ci uporać się z zaparciami i oczywiście także z hemoroidami.

Siódme poty
W ciągu pierwszego tygodnia po porodzie możesz się obficie pocić. Organizm pozbywa się bowiem nadmiaru płynów, poza tym intensywnie pracują hormony. Za kilka tygodni wszystko powinno wrócić do normy. Do tego czasu stosuj proste sposoby, aby pozbyć się uczucia wilgotnej skóry.
- Noś przewiewną bieliznę z naturalnych tkanin i często ją zmieniaj (nawet kilka razy dziennie).
- Rano i wieczorem bierz letni prysznic (póki nie zagoją się poporodowe rany, kąpiele są niewskazane).
- Pij napar z melisy (działa uspokajająco, a wzmożona potliwość może się również wiązać z podenerwowaniem).

By seks znów był przyjemny
Współżycie po porodzie możesz rozpocząć od razu wtedy, gdy poczujesz, że masz na to ochotę. Pamiętaj jednak, że teraz intymne chwile z partnerem mogą się nieco różnić od zbliżeń sprzed ciąży. Gdy karmisz, twój organizm produkuje więcej progesteronu. Hormon ten sprawia, że błona śluzowa pochwy jest nawilżona słabiej niż zwykle. Czasem utrudnia to współżycie, powodując ból. Są jednak sposoby na to, aby współżycie wiązało się z przyjemnością:
- Kup w aptece preparat nawilżający, np. Intimel, K–Y Jelly, Feminum.
- Używaj łagodzących płynów do higieny intymnej, np. Laktacyd.
- Nie przechodź od razu "do rzeczy". Gra wstępna wzmaga produkcję śluzu.
- Jeżeli po porodzie odczuwasz znaczne pogorszenie doznań seksualnych (jesteś zbyt "luźna"), możesz zdecydować się na zwężenie wejścia do pochwy. Zabiegi robi się w szpitalach ginekologicznych (bezpłatnie) lub w prywatnych klinikach (koszt: ok. 2,5 tys. zł).

Oceń 4,11 / 18 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Przepis Beaty Pawlikowskiej: koktajl z pomarańczy i mango

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Raport specjalny
Kalkulator Ciąży
Wpisz pierwszy dzień ostatniej miesiączki:
Dzień Miesiąc
Rok Długość cyklu
oblicz tydzień ciąży oblicz datę zapłodnienia oblicz datę porodu
Księga imion - Chłopiec Księga imion - Dziewczynka